Jump to content
PyroForum.nl

IJzeroxide


ChmX

Recommended Posts

hallo allemaal! :P

Ik probeer ijzeroxide te maken. dit probeer ik door op een batterij twee draadjes aan te sluiten, de uiteinden van deze draadjes in een bakje water met daarin opgelost keukenzout te leggen en aan en van de uiteinden een spijker te hangen. ik doe alles goed volgens de handleiding, ik hang de spijker aan de positieve kant, maar het water wordt helemaal geel. in de beschrijving staat nergens dat dit de bedoeling is.

is dit normaal of doe ik nu iets verkeerd? :huh:

Link to comment

Dat zijn ijzerionen. Het lijkt me niet helemaal vreemd als je een spijker gaat verroesten in water, want daarbij ontstaan altijd wel een paar 'vrije' ijzerionen. Gebruik je de methode met keukenzout? Dan is er waarschijnlijk vorming van ijzerchloride, en laat dat nou toevallig geel/bruin zijn. Een andere optie is de vorming van ijzerhydroxide, maar dat vormt een gel dus dat lijkt me wat onwaarschijnlijker.

Link to comment

jaa ik gebruik de methode met keukenzout.

maar dan vormt er toch gewoon ijzeroxide, ondanks dat het water helemaal geel wordt?




sorry als ik domme vragen stel :huh: heb (nog) niet veel verstand van chemie en probeer dus door proefjes meer over alles te weten te komen

het valt me trouwens op dat het geel op de bodem dikker, donkerder is dan boven aan de oppervlakte van het water

Edited by ChmX
Link to comment

Er vormt ijzeroxide, maar dat is niet wat wat de gele kleur veroorzaakt. Die gele kleur ontstaat door een nevenreactie tussen het ijzer en de chloor uit het keukenzout (natriumchloride). De ijzeroxide is de bruine prut die zich na verloop van tijd op je spijker verzamelt, en nog later er vanaf brokkelt en onder de spijker ligt.

PS: Je hebt niet toevallig een rvs of geel verzinkte spijker gebruikt toch?

Edit: Rvs is roestvast staal. Als het blauw wordt lijkt het me dat er meer metalen aanwezig zijn dan alleen ijzer. Dit levert hoogst waarschijnlijk geen gevaar op voor de opbrengst van je reactie.

Edited by miech
Link to comment

Ik heb in mijn boeken over mineralen het volgende opgedoken:

De rode variant is ook wel Hematiet (Fe2O3)

De zwarte variant is ook wel Magnetiet (Fe3O4)

De gele variant is een zuurstofhoudende hydroxide, ook wel Goethiet of beter bekend Limoniet (Fe3+O(OH))

Hoe deze verschillende stoffen zich gedragen in composities is mij niet bekend. Ik denk dat iemand met een sterker onderbouwde chemische kennis hier meer over kan vertellen, of in iedergeval de theorie.

Ik weet niet of door de aanwezigheid van NaCl enige Fe zich zou om kunnen zetten in Limoniet maar mij lijkt het meest logische dat dit gewoon een verdunde variant van het bruin/rode Hematiet is.

@ ChmX: RVS is Roest Vast Staal... Hier is vast op google meer over te vinden...

Edited by Amateur
Link to comment

Ik heb geen idee of dit klopt, maar het zou kunnen dat dit simpelweg een neerslagreactie is?

Fe3+ + OH- -> slecht oplosbaar dus neerslag
Fe2+ + OH- -> ook slecht oplosbaar dus neerslag

Wie weet zit ik er helemaal naast, maar het kan zijn dat er OH- aanwezig is, gewoon een gokje van mijn kant.

Edited by Underlord
Link to comment

Eerst is de vraag wat voor ijzer oxide probeer je te maken?
-FeO
-Fe2O3
-Fe3O4

Ik heb hier ergens nog wel wat syntheses liggen voor makkelijk en in grote hoeveelheden Fe2O3 en Fe3O4 te maken.
Als je ze wil post ik ze hier anders wel eens.

Link to comment

Ik gebruik altijd deze 2 syntheses, de elektrolyse methode, als voeding gebruik ik altijd een ATX pc voeding, het elektrolyt bestaat uit gewoon NaCl, ik laat het zaakje meestal gewoon een nachtje staan.

Ik maak ook wel eens ijzer(III)oxide d.m.v. neerslagreactie van ijzerchloride met NaOH, er onstaat dan ijzerhydroxide en NaCl. De ijzerhydroxide verhit je weer waardoor de ijzerhydroxide ontleed, er onstaat ijzer(III)oxide en waterdamp. Het enige probleem dat je je ijzeroxide een paar keer flink moet spoelen om van alle NaCl af te komen.

Ijzerchloride oplossing maak je door staalwol of spijkers op te lossen in 10% HCl oplossing.


hier staat een exacte beschrijving van de synthese: http://www.frogfot.com/synthesis/ironoxide.html

(Op deze site staan een heleboel handige beschrijvingen van allerlei syntheses :huh: )

Edited by pyrobass
Link to comment

Fe3O4:

Materiaal:

• 100ml maatbeker
• glazen roerstaaf
• plastic bakje
• sterke magneet
• FeCl2
• FeCl3
• NH4OH
• (CH3)4NOH(vanaf stap 9)

Materiaal maken:

2 M HCl (21 mL conc. HCl in 250 mL water).
2.0 M FeCl2(H2O)4 in 2 M HCl. (los 19.9 g op in 50 mL 2 M HCl.Lost matig op maar MOET versgemaakt worden omdat het met zuurstof reageert)
1.0 M FeCl3(H2O)6 in 2 M HCl (Los 54.1 g op in 200 mL 2 M HCl. Lost langzaam op.)

