Jump to content
PyroForum.nl

Lucifers


Tyneman

Recommended Posts

Nice Tyneman!

Mooie lucifer Tyneman!

Had je als compo:

KClO3 : Sb2O3 : Dextrine = 60 : 20 :20 ?

Lijkt wel een beetje op een Dure/slechte propellant :P

Zerker wel mooi!

Jurrrrr
Sb2O3??? Antimoonoxide??
Dat is van thermiet.. Hier heb je Antimoon(tri)sulfide nodig!

En waarom slecht?


PS:
B) Post nr 1000 ;)
Dus speciaal voor jullie:
Link to comment
  • 2 months later...

Je link naar het match-mix topic werkt niet.. is dit topic verwijderd? mijn vader had het er namelijk
over dat hij wel eens met mij als "veilig beginnetje" lucifers zou willen maken ipv gelijk een kilo buskruit.
is dit mogelijk? of is lucifers maken iets wat véééél skill en moeilijk te verkrijgen chems vergt?

grtz

Link to comment

ja, dat had ik al gezien, iig bij tynemans mix. maar wij zaten te denken aan een versimpelde versie, KClO3 met een fuel oid. wij dachten/hoopten dat de KClO3 met de zwavel uit het strijkvlak zou "mengen" en dat het strijken over het vlak genoeg frictie zou evroorzaken om de mix op de lucifer te ontsteken.

kan dit? of is dit gewoon pure onzin? want een moderne lucifer maken, dat lijkt me toch erg moeilijk omdat de ingrediënten bijzonder lastig te krijgen zijn.

grtz

edit: rookbommen heb ik al gedaan, weleenswaar nog niet met KAS, maar met KNO3 suiker en parrafine, leuk maar begint op een gegeven moment toch te vervelen. en dit was voor mijn vader meer een simpel bijproject (ik probeerde hem ook al te overtuigen dat het wel eens wat moeilijker zou kunnen uitvallen, maar mijn vader is bijzonder koppig) om ons verantwoordelijk met de stoffen om te leren gaan.

Link to comment

Gaat niet lukken met de zwavel uit strijkvlakjes, in strijkvlakjes zit namelijk geen zwavel maar een minimale hoeveelheid rode Fosfor.

Ik denk dat het echt geen goed idee is om te beginnen met lucifers. Ze bevatten gewoon gevaarlijke stoffen.

Maak anders eerst wat KNO3/Houtskool (7/3), zonder zwavel, dat is al minder gevaarlijk, en dan kun je later overstappen op Buskruit.
Ik geloof dat we nu een beetje offtopic gaan trouwens.


Edit:

The striking surface is composed of powdered glass and red phosphorus, and the match head was composed of antimony(III) sulfide and potassium chlorate. The act of striking converts some of the red phosphorus to white by friction heat. The small amount of white phosphorus then ignites, and this starts the combustion of the match head.
(Link: http://en.wikipedia.org/wiki/Matches)

Het strijkvlak bestaat dus uit Rode fosfor, en Glaspoeder om het ruw te maken. De luciferkop bestaat uit KClO3 en Antimoontrisulfide. Geen zwavel meer.
Link to comment

Gebruikte compositie is van Clark. Bestaande uit twee delen.

Deel A: KClO3 : SbS3 : Dextrine 50 : 30 : 20

Deel B: Fosfor (rood) : zand (fijn) : Dextrine 50 : 28 : 22



Bereiding deel A:

Na het afwegen van de stoffen worden de SbS3 en dextrine droog gemengd in een bekerglas.



Daarna word het bevochtigd met een paar mL water. Vervolgens word de KClO3 toegevoegd en het geheeld geroerd tot een mooie homogene massa ontstaat. Zorg tevens alvast voor wat stokjes. In dit geval heb ik de kopjes van een doosje normale lucifers verwijderd.



De stokjes worden in de drab gedoopt en te drogen gelegd voor minimaal 48 uur.





Bereiding deel B:

Na het afwegen van de stoffen worden het zand en de dextrine droog gemengd in een bekerglas.



Daarna word het bevochtigd met een aantal mL water. Vervolgens word de fosfor toegevoegd. Dit in kleine beetjes tegelijk, eventueel wat extra water toevoegen! Het geheel word geroerd tot een mooie homogene massa ontstaat, vaak iets dunner als deel A.



Zorg voor een aantal 'strijkvlakken', ik heb drie verschillende geprobeert.


Vlnr A4-papier, gelaagd karton en dik tekenpapier.

De natte compositie word op de strijkvlakken aangebracht en te drogen gelegd bij een niet al te hoge temperatuur. (Niet op de verwarming dus!)



Het eindresultaat:




Deze lucifers doen het ook perfect op een normaal strijkvlak van eender welk luciferdoosje. Maar zelf maken hoort er bij en is veel leuker. Helaas heb ik nu mijn videocamera niet bij me, maar ze werken erg netjes! Filmpje volgt zo snel mogelijk.

Gr33tZ

Link to comment

Mooi filmpje,
Hij begon idd wel langzaam, maar daarna kwam ie goed op gang.
Het zou idd mooi zijn als je een gekleurde comp erdoorheen kan mengen.

Bestaat er eigenlijk ook zo een compositie die onderwater brand?
Zou wel vet zijn... kijk eens wat mijn lucifers kunnen. ;)



Lttrz

Link to comment

Ik wist wel dat thermate onderwater brandt, maar het lijkt me idd een beetje moeilijk aangaan.
Het moet natuurlijk iets zijn dat makkelijk aangaat, dus mischien de punt van het kopje gewoon tynemans mengsel
en dan de thermate, moet er natuurlijk eerst een hele langzame versie gevonden worden ;) .

Ik dacht dat er wel een paar andere comps watervast waren terwijl ze branden...


Ltttrz

Link to comment
  • 2 months later...

Ik heb ook maar eens mijn lucifers gemaakt,dit was de comp: (is dit een te onveilige mix, hij komt uit vuurwerk door de eeuwen heen)?
KCLO3:S:Dex 25:10:5

Enige nadeel ervan is dat als je er met een hamer op klopt ze supper hard knallen maar das er ook niet de bedoeling van.
Maar eigenlijk vind ik de mix niet de moeilijkheid maar het zuining aanbrengen op goede stokjes.
Ik heb er een kleiachtige massa van gemaakt en daar bolletjes van op mijn stokje gedrukt of moet je je stokjes in een meer vloeibaar mengsel steken?
En als iemand een hint heeft om mijn tandenstokerstokjes brandbaar te maken (maar een vatte vlam) zou ik graag wat uitleg krijgen.
En is het veilig om die mix in een luciferdoosje mee te dragen? (niet dat ik van plan ben ze te gebruiken)
Filmpje volgt.

Link to comment
En als iemand een hint heeft om mijn tandenstokerstokjes brandbaar te maken (maar een vatte vlam) zou ik graag wat uitleg krijgen.

Ik zou de tandenstokers even in wat gesmolten waxine leggen, de waxine erin laten trekken en vervolgens de stokjes eruit halen. De parrafine die er teveel op zit eraf schrapen en klaar ben je.
Link to comment

Armstrong mix variant als lucifer.Ik vind het persoonlijk een enge combi. Helemaal omdat ze harder knallen als branden. :mellow:
Stel je een pakje in je zak eens voor. En er dan te hard op gaan zitten.
Nu zijn lucifer mixen altijd erg tricky, maar deze zou ik toch niet snel aanraden.
Ook valt me op dat er erg veel spray vrijkomt als je hem afsteekt, of is dat de camera?

Gr33tZ

Link to comment
×
×
  • Create New...