Jump to content
PyroForum.nl

Stars


Moloch

Recommended Posts

Een gom (red gum, schellak) wil ook wel werken misschien, in deze mix.
Of probeer anders deze:

65.00 Strontiumnitraat
10.00 Alu poeder
20.00 Parlon
5.00 Zwavel of Red Gum
+2.00 Boorzuur

Dit is afgeleid van Green star #14, het bariumnitraat is vervangen door Strontium. Met een goeie priming erop heb je een mooie rood.

Mijn eerste rood (Met strontiumcarbonaat) is ook nog een optie:
64.00 Kaliumchloraat
19.00 Strontiumcarbonaat
11.00 Dextrine
6.00 Maizena
5.00 Parlon

Daarvan heb ik een filmpje.
GraafVaag_s_Red.asf

Deze heeft aan een buskruit 'dusting' genoeg, als prime. Hij ontsteekt vrij simpel.

Link to comment
  • Replies 507
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mag ik weten waarom je in die 2e compositie én maizena én dextrine gebruikt?

Ik heb de mix niet zelf bedacht, alleen een beetje aangepast. Ik kreeg hem van Warcore oorspronkelijk, maar ik geloof dat die niet meer actief is op Pyro gebied.

Inmiddels ben ik fan van Ruby Red, dus deze chloraat star gebruik ik niet meer. Ik heb hem trouwens nooit getest met perchloraat, maar ik verwacht een vergelijkbaar resultaat.
Link to comment

Als jullie zeggen dat rode gom een goede vervanger is voor zwavel en maizena een goede vervanger is voor rode gom kan ik toch net zo goed zwavel vervangen voor maizena? Ik zal het eens proberen trouwens Stijntje kan ik die compo van jou niet maken alleen dan strontiumcarbonaat vervangen voor strontiumnitraat?
Zucht wat heb ik toch een hoop vragen. ;)

Link to comment
Inmiddels ben ik fan van Ruby Red


Hoe toevallig ;) . Ik heb 'm gister ook gemaakt en ze zijn vandaag al droog. Prachtige diepe bloedrode kleur, érg mooi. Waar ik nog het meest blij mee ben is dat je hem gewoon kunt binden met Dextrine, zo heb je niet dat NC-lak gedoe.
Hoeveel mesh MgAl gebruik jij stijn ? Ik gebruikte 350mesh en dat werkt erg goed.
Als prime neem ik gewoon meal met wat MgAl, German Dark en 250# Alu er doorheen. Erg heet zoals je je misschien wel kunt voorstellen.

Oh en btw, voor deze compo gebruikte ik geen 250# Alu hoor, ik gebruikte German Dark. Binden met NC-lak. Maar nu ik Ruby red heb ontdekt ga ik deze comp echt niet meer gebruiken.

65.00 Strontiumnitraat
10.00 Alu poeder
20.00 Parlon
5.00 Zwavel
+2.00 Boorzuur Edited by yellowcard
Link to comment
Ik ben op zoek naar een bepaald effect dat wordt beschreven als Flying Fish of Flying Bees

Flying fish is een bepaald type lont, met verschillende kleuren. Als je dit lont, net als groen en rood visco btw, in hele kleine stukjes snijdt (5-10mm) en dit ontsteekt, zul je zien dat het lontje een willekeurige kant in schiet. Je kunt dus een meter visco in kleine stukjes snijden, deze stukjes aan een kant primen met snelle meal, en vervolgens deze stukjes gebruiken als sterren in je shell (of iets dergelijks). Ik denk dat je het effect zo wel kunt benaderen. Mij lijkt het effect mooier naarmate de diameter van je visco toeneemt, aangezien je dan een betere lichtopbrengst hebt, omdat er meer verbrand.

Zou normaal zeggen mbv minitubes maar gezien de hoeveelheid "bijen" betwijfel ik dit.

Eigenlijk zijn het dus ook een soort van kleine buisjes, die stukjes visco.

