Jump to content
PyroForum.nl

Artikel Spunk


Tjebbe

Recommended Posts

Zie hier: het gehele gesprek wat ik met iemand van jullie site heb gehad. Niks verdraaid, alles wat in het artikel staat komt hier letterlijk uit. Als ik iemands gevoelens heb gekwetst door hem wel te interviewen maar niet in het artikel te gebruiken dan spijt me dat ( een beetje). Voor de rest wil ik jullie allemaal nog vriendelijk bedanken voor de medewerking en de fijne reacties op spunk. Groet, Tjebbe

mag ik gewoon gaan vragen en beantwoord jij alleen wat je wil ok?

ok is goed
hoe oud ben je?

17

en kun je zeggen dat vuur(werk) bommen een van je hobbies zijn?

nouw ja hobby's het begon met een klijn beetje experimenteren en al snel wordt je er zeg maar een soort van aan verslaaft ik steek bijna elke dga wel wat af

ok en zijn dat dan vooral zelfgemaakte dingen? en wat zijn het dan?

tsja eigelijk aleen maar zelf gemaakte dingen niks uit vuurwerk ofso gehaald das veel te veel werk ja de meeste dingen waar ik mee begon is zeg maar pyromengsels bijvoorbeeld buskruit je gooit gewoon een paar dingen bij elkaar en je heb het al bijna en nu ben ik vooral bezig met High explosives (HE) dan zijn de wat gevaarlijkeren dingen die kun je verkrijgen door verschillende vloeistoffen door elkaar te mengen en dan ontstaat het deze zijn vaak ook veel en veel krachtiger
dit detoneert en een pyromengsel ontbrand war gassen bij vrij komen maar bij HE krijg je een schokgolf wie je bij een pyromengsel nooit zal krijgen


oke dus je bent al best serieus bezig , maar nog even hoe je bent begonnen, want iedereen kent wel dat gevoel van vuurwerk en gewoon vuur enzo dat je als kind er mee speelt etc maar wat interesseert jou nu zo erg in deze dingen, is het bijvoorbeeld de chemische kant ? doe je ook met school een n&g/t profiel ofzo?
ja de chemische kant interseert mij heel erg ik doe ook zo'n opleiding en ik vind het gewoon mooi dat uit een paar verschillende stoffe weer iets nieuws onstaat

En experimenteer je gewoon thuis? op je kamer of in de keuken ?

nouw ligt er aan wat het is als het niet al te gebaarlijk is maak ik het in me kamer wel voorzichtig na tuurlijk en als het wat gevaarlijkeren dingen zijn en gevaarlijk stoffen meestal buiten of in een heel goed geventieleerde ruimte ik steek het meestal af in de tuin als het niet groter is dan 2 gram pyromengsel en niet groter dan 1 gram HE als het meer is meestal een stukje verderop in een soort van park
waar niemand komt
wel zo veilig
Ja want denk je dat veiligheid het verschil is tussen een echte pyromaan en wat jullie doen, zegmaar gewoon voorzichig experimenteren of echt dingen in de fik steken, of doe je dat laatste ook wel eens?
dingen is de fik steken is egt ontzetten nuteloos waarom zou je dat uberhaupt doen en
aan richt aan de grond*
oke

wat is dan een echte pyromaan volgens jou

iemand wie dingen nutteloos vernieuwd door middel van vuur/explosieven
etc
..
ok
en is het bij jou ooit wel eens (bijna) fout gegaan?

ja 1 keer ik keek niet genoeg uit en het was een gevoelig pyro mengsel (dus als je er zachtjes op slaat of wat dan ook kan het ontbranden) gelukkig was het niet zo veel 0.2 gram maar ik schrok wel dat was aan het begin van ontwikkeling in de pyro nu gaat egt veiligheid voor alles maar er is nog nooit wat ergs gebeurt heb al me vingers nog en nog nooit erge brandwonden gehad of anderen dingen stay safe!

