Jump to content
PyroForum.nl

Autopsie's


Ignes

Recommended Posts

Omdat ik het altijd erg interessant vind om dingen uit elkaar te halen en ik ervan overtuigd ben dat ik daarin niet alleen ben, leek het me leuk een topic te openen over autopsie's van commercieel vuurwerk. Ik heb al aardig wat geleerd van het met beleid slopen van dingen, zo ook bij vuurwerk.

Ik besef me dat dit misschien niet helemaal het meest ideale moment is om dit topic te openen (op 1 januari is vaak alles verstookt en worden de meeste kadavers in de container gedonderd) maar het is rond deze tijd van het jaar zo stil hier dat ik het toch doe. Ook weet ik niet of dit de juiste plaats is voor dit topic maar dat laat ik aan de Almachtigen over.

Ik zal zelf aftrappen met een klein maar krachtig 16shots cake'je van Weco, genaamd Aquila. 165g sas, 17mm ID tubes, 12cm hoog. Voor iets minder dan €6,- ergens bij onze Zuiderburen gekocht :P Stijgt op met felle zilveren staart en geeft vervolgens klein boektje met hárde knal, erg leuk.


Het autopsie-instrument, goedkoop doch doeltreffend

De "patiënt"

Het villen

Stijf karton om de tubes. Duitse degelijkheid?

Manier van doorlonten duidelijk zichtbaar, op de achtergrond het kartonnetje dat tussen iedere 4 tubes zit.

Mooie eindplug van fijne klei. No-name cake's hebben vaak zeer groffe (oranje) kleikorrels die ook veel minder stevig in elkaar zitten. De tubes zijn met hun 3mm wanddikte lekker sterk. Geschikt voor hergebruik :)

Als dat gewaardeerd wordt zal ik meer autopsie's doen.

Link to comment
Guest wolkje

Ziet er mooi uit :P maar je weet zo toch al hoe het eruit ziet.
Ik sloop ook graag dingen, maakt niet uit wat. Dingen opblazen is ook leuk, zoals oude stoel die nu een beetje houtsnipper is geworden.

Maar van mij mag je altijd verder autopsies uitvoeren hoor, vind het mooi te zien hoe commercieel vuurwerk er vanbinnen uitziet.

Link to comment

Het opensnijden van gebruikt vuurwerk om er iets uit te leren kan inderdaad nog wel nuttig zijn. Niet dat commercieel vuurwerk altijd op de beste manier gemaakt is hoor, ze moeten ook nog de kosten proberen te drukken etc. :P Past toch wel op, want zonder risico is dit imo nooit, zeker niet als je je zou bezig houden met nog ongebruikt vuurwerk.

Link to comment

Ik heb ook wel eens autopsies uitgevoerd, om te kijken hoe een bepaald effect verkregen wordt. Dit was meestal gewoon verspilling van het vuurwerk, omdat je niet kunt zien welke composities gebruikt zijn, maar in sommige gevallen heb ik er wel wat van geleerd. Erg interessant vind ik het om te kijken hoe de payload van een vuurpijl in elkaar zit. Daar kun je redelijk uit afleiden hoe je je eigen payload netjes cymetrisch kunt laten klappen.

(...) Dingen opblazen is ook leuk, zoals oude stoel die nu een beetje houtsnipper is geworden. (...)
Wat heeft dingen opblazen met pyrotechniek te maken? Dit komt om een of andere reden een beetje K3wl over.
Link to comment
  • 6 months later...

Ik weet niet zeker of er al een topic bestaat met mijn bedoeling hier.
Mocht het wel zo zijn...moderators...please move :P

Ik heb wat vuurwerk opengehaald om eens kijkje te nemen hoe het opgebouwd is.
Waarom het wiel opnieuw uitvinden ;)

Ik heb vandaag een kleine maar zeer populaire stukje vuurwerk, zeg maar mini mortiertje opengehaald.
Het betreft hier de "Thunderking". Dit is een verassend stukje vuurwerk gezien zijn groote en prijs...vandaar zo populair.

