Jump to content
PyroForum.nl

HCl+Cu=???


Recommended Posts

Beste mede-hobbychemici!

Onder het motto "Zuren vreten metalen aan" heb ik een stukje kopere buis in HCl (10%) gedaan. Na anderhalve dag werd de vloeistof helemaal zwart, en na nog eens anderhalve dag werd de vloeistof helemaal groen (grenadine groen ;) ). Na 2 dagen ontstonden er groene kistallen (dat is nu, die nog een beetje vochtig waren. Het stukje koper was helemaal verdwenen. Wat is er ontstaan??? Het lost goed op in water, als je een paar van die kristallen verwarmt/verbrand, branden ze blauw-groen, wat duid op de aanwezigheid van koper (duh, waar is anders dat stukje koper heen gegaan, maartoch :) ). Mijn beste gok is dat het kopercloride is, hoewel ik daarover niks op internet heb kunnen vinden.

Plaatje van de kristallen:
Plaatje kristallen 1
Plaatje kristallen 2

Filmpje van de brandende kristallen (op een stukje keukenpapier):
Filmpje

Link to comment

Ik zou inderdaad Koperchloride zeggen, wat anders kun je er van maken?
Dat de vloeistof zwart werd had ik eerst ook toen ik iets in deze orde deed, bij verdunnen werdt het groen.
Dat gedeelte snap ik niet helemaal, iets met CuO of zo?

In ieder geval zal er zoiets gebeurt zijn als:
2HCl + Cu ---> CuCl2 + H2

Want meer heb je er niet aan toegevoegd! :)

Leuk Moloch, laat ik dit ook maar weer is gaan doen! :wink:

Link to comment

Het enigste nuttige wat ik hier mee kan, is oplossen in water, en er NaOH bij doen, en dan lekker CuO oogsten :). Als je het kristalwater uit de CuCl2 wil halen, en je wil zuivere CuCl2, zul je het moeten doen in een atmosfeer met veel HCl, wat voor mij niet echt mogelijk is. (Heb ondertussen weer wat gelezen op internet). Je kan er verder wel hele leuke dingen mee doen, moet je maar even kijken op de site van woelen.

Link to comment

"Koperdichloride" koper(II)chloride. Aangezien de lading van koper 2+ is.

Verder resulteert Cu+HCl in CuCl + H2, dit kan verder worden geoxideert tot CuCl2. Ik weet dit niet geheel zeker (onderandere omdat ik nu drank op heb), maar ik dacht dat het zo was.

@ Sobrero hieronder, klopt, sorry. Ik had het helemaal in de gaten, het is idd reductie wat ik hier zeg. Misschien moet ik niet meer posten als ik drank op heb(maar de verleiding is zo groot).

De reductie van CuCl2 naar CuCl gaat door het verwarmen naar 1000 graden celcius.

[die edits zijn typfoutverbeteringen e.d.]

Link to comment
Het is koperchloride (CuCl) of Koperdichloride (CuCl2), Kan allebij.

Kan niet allbei, want anders had Moloch bij verdunning een CuCl-neerslag gehad, wat niet het geval was.

Reacties die IMO allemaal plaatsgrijpen:
2Cu + 2HCl --(traag)--> 2CuCl + H2
4CuCl + O2 --(snel)--> 2CuCl2 + 2CuO
CuO + 2HCl --(snel)--> CuCl2 + H2O
CuCl2 + Cu ---> 2CuCl

@Nitroglycerin: Vervang in je vorige post CuCl2 en CuCl, dan klopt het. Drank :roll: ...
Link to comment
  • 6 months later...

Wanneer het Cu opgelost is in het HCL hou je dus een kristallig 'papje' over zoals te zien is op de foto's van de eerste post.

Hoe wordt nu deze kopercloride of koper(II)chloride, bruikbaar gemaakt voor de pyrotechnische doeleinden. Dus hoe kan dat 'papje' misschien PH-neutraal & 'droog' gemaakt worden?

En volgens mij is de stof hygroscopisch... Kan dit een probleem worden voor het bewaren van je composition?

Link to comment
  • 3 weeks later...

Momenteel staan de koperen buisjes nog in de HCL met een beetje H2O2...

Er heeft zich een zwart gekleurde vloeistof gevormd die aan het oppervlak 'drijft'. Er is een duidelijke overgang te zien tussen de zwarte vloeistof en de heldere vloeisof onderin het glas.

Er hebben zich nog geen groene kristallen gevormd. Heeft iemand enig ide of dit verloop van deze reactie normaal verloopt?

Hoe lang verwacht iemand dat het nog duren zal eer er groene kristallen gevormd zullen worden?

Graag reacaties,

Link to comment
  • 2 months later...