WIl je later ook iets gaan doen met deze hobby?

nouw dat weet ik niet precies maar het lijkt me wel wat om als pyrotechnicus af te studeren en dan van die mooie vuurwerk shows te geven mar de scheikunde leraar kant trekt me ook heel erg
want pyro is niet aleen dingen maken en afsteken
er komt een helehoop scheikunde bij kijken

nog wat tussen door, zit je nog op school ( wat voor)

maar ik zal je naam veranderen hoor
aangezien wat je doet niet altijd even legaal is

ik zit op vwo 5de klas

Ben je niet bang om gezeur met de politie te krijgen of heb je dat al wel eens gehad?

neej dat heb ik gelukkig nog noit gehad daar heb ik geen zin in ook dus ik ben egt uiterst voor zichtig als ik ook maar iets merk van onraad ben ik weg ben niet zo'n stoer iemand

oke ik denk dat ik wel genoeg weet, dankjewel

Link to comment

Belachelijk artikel vol spelfouten? Als ik dit artikel lees denk ik niet aan een serieus interview met een pyrotechnieker die op een degelijk niveau bezig is met zijn hobby maar aan een 14 jarig kind dat wat loopt te kloten met dingen waar ie niks van af weet. Het was een slecht idee om met het interview mee in te stemmen, weeral wordt onze hobby in een slecht daglicht gesteld imo. Als iedereen denkt over deze hobby als de persoon die de antwoorden op dit interview heeft gegeven staat het er niet goed voor. Ik weet niet of dit artikel echt authentiek is of niet, maar hier zijn een paar uitspraken waar ik gewoon niet goed van wordt:

bijvoorbeeld buskruit je gooit gewoon een paar dingen bij elkaar en je heb het al


Leuk dat je met zoveel respect over je hobby praat.

High explosives (HE) dan zijn de wat gevaarlijkeren dingen die kun je verkrijgen door verschillende vloeistoffen door elkaar te mengen


Het is zeer slim om te laten zien dat je denkt dat als je een paar vloeistoffen bij elkaar gooit dat je een HE krijgt en dat je niks weet of wil weten van de achterliggende theorie. Want ja, wat is nou theorie bij HE's he :lol: .

wat is dan een echte pyromaan volgens jou
iemand wie dingen nutteloos vernieuwd door middel van vuur/explosieven


Geen commentaar op deze.

Trouwens wil ik nog eens zeggen dat je post op niks trekt Tjebbe. Het staat vol spelfouten, grammaticale fouten. Er is geen duidelijk onderscheid tussen vraag en antwoord, alinea's en zinnen worden op de slechtste momenten afgebroken, etc. Ik dacht altijd dat het de bedoeling was om je artikel zo aantrekkelijk en verzorgd mogelijk te maken. Maarja, wat weten wij er nou van he.

Veel succes nog in je (korte) leven.
Link to comment

Inderdaad, dat interview is van treurige kwaliteit.


Nu zie ik ook dat het artikel dat jij hebt geschreven niet zo zeer 'k3wl' leek
omdat jij dat op die manier hebt geïmpliceerd maar meer omdat de geïnterviewde
in questie zelf een totale onbenul was.

Mocht er nog vraag naar zijn dan zouden ik (en waarschijnlijk meer mensen)
het fijn vinden als je de volgende keer een serieus pyrotechnieker interviewd,
iemand zoals: Gamekeeper, Tyneman, SPIDER, etc. Dat zijn in mijn ogen toch de grote
namen wat deze bevooroordeelde hobby betreft. Nou zal dat denk ik niet lukken
aangezien het volk hierzo niet erg tevreden is met je geschreven stuk, maar
val alstublieft niet meer terug op 'fakes/k3wls' (opleiding? Met die spelling, riight).



@Grote namen: Als er werkelijk nog belangstelling is voor een 'pyro-hobby' stukje
zal hij het misschien toch wel schrijven. Als hij geen serieuze mensen kan vinden
zal dat hem misschien ook wel niet tegenhouden, resulteerd in nog zo'n
stukje (negatieve publiciteit voor de hobby). Dus als hij toch zo'n stukje gaat
schrijven kan dat maar beter met iemand die van wanten weet, lijkt mij. Dan
is er misschien nog kans op wat positieve publiciteit voor de verrandering.

Link to comment

Mijn voorgangers Julicher, Warcore en Prophet geef ik allemaal gelijk. Ik zal er zelf ook nog wat aan toevoegen.

