Jump to content
PyroForum.nl

H3


carfield

Recommended Posts

Werkt goed Duvel, een nadeeltje lijkt me alleen dat je vlam door de (tape?) huls heen brand, en daardoor je vlam overal eerder bengt, wat juist niet de bedoeling is bij Quickmatch.
Ik gebruik altijd 2 lagen schilderstape. Ik gebruik dan een blackmatch erin. Dan brand het niet door het tape heen, en het is super snel.

Schilderstape lijkt mij dus beter dan plastic-tape's omdat de vlam er niet doorheenslaat. Hoe denken jullie hierover ?

Link to comment
  • 11 months later...
  • Replies 67
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Dan gaan we het maar even berekenen:

Kclo3 + C --> KCl + CO2

Relatieve attoommassa:
K --> 39,1
Cl --> 35,5
O --> 16 ( keer 3 doen ) -> 48

39,1 + 35,5 + 48 --> 122,6

dan komt koolstof : C -> 12 (Keer 2) --> 24

Dus 122,6 : 24 --> gedeelt door 24 keer 3 dan krijg je : 15,3 : 3

Dat zou dus de goede verhouding moeten zijn!

Groetjes !


hallo,

je reactievergelijking klopt niet het moet zijn

2 KClO3 + 3C --> 2KCl + 3CO2 Lavoisier!!!!!

dan krijg je
C=1
KClO3=3,41

voor degene die graag met zwavel spelen:

2KClO3 + C + 2S --> 2KCl + 2SO2 + CO2

dan krijgen we:
C=1
S=2.67
KClO3=10.22
Link to comment
  • 3 months later...

Hallo iedereen.

Ik heb een testje gedaan met H3.
Ik heb 2 keer 1.5 gram H3 gepakt uit de zelfde batch, en die op 2 verschillende manieren laten ontsteken.
FILM1 ( indirecte ontsteking)
CLICK
FILM2 ( directe ontsteking)
CLICK
conclusie: wat mij opvalt is dat de H3 die met indirecte ontsteking is ontstoken veel sneller gaat dat de gene met directe ontsteking.

Gr Tim
EDIT: filpje staad er nu op maar hij is van slechte kwaliteit door youtube, daarom upload ik hem ook nog om het forum.

MOV00130.3gp

MOV00131.3gp

Edited by silence00wn
Link to comment

Inderdaad, dat heb ik geweten ook! Ik had nog 1200 mg KClO4/GD flash liggen waar ik van af moest, dus het leek mij leuk om dat in een aluminium waxinnecupje op een paar gloeidende kolen in onze BBQ te leggen. Normaal gesproken zou deze flash los met een plop/plof ontsteken. Na ongeveer 90 seconden klonk er een oorverdovende dreun, waarvan ik vanaf 5 meter afstand een piep van in mijn oren kreeg. Toch heeft het gras waarschijnlijk meer geleden dan mijn oortjes, gezien de hoeveelheid opvliegende kolen en vonken. :P

Gesmolten oxidatoren zijn veel reactiever aangezien deeltjes daarbij sneller bewegen. Het is zelfs ook nog mogelijk dat het molecuul zich bij deze temperaturen anders gaat rangschikken. Dit is bijvoorbeeld bij KNO3 ook het geval bij temperaturen boven de 120oC. Hierdoor kan het een krachtigere oxidator worden, wanneer de bindingen minder stabiel uitvallen. Ook het vlamfornt verplaats zich bij warmte veel sneller, omdat de opgewarmde stof zoals Miech al uitlegde een verlaagde activitie-energie nodig heeft.

Link to comment
  • 6 months later...

Ik wil liever geen oude topics uit de sloot halen maar ik wou dit wel even weten.

In dit topic zeggen personen dat ze H3 gewoon in de balmill doen. Terwijl op pyroguide staat dat H3 wrijving en slag gevoelig is. Pyroguide/H3
Is het goedje nou wel of niet gevoelig.

Ben van plan om binnenkort H3 te maken dus ik ben nu wel op mijn hoede omdat het zo gevoelig. Wat is trouwens beter als burstcharge KP of H3? Anders kan ik desnoods KP maken omdat het toch veiliger is dan H3

Moreno

Link to comment

H3 kun je, net als alle composities met chloraat, beter niet ballmillen.

Als je snelheid wilt moet je vooral voor H3 gaan, als je gasuitstoot wilt moet je KP hebben. Meestal kun je voor kleine shells beter H3 gebruiken, en voor de wat grotere KP.

Link to comment

Voor gasuitstoot zou ik voor BP (gecoate) break gaan, met eventueel wat booster. KP of H3 vind ik persoonlijk verspilling van chems.
Maar dat is geen antwoord op de vraag van Moreno. Leer je maar aan dat je niets wat chloraat houdend in compositie mag ballmillen. In een speciale vijzel en mortier even grinden en dan samen met de rest van je compositie screenen (door een zeef halen).
Ik adviseer je wel om even te gaan nadenken of je dit ook daadwerkelijk wel wilt gebruiken.

Link to comment

Over het algemeen valt de gevoeligheid nog wel mee, alleen is het natuurlijk helemaal niet aan te raden om deze compositie te millen, screenen of diaperen is de beste manier om het te mengen. Mocht je echt snel spul willen dan moet je het mengsel nat maken met ethanol en door een zeefje halen.