Ik heb ook wel eens koper(II)chloride gemaakt door stukjes installatiedraad (zonder isolatie) in een glas met zoutzuur 10% en waterstofperoxide 30%. Vervolgens heb ik dit ingedroogd op een brander, tot het een bruine vaste korst werd. Dit heb ik door verhit tot ongeveer 1100 °Celsius, zodat er chloor vrijkomt en koper(I)chloride ontstaat (voor de mooiere blauw dan de dichloride versie).

Link to comment
  • 2 weeks later...

Als ik het zoutzuur verdamp ontstaat er een groen zout, laat ik dit nog staan wordt het bruin. Wat is nou precies het verschil tussen het bruine en het groene? Uit de post van Miech heb ik kunnen halen dat het hetzelfde is nl.: koper(II)chloride, maar dit kan toch niet kloppen?



Greets

Link to comment

Ik weet niet of dit is wat je bedoelt, maar in vochtig milieu (lees: met water) kleurt koper(II)chloride van bruin naar groen. Het is dus in droge toestand bruinkleurig, en als er water bijkomt wordt het lichtblauw gekleurd. Dit weet ik omdat ik mijn potje droog koper(II)chloride open in mijn kamer laten staan, en na een dag was het helemaal blauw gekleurd. Toen heb ik het weggegooid, maar daar heb ik nu weer spijt van...

Zie wiki.

Link to comment

Even om alles duidelijk te maken.

Koper reageert in een oplossing met zoutzuur tot koper(II)chloride:
Cu(s) + 2H+(aq) + 2Cl-(aq) -----> Cu2+(aq) + 2Cl-(aq) + H2(g)
Om de snelheid van het proces op te krikken kun je waterstofperoxide als kathalysator toevoegen, maar bij te hoge concentraties kan je oplossing gaan koken (ervaring mee helaas).

Koper reageert met (watervrij) chloorgas tot koper(I)chloride:
2Cu(s) + Cl2 (g) -----> 2CuCl(s)

Koper(II)chloride ontleedt bij verhitting boven 1000oC tot Koper(I)chloride en chloorgas:
2CuCl2 (s) -----> 2CuCl(s) + Cl2 (g)

Als koper(II)chloride in aanraking komt met water ontstaat koper(II)chloride dihydraat:
CuCl2 (s) + 2H2O(g) -----> CuCl2 . 2H2O

Wat je onder andere met koperchloride kunt doen is koper(per)chloraat maken op dezelfde manier als kalium(per)chloraat, je kunt er koperbenzoaat mee maken voor groenige whistles, je kunt er redoxreacties mee uitvoeren (verkoperen), en nog een heleboel meer. Houdt er wel rekening mee dat koperzouten giftig zijn, en doordat koperchloride erg goed oplost wordt het goed in het bloed opgenomen.

Edit@hieronder: Is aangepast (ik schaam me een beetje ;))

Link to comment
  • 1 month later...

Ik heb sinds 4 dagen een reageerbuis staan met zoutzuur(10%) met daarin een aantal stukjes koperdraad uit elektriciteitskabel(van die dunne draadjes). Er gebeurt hier he-le-maal niets mee. Gister had ik het reageerbuisje in kokend water gehouden en toen werd de vloeistof iets groenig. toen het afkoelde werd het weer transparant. Wat doe ik fout? de koperdraadjes tasten niet aan en zien er nog gewoon kopergekleurd uit.

Link to comment
Koper reageert in een oplossing met zoutzuur tot koper(II)chloride:
Cu(s) + 2H+(aq) + 2Cl-(aq) -----> Cu2+(aq) + 2Cl-(aq) + H2(g)
Om de snelheid van het proces op te krikken kun je waterstofperoxide als kathalysator toevoegen, maar bij te hoge concentraties kan je oplossing gaan koken (ervaring mee helaas).
EERST LEZEN!!!
Verder wil het nog wel wat sneller gaan als het een beetje warmer is (niet te warm, dan verdampt de HCl), of als de concentratie HCl hoger is. Koper is vrij edel, dus het reageert niet zo snel.
Link to comment

Huh, dit was wel heel vreemd. Ik had dat reageerbuisje in een brander gehouden, toen werd de vloeistof heel snel groen en toen ineens uit de bodem ofzo kwam er een bruine drap(het zag er uit als rook alleen dan onderwater) dat loste ineens weer op en toen was de vloeistof felgeel, ik had een ph papiertje erin gegooid maar die bleef geel. Wat is dit dan voor vreemde reactie of kan het zijn dat er nog stoffen van een vorige proef in de reageerbuis zaten? Het had een vreemde geur die wel flink sterk was. Zover ik weet had ik er niks anders in gedaan dan zoutzuur en koper.

Link to comment

Er hangt een enorm ingewikkelde chemie achter het element koper. De bruine drab zal een chloor-koper-complex geweest zijn, hierover is op ChemiXtry een heel topic. (gestart door mij) Woelen kan er daar heel veel over vertellen.

Waarom het felgeel werd weet ik niet. Was je koper puur?

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...