Deze wordt verkocht in twee versies, een met rood sterrenboeketje en een met groen sterrenboeketje.
Het is aan het kunststof voetje te zien welke men kan verwachten.

De maatvoering en beschrijving moet ik nog uitwerken op de PC en zal later volgen.

Maar in het kort:
tube = 114mm / 24.5mm (hoogte/diameter) met kleine hoeveelheid pulverone.
shell= 44mm / 16,6mm (hoogte/diameter) gevuld met flash en 9x 5mm ster.

Onder de shell zit kartonnetje met gat en boven shell karton zonder gat dat aardig klem zit in de tube, waarschijnlijk voor extra stuwkracht bij langering van shell.

Voor wie de uitwerking van thunderking niet bekend is....of wachten tot december 2008...of ff zoeken op youtube :)

De reden waarom ik thunderking opengehaald heb...wil dit jaar wat cakes inelkaar zetten en kan de opgedane informatie wel gebruiken.

Edited by HEman
Link to comment

Weeg die flash voor de grap eens, het zou me niet veel verbazen als het precies 2 gram is. Dat is namelijk de maximale toegestane hoeveelheid in consumentenvuurwerk voor het uitstoten van sterren. Het zal in ieder geval geen chloraatflash zijn, die zijn in Nederland niet toegestaan.
Ook mooi te zien is het diafragma onder de bombette. Dat geeft aan dat Murtali gelijk had toen hij zei dat dat in vrijwel elke commerciële cake wordt gedaan.
Netjes opengesneden trouwens, dat geeft een beter beeld dan uit elkaar scheuren.

Er was trouwens al een vergelijkbaar topic genaamd 'Autopsies' van Ignes waar hetzelfde onderwerp behandeld wordt.

Goede tip! (topic's samengevoegd).

(Richard)

Link to comment

Tja, zit nog niet lang genoeg op de forum om van deze topic te weten onder deze toch wel wat lastig te vinden naam.
Maar, er was zoals blijkt vast iemand die het wel weet ;)

Ik heb de flash nog niet gewogen, zal ik doen....

Kan inderdaad na wat van de flash ontbrand te hebben wel bevestiggen dat het gaat om flash met vrij grove aluminium en dat het mengsel zwavel bevat zoals Leander al vermoede.
Het ontbrand niet bepaald bij de eerste vonk en er was zwavel te ruiken alvorens het ontbrande.
Of het KCLO3 bevat kan ik niet bevestiggen. Ikzelf heb NOG geen alluminiumpoeder om flash te maken en heb ook geen idee hoe AL+KNO3 brand, dus heb geen vergelijking. Het ziet ernaar uit dat ik bron heb gevonden voor aluminiumpoeder 300 mesh, maar dit is volgens mij te grof voor het maken van flash.

De ontbranding was absolute niet te vergelijken als flash in bijvoorbeeld strijkers. Dit brand langzamer en minder "vloeiend" maar zat genoeg alluminium in om ff verblind te worden en zwarte vlekjes te zien :P

Link to comment
  • 1 year later...
  • 3 weeks later...

Ik herinner me nog een romijnse kaars uit elkaar te halen, ik heb geen foto's meer denk ik.
Handig is het dunne (1mm?) visco lont dat je per kaars eruit haalt, c.a. 30cm lang.

Tussen alle stars zat een kleine liftlading, uiteindelijk hadden we 1 A4tje met pulverone en houtsnippers (tussenstop?) en 1 A4tje met groene en rode stars.