Alleen voor een goede burst kan je net zo goed het veel goedkopere bp of pulverone gebruiken, grote brandsnelheid en een hoge gasuitstoot. Ik maak van H3 liever knallers of ik gebruik het als lift in kleine starmines.

Link to comment
Hoe kom je hierbij? Wil je zegen dat KP meer gasuitstoot heeft?
Hangt van de omstandigheden af. Op 1 atmosfeer druk geeft H3 meer gasuitstoot. Bij hogere druk ontstaat er bij H3 kaliumcarbonaat, waardoor dan KP meer gas produceert. Bij extreme druk wint H3 het weer, omdat er bij KP dan kaliumsulfaat en -carbonaat gevormd wordt wat de gasuitstoot drukt.
Link to comment

Aangezien ik alleen compo's heb gebruikt met KNO3 wou ik eigenlijk wel een stapje verder gaan, dus met KCLO3 of KCLO4. Maar ik wordt hier dus toch geadviseerd om gewoon met BP te "breaken". Geen probleem voor mij want dan heb ik genoeg chems over voor stars :lol:

Moreno

Edited by Moreno666
Link to comment
Hangt van de omstandigheden af. Op 1 atmosfeer druk geeft H3 meer gasuitstoot. Bij hogere druk ontstaat er bij H3 kaliumcarbonaat, waardoor dan KP meer gas produceert. Bij extreme druk wint H3 het weer, omdat er bij KP dan kaliumsulfaat en -carbonaat gevormd wordt wat de gasuitstoot drukt.

We hebben het hier toch gewoon over vuurwerk? Sommige antwoorden zijn iets makkelijker te verklaren.
Overigens is H3 tot 6 inch nog wel te gebruiken, je moet alleen even weten hoe, testen is daarbij wel nodig. En KP komt ook nog wel eens in 2" voor. Edited by ener
Link to comment

Dat klopt. :lol:

Maar denk je dat met vuurwerk op de 1 atmosfeer zit van jou lijstje? Met wat nattevingerwerk gok ik dat je met een 3'' en KP burst al gauw op 500 bar zit. Dan praat je al gauw over brandsnelheden die op papier als puur theoretisch en niet praktisch worden afgedaan.

Maar inderdaad is er een boel mogelijk met een beetje finetunen en uitproberen.

Link to comment

Wat me nogal stoort is dat er veel te vaak naar de wetenschappelijke kant gekeken wordt terwijl ik sterk het idee krijg dat er weinig praktische ervaring achter zit.
Dat tabelletje komt overigens gewoon uit het boek van shimizu. Het ging me alleen even over de gasoutput van het tabelletje en niet de brandsnelheden.
Sja en hoe hoog is de druk bij de burst dan? hoog of extreem? Die tabel zal 1 atmosfeer aangegeven hebben, vast niet om ons in verwarring te brengen, maar om een indicatie te geven. En het zal bij 1 atm wel makkelijker te meten/berekenen zijn geweest.

Wazige antwoorden als H3 voor snelheid en KP voor meer gasoutput slaan gewoon nergens op, je wil gewoon een mooi groot boeket, linksom of rechtsom maakt niet uit. De strekking van moreno zn vraag ging ook om veiligheid. Ik krijg sterk het idee alsof sommigen als een professor willen overkomen, iets waar nieuwelingen totaal niet mee gebaat zijn. Sja je komt natuurlijk wel iets meer over als een messias van de pyrotechniek, aanzien hebben is kennelijk ook heel belangrijk :lol:

Moreno666, Beide opties zijn wel degelijk mogelijk alleen valt KP voor de meesten af vanwege de prijs van KClO4. H3 is redelijk veilig te gebruiken, indien nodig mill je de chloraat appart met media en trommel die je alleen voor chloraat gebruikt, je zal niet de eerste zijn die z'n ballmill opblaast.
De enige stoffen die je gemengd in een ballmill kan doen is dex, kno3, houtskool en zwavel.
Voor burst kan je inderdaad ook BP gebruiken met een flash of whistle booster, mocht je met H3 gaan breaken dan moet je er wel om denken dat je niet teveel paste. H3 of eigenlijk alle compo's met chloraat zou ik voor beginners afraden, omdat ze vaak 1 kleine werkplek hebben en dat er kans is dat er kclo3 vervuiling ergens terecht kan komen waar je het liever niet hebt.
Op de prijs na zie ik totaal geen voordelen meer in het gebruik van KClO3, en zelfs die prijs kan me weinig schelen, liever 50 euro aan perchloraat uitgeven op jaarbasis dan telkens bedacht moeten zijn of er ergens nog restjes chloraat op gereedschappen e.d. kunnen zitten.

Edited by ener
Link to comment

Kan me wel aansluiten bij het verhaal van Rene.

Zelf ben ik gestopt met het gebruiken van H3 omdat er teveel nadelen aan kleven.

Het spul brand te snel en is ook niet heet genoeg bij die snelheid, de sterren krijgen geen kans om aan te slaan en gaan dus veelal blind de shell uit.
Uit al mijn testen is er maar 1 echt succesvol geweest. Een 3 inch rond De effectbreedte was wel enorm te noemen, zo breed zelfs dat het ten koste gaat van het volle boeket.

Inmiddels ben ik in staat om een 2 of 3 inch goed breed te krijgen met BP en zie dan ook de noodzaak niet meer in om verdere testen te doen met H3.

Alleen al om je eigen veiligheid kun je het spul maar beter laten liggen.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...