Proces:

1. Voeg 4,0 mL van 1M FeCl3 en 1,0 mL van 2M oplossing FeCl 2 aan een 100 mL beker toe. Voeg een roervlo(erg onhandig doordat magnetiet magnetisch is)/roerstaafje toe en begin te roeren.

2. Blijf roeren en Voeg langzaam(in 5 Min.)(dus best via een buret) 50 mL van 1,0M NH 3 oplossing toe. Na een eerste bruin precipitaat, zal een zwart precipitaat zich vormen (magnetiet).
3. Nadat alles toegevoegd is roer je nog even en laat je alles rustige bezinken.
4. Nadat alles bezonken is giet je de heldere vloeistof weg en zie dat je geen magnetiet weggiet.(je kan het sneller doen door aan de onderkant van je maatbeker een sterke magneet te houden)
5. Giet Het magnetiet in een klein plastic bakje en voeg wat gedestilleerd water toe om het te wassen.
6. Hou daarna een magneet onder het plastic bakje en giet het water weg.
7. Herhaal dit proces ongeveer 3X.
8. Nu heb je Magnetiet

Dan kan je ook doorgaan naar een ferrovloeistof maar daar ben ik niet 100% zeker van:

9. Voeg 1-2ml van 25% (CH3)4NOH toe en roer met het roerstaafje(glas) voor een paar minuten.
10. gebruik daarna weer de magneet onderaan het bakje en giet alle vloeistof eraf.
11. ga wat met de magneet eronder rond en giet weer alles vloeistof weg.
12. Dit is je Ferrovloeistof?

Link to comment

Misschien een beetje off-topic,
maar ik zat eraan te denken om ijzeroxide in te kopen voor algemeen gebruik in composities.
Nou heb ik keuze uit rood ijzeroxide (Fe2O3), zwart ijzeroxide (Fe3O4),
geel ijzeroxide (Fe(OH3) / FeO(OH)∙H2O) en paars (??) ijzeroxide.
(dit is trouwens op volgorde van prijs, hoewel deze voor allemaal vrij laag is)

Weet iemand wat de theoretische/praktische verschillen zijn tussen deze soorten ijzeroxide?

Link to comment

Ik dacht dat zwart ijzeroxide gewoon FeO was? Dat is bij de keramieker tenminste het geval. Als kathalysator zijn in ieder geval rood synthetisch en bruin ijzeroxide het beste, waarbij bruin ijzeroxide sterker katalyseert dan de rode. Voor thermiet lijkt Fe3O4 me interessant, want ik verwacht dat die heftiger zal reageren dan die met ijzer(III)oxide. Hoe Fe3O4 zich gedraagt als kathalysator in raketten en dergelijken weet ik niet, maar het lijkt me niet heel prettig werken aangezien het magnetisch is.

Link to comment
Ik dacht dat zwart ijzeroxide gewoon FeO was?

Nee, dat is toch echt Fe3O4, zo staat het ook op de eerste hit op google en eerder in deze topic;
De zwarte variant is ook wel Magnetiet (Fe3O4)

maar het lijkt me niet heel prettig werken aangezien het magnetisch is.

Dank je voor de waarschuwing, bovendien is het mij onduidelijk of het iets doet als katalysator.
Ik ga gewoon voor de rode Fe2O3.
Link to comment

Wikipedia:

IJzeroxide
IJzeroxide komt voor in de volgende vormen:

IJzer(II)oxide (FeO): een zwart, explosief poeder.
IJzer(III)oxide (Fe2O3), in minerale vorm ook bekend als hematiet: in gezuiverde vorm wordt dit gebruikt als coating voor magnetische opslagmedia, zoals harddisks, audiocassettes en videobanden.
IJzer(II, III)oxide (Fe3O4), beter bekend als het zwarte mineraal magnetiet.

Engels:

Iron(II) oxide (FeO) or ferrous oxide is also known as wüstite in its mineral form. As a powder this black oxide can cause explosions as it readily ignites.
Iron(III) oxide (Fe2O3) or ferric oxide is also known as hematite (alpha form) or maghemite (gamma form) in its mineral form. As an industrial chemical it is commonly called rouge. Purified, it is used as a coating in magnetic audio and computer media. In a dry or alkaline environment it can cause passivation and inhibits rust, yet it is also a major component of rust.
Iron(II,III) oxide (Fe3O4) or ferrous ferric oxide is also known as magnetite or lodestone in its mineral form, a major iron ore. Magnetite forms readily when iron oxidizes underwater, and so is often found inside tanks or below the waterline of ships.


Maar er is ook een gele variant? En zoals dit eruit ziet, zijn er dus twee zwarte varianten.

Edited by Underlord
Link to comment

Als ik het nu goed begrijp is FeO een zwart poeder (sorry miech), Fe2O3 een rood mineraal, en Fe3O4 een zwart mineraal.
Dan bestaat er ook nog geel en paars (?) ijzeroxide, maar hoe langer ik erover zoek hoe meer tegenstrijdige info ik hierover vind.

Voor mijzelf hou in het inderdaad maar gewoon op rood ijzeroxide :P.

Link to comment
IJzer(II)oxide (FeO): een zwart, explosief poeder.


FeO, een explosief :P, dus elke keer als je ijzerwol verbrand maak je een explosief, daar geloof ik niks van, bovendien heb ik er nog nooit van gehoort volgens mijn klopt daar niks van. Edited by pyrobass
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...