Ik was benieuwd naar de snelheid van het poeder, dus ik heb dat A4tje in een vuurpot gelegd en een stukje visco erin gestopt.
Vijftien seconden leerde ik hoe een flashbang en/of een "concussion wave" werkt... :P Ik was duizelig van de klap en toen ik weer kon zien zag ik me broer me aankijken met een blik van "wat, was, dat???". :(

Maakt niet uit, lesson learned, ik onderschat geen romeinse kaarsen meer. ^_^

Link to comment

Haha, dat spul brandt inderdaad wel grappig ja. Aangezien ik nog heel wat van die sterren uit romeinse kaarsen ga halen voor mijn shells heb ik denk ik wel een paarhonderd gram van dat spul over. Dat is nog best handig als je pulverone op is en je wil nog een 3/4'' knalcakeje gaan maken (zoals ik.. ^_^) Dat gebruik ik voor de lift dan natuurlijk, echt een mooie knal kan je er niet mee krijgen, daar brandt het te langzaam voor.

Link to comment

Hahaha komisch verhaal, enig idee hoe fijn de lift was?

Als het goed is kom ik in Januari met een autopsie van een commerciële 2, 3 of 4 inch sferische shell. Ik ben nu toch in Polen dus waarom niet...

Link to comment
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Ik heb vandaag ook een autopsie uitgevoerd:
Het gaat om een stratos pijl van starline: (2" cilinder shell)


Alles samen weegt het 197gram, waarvan (op de verpakking) 75 gram SAS is.
Balans:

Na het verwijderen van de neus viel me meteen op dat de spiraal gerolde dunwandige koker voor ruim de helft leeg is.

In de koker zaten 3 kartonnen schijfjes met telkens 5 mm tussen, waardoor nog slechts 1/3 van de koker nuttig gebruikt werd.
De sterren met flash zaten in een zakje; 39,36 gram sterren en 6,52 gram flash.
10 sterren wogen 2,57 gram, waaruit ik afleidde dat er ongeveer 150 sterren in zitten.

Hetgeen dit alles aandrijft was een bp raket ø18 mm en 60 mm brandstof.
Deze weegt 57,37 gram (casing+nozzle+vertraging+brandstof)
Ik vermoed dat dit een PE koker is, deze is 3 mm dik.
De core loopt even diep als aangegeven door het visco lont.


Zelf maak ik zelden raketten maar het leek me interessant er een te openen.
Ik ga voorlopig met de weinige tijd die ik heb door met 4" shells, misschien ooit op een raket :lol:
Ik vermoed ook wel dat dit niet zomaar te verkrijgen is in Nederland?

Link to comment

Mooie autopsie, duidelijke fotos. Nog een beste core in het pijltje. Je ziet wel weer dat je word opgelicht, aangezien maar 1/3 van het kokertje is opgevult. Wss betaal je er ook de hoofdprijs voor. Leuk ook dat je de sassen heb gewogen :lol:.

Link to comment

Ik heb vrijwel exact hetzelfde plastic motor kokertje voor m'n neus liggen atm. Alleen dan na gebruik, ik dacht juist dat het meer endburner style was omdat de plastic motor zo'n kleine nozzle heeft.

Kun je misschien nog de grootte + diameter van de nozzle (opening in de onderste endplug) nameten + de lengte van de core (excl. de eindstop dus)? En hoe is de vertraging gemaakt?


Verder nette foto's! Het is idd altijd jammer dat er zoveel ruimte leeg blijft.

Link to comment
Ik heb vrijwel exact hetzelfde plastic motor kokertje voor m'n neus liggen atm. Alleen dan na gebruik, ik dacht juist dat het meer endburner style was omdat de plastic motor zo'n kleine nozzle heeft.

Kun je misschien nog de grootte + diameter van de nozzle (opening in de onderste endplug) nameten + de lengte van de core (excl. de eindstop dus)? En hoe is de vertraging gemaakt?


Verder nette foto's! Het is idd altijd jammer dat er zoveel ruimte leeg blijft.


In de commerciele vuurpijlen worden heel vaak dezelfde motortjes gebruikt voor vuurpijlen, de 16 en 18 mm variant (die jij ook hebt waarschijnlijk) komen het meeste voor.
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...