Jump to content
PyroForum.nl

Rookbom binnen

Tyneman

Recommended Posts

Posted

Beste heren.

Zoals beloofd het filmpje van mijn binnenhuis-rookbom(metje).

100g KNO3 - Suiker. De verhouding was 50 - 50. Poeders gemalen in mortier en daarna geramd. Stoppen van Al folie en een nozzle van ong. 1 cm.

Volgend jaar gaan we zeker groter! Wat wel opvalt is dat er nog weinig rook in de ruimte te zien is op het filmpje. Dit komt door de hitte van de rook. Deze zakt na een aantal minuten van afkoeling vanzelf naar beneden. Was genoeg voor een fikse mist mag ik zeggen.

Gr33tZ

SmokeBinnen2.wmv

Posted

Dat is een hele nette rookwolk :) Misschien is het een idee om een dikkere, kortere huls te nemen, waardoor er in minder tijd dezelfde hoeveelheid mist ontstaat?

Posted

Damn! Wat ben ik Fuuuuuucking jaloers op jou... Een rookbom binnen afsteken, onder het mom van een ontruimingsoefening. Groots, ik ga het ook eens proberen aan te kaarten bij de directie :) . Verder leuk rokertje. Wat zou het eigenlijk beter doen, een KAS of een KNO3?

Verder nog een vraagje, was het ingekocht als laboratorium kaliumnitraat of als mest?

Posted

Labgrade KNO3.

Ik denk dat deze sneller is als een KAS. Maar denk ook dat KAS per saldo (gewicht) meer rook produceert. Ook door de gebruikte doeken natuurlijk.

Gr33tZ

Posted

Mooie rokertje!

Alleen waar zijn de vlammen die je altijd hebt bij KNO3 + Suiker?
Dit wil ik dus ook wel doen in school :) !!
Kan je niet meteen 1kg doen volgend jaar ipv 500 gram , geeft natruurlijk toch wat meer rook :P dan 500 gram.

Jurrrrr

Posted

Ik vind hem mooi, nu een groot genoege om een echte brand na te bootsen.
Jammer dat mijn scheikunde leraaren dit nooit op school deden.

Ltttrz

Posted
Alleen waar zijn de vlammen die je altijd hebt bij KNO3 + Suiker?
Zoals je kan zien zit de roker in een brandveilige vuilnisbak. Met een laag zand op de bodem. Het is natuurlijk niet de bedoeling de vloer permanent te verkloten.

Maar deze roker geeft haast geen vlammen hoor.

Hier een filmpje van precies dezelfde, maar dan maar 20g. Afgestoken buiten in de tuin als testje. Bijna geen vlammen te zien.Smoke5.wmv

Gr33tZ
Posted

Als je het gewoon fatsoenlijk maakt en geen overdreven hoeveelheden gebruikt gaat je casing het niet begeven. Als je die trouwens ook in zo'n vuilbak afsteekt met een laag zand erin en een hoop zand vlakbij om te blussen kan er niks ergs gebeuren.

• 2 years later...
Posted

Leuk gedaan alleen hebben wij bij ons in school een gangwacht en rookdetectors dus toch maar niet proberen? :o

Ik heb wel in het chiroheem een van 200gr r-candy (restjes die onbruikbaar waren)afgestoken,op verzoek van de leiding :huh:

Posted

WOW! Wat een verlichtend idee!!! Ik denk dat vooral Tyneman staat te juichen dat je hem na twee jaar in het duister tasten toch nog kon helpen met dit unieke concept. Thanks. :o

*Report* :zz:

• Create New...