Ben je niet bang om gezeur met de politie te krijgen of heb je dat al wel eens gehad?

neej dat heb ik gelukkig nog noit gehad daar heb ik geen zin in ook dus ik ben egt uiterst voor zichtig als ik ook maar iets merk van onraad ben ik weg ben niet zo'n stoer iemand


Juist, en dan laat je een artikel met deze informatie in de krant zetten. Heel handig als je nog eens extra vrienden zoekt bij de overheid, in de vorm van politie, vrouwe Justitia en andere mensen die wetshandhavers zijn.

nouw dat weet ik niet precies maar het lijkt me wel wat om als pyrotechnicus af te studeren en dan van die mooie vuurwerk shows te geven mar de [\quote]

Die studie kende ik nog niet...aangezien het ook geen studie is :lol:





*Even daarna*



Nou, dat zei je even daarvoor nog niet. Of vind jij bij elkaar gooien een hele hoop scheikunde? Ik vind dat meer kindespel, en natuurkunde.



LE's zorgen ook voor schokgolven, alleen zijn die schokgolven niet supersoon of sneller.


Verder nog even wat kritiek op Tjebbe, want dat is ook zeker op zijn plaats.

Jij had ook wel iets beter kunnen afbeelden. Dat jongeren op GAMEKEEPER.DEDS.NL(had die site gewoon weggelaten) leren zelf bommen en vuurwerk te maken. Dit is een goed voorbeeld van het in een slecht daglicht stellen van onze hobby. Zo zijn er nog wel wat, dingen te noemen, maar ik laat dat nu maar achterwege.

Maargoed, ik heb aardig wat informatie over je gevonden, Tjebbe Tjebbes. Dus als ik door jou in de problemen kom weet ik in ieder geval contact te vinden. Welke info houd ik voor me. Maargoed, ik zal je een wijze zin vertellen.

Silence is a friend who'll never betray you.
Link to comment
Mocht er nog vraag naar zijn dan zouden ik (en waarschijnlijk meer mensen)
het fijn vinden als je de volgende keer een serieus pyrotechnieker interviewd,
iemand zoals: Gamekeeper, Tyneman, SPIDER, etc. Dat zijn in mijn ogen toch de grote
namen wat deze bevooroordeelde hobby betreft.

Als slijmen een sport was, was jij wel nummer 1 B)

Serieus dude, je denkt hiermee met dat slijmen goede punten te scoren :lol:

Ik stel eens voor om goed rond te kijken, voordat je zoiets post!
Link to comment

nog even dit:
(hij wil reacties en die zal 'ie krijgen ook)

Ach, misschien was ik dat kinderachtige gedoe toch al wel ontgroeid.

als jij een zakje kruit niet kan ontsteken zegt dat wel iets over je eigen niveau...
En zie z'n gezicht als 'ie weg rent op die foto, wat vind 'ie 't mooi. En dan later zeggen (nadat het niet ontplofte) dat het te kinderachtig is...

En over het niveau weer gesproken:
...waande hij zich even een echte terrorist want als klapper op de vuurpijl bouwde hij zijn eigen bom.
Commentaar is niet nodig denk ik zo...

Ik duwde het uiteinde van mijn gloeiende sigaret tegen het lontje...

Je vind dit te kinderachtig, terwijl je per sé in je artikel moet vermelden dat het jouw eigen sigaret is... Wow, wat ben je dan stoer, een sigaret, wooowh hé!
Kansloos joch... Wat wilde je nou eigenlijk met dit artikel bereiken? Journalist worden???
Zelfs diè lui verdraaien de werkelijkheid niet zó om een artikel te krijgen waarvan ze van te voren hadden bedacht hoe ze het wilden hebben...
Link to comment
Als slijmen een sport was, was jij wel nummer 1 B)

Serieus dude, je denkt hiermee met dat slijmen goede punten te scoren :lol:

Ik stel eens voor om goed rond te kijken, voordat je zoiets post!



Oops, komt inderdaad een slijmerig over :D, wel mijn mening maar had 't
iets minder sterk moeten uitdrukken. En neen het was echt niet mijn bedoeling
'punten' te scoren met die opmerking, maar sjezus wat zijn we weer mierenneukers.
Vooral de laatste zin, alsof 'slijmen' een halsmisdaad is.



Ontopic:

Na het kranten stukje nog een keer gelezen te hebben ben ik het wel met
jullie eens, het heeft de status van pyro als hobby weinig goeds gedaan.

Laten we hopen dat hij niet nog een stukje hierover gaat schrijven, mocht
hij dat wel doen lijkt het mij in ieder geval slim om hem dit keer niet de kans te
geven om zo'n k3wl te interviewen.
Link to comment
Kansloos joch... Wat wilde je nou eigenlijk met dit artikel bereiken? Journalist worden???
Zelfs diè lui verdraaien de werkelijkheid niet zó om een artikel te krijgen waarvan ze van te voren hadden bedacht hoe ze het wilden hebben...

Dat zou je wel eens vreselijk tegen kunnen gaan vallen. Wat dat betreft is heer Tjebbe goed op weg.

Wat Tjebbe naar mijn mening fout heeft gedaan, is dat hij iemand heeft genomen die vuurwerk sloopt, en die persoon een pyrotechnicus genoemd.
Je had geen "grote" pyrotechnicus hoeven interviewen, maar tenminste wel een echte.

Wat ik ook niet fraai vind is dat je pyromanen en pyrotechnici op een hoop gooit. Dan kun je bovenstaande (IMO volledige terechte) boze reacties verwachten.
Link to comment

Nou, het begint al meteen lekker dat artikel. Als je een artikel schrijft over amateur chemie en prytechnica ga je niet met woorden gooien als ''brandstichters en explosievenfreaks'', pyromaan, terrorist en bom. Om in combinatie met deze woorden ook nog een link naar deze site te zetten is nog eens extra dom. Zo komen er allemaal k3wls hiero, en veel kennis en inzicht blijkt er ook niet uit. Op die manier is het net alsof hier alleen maar mensen zitten die ''bommen'' maken. Voor zover uit het artikel blijkt wat een volwaardige bom is. Het gaat niet om de show, het gaat om het plezier voor jezelf en daarbij boven alles de veiligheid en de kennis. Ik weet niet hoe het bij andere zit, maar als ik flashpoeder bij toeval had gemaakt en ik wist niet wat ik nou gedaan had, kun je er eigenlijk niet trots op zijn dat je het gemaakt hebt.

''Ach, misschien was ik dat kinderachtige gedoe toch al wel ontgroeid.''

Hoezo kinderachtig. Als je niet snapt waarom het langzamer brandt als het te hard aangedrukt is, is het voor jou blijkbaar niet te kinderachtig. Dat kruit was zeker ook niet zelf gemaakt.

Link to comment
  • Root Admin

Ik meen niet dat hij een artikel over amateur chemie of pyrotechniek geschreven heeft. Dan wel een artikel over pyromanen, waar het niet zo gek is als er woorden als 'brandstichters' gebruikt worden.

Van veel kennis en inzicht blijkt ook niet van jou kant: "maar als ik flashpoeder bij toeval had gemaakt en ik wist niet wat ik nou gedaan had".

Link to comment

Ja mij lijkt dat nogal logisch. Het artikel gaat dan wel over pyromanen, maar het is een interview van iemand die een amateur pyrotechnicus wil zijn. Dat samen zet de amateur pyrotechnicus alleen in een slecht daglicht. Als er nou ook echt een pyromaan geinterviewed was, was er niks aan de hand.

"maar als ik flashpoeder bij toeval had gemaakt en ik wist niet wat ik nou gedaan had''. Ik zeg toch dat als je bij toeval iets maakt dat je niet kunt zeggen ''dit heb ik gemaakt''. Je moet dan in ieder geval weten wat je gedaan hebt, of onderzoeken wat je gedaan hebt. Mensen die AP maken en niet waten wat er gebeurd is en wat er mogelijk kan gebeuren ivm gevaren, hoeven niet trots op zich zelf ze zijn dat ze AP gemaakt hebben. Lijkt me toch dat je die mening ook hebt, of niet?

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...