Verder ben ik niet zeker van bovenstaande methode, maar ik kan me goed voorstellen dat je op deze manier een soortgelijk effect kunt verwachten. Zou dit btw geen iegen afgesplitst topic verdienen met bijvoorbeeld de naam Bees. Het zijn namelijk niet echt sterren, maar eerder algemene inserts.
Link to comment

Bedankt voor de reacties. En het ziet ernaar uit dat het hier inderdaad om lont gaat.
Ben gaan zoeken op "Flying Fish Fuse" en las toen op Skylighter (website) het volgende:

Flying Fish Fuse is a form of Chinese visco that you may have seen in consumer fireworks. In the sky it looks like little squiggly things that zip around erratically, "swimming" like fish. It has only appeared on the scene in the past couple or three years. It is made like regular visco, except that the powder composition is different than the standard black powder. The metals and other chemicals in the fish fuse make it very active. For instance, if you light a one or two inch piece and toss it into the sky, it will zip all around on its own. Now the Chinese are making this stuff in at least four different colors: gold, silver, red and green. They all fly. I can see making some layered mines out of this stuff, or a six inch shell, or shell garnishments that "fall" off as a mother shell ascends, or God-knows whatall. This is definitely fun to play with.

Effect is dus simpel te krijgen....ALS je Flying Fish Fuse hebt ;)

mmmm, dat wordt dus mischien experimenteren !

Ik wilde er niet direct een nieuwe topic over openen want dat vond ik nou net wat overdreven.
Maar mischien een topic over hoe bepaalde effecten te verkrijgen is mischien wel een goed idee.

Edited by HEman
Link to comment
Effect is dus simpel te krijgen....ALS je Flying Fish Fuse hebt.

Zoals ik al zei, probeer het eens met visco. Er zijn trouwens gemakkelijk europese leveranciers te vinden voor Flying Fish lont. Wel een beetje prijzig, 15 meter voor 11 GBP. Succes ermee iig. Edited by superman21
Link to comment

Oproep aan degenen die een visco-machine hebben gebouwd:
Ooit geprobeerd flying fish te maken? ;) Met een snel brandende mix zoals H3 moet dit mogelijk zijn. Of nog beter, granuleer de mix eerst in heel kleine korrels, voordat ze het lont in gaan. Als je dan een niet al te strak lont kunt draaien gaat dit wel werken denk ik, en H3 kun je ook nog kleuren met wat moeite.

Ik herinner mij opeens dat ik een stukje erg snel 3mm visco heb liggen, (2.5cm/s) dat vliegt ook aardig geloof ik. Misschien dat ik hier iets mee probeer te maken binnenkort. Een 1" flying fish shelletje shell bijvoorbeeld.

Edit: Misschien moet deze discussie afgesplitst worden ivm off-topic.
Edit2: je hebt gelijk murtali, het staat nogal vreemd. :P

Edited by mr.stijntje
Link to comment
1" flying fish shelletje



Ik wil niet zeuren hoor, maar dit is natuurlijk een woordverbastering die nergens op slaat. ''shelletje''
is dat engels, nederlands, of chinees/cantonees/mandarijn...? Noem het ding bij de naam, dus of shell, of bombette, of bommetje. Op die manier ziet je post er een stuk professioneler uit.... ;) Edited by Murtali
Link to comment

Wij Nederlanders (en Belgen) hebben nogal veel met verkleiningen. We plakken achter bijna alles wat al een beetje klein of onschuldig is "-(e)tje" erachter.
Omdat we op het forum hier vaak het woord "shell" gebruiken voor zowat alles dat in een effect-lading uiteen spat, ligt het voor de hand om hier dus ook een Nederlandse verkleining achter te plakken.

Het maakt toch geen donder uit, je (en iedereen) weet toch wat Stijn bedoelt. Anders zou je 'm ook niet kunnen corrigeren hè. ;)
Laten we het maar weer ontopic houden.

Link to comment

Ik zeg ook niet dat ik niet weet wat hij bedoelt, dat snapt iedereen wel. Maar het lijkt erg kinderachtig en amateuristisch. Ik probeer mijn bijdrage te leveren om het forum netjes en professioneel te krijgen.

@ stijn, mijn correctie is niet lullig bedoeld hoor, waar ik op doel is een professionele uitstraling welke bijdraagt aan het respect voor onze hobby. Op ''duurdere'' fora zie je ook geen verkleinwoordjes (die in dit geval ook nog erg knullig lijkt) die lezers het idee geven dat men een post leest van een 13-jarige.

Mensen, als we samen zorgen dat het forum netjes en professioneel verzorgd is dan oogsten we vroeg of laat ook respect vanuit niet-pyrotechnische hoeken! En dat is erg belangrijk voor het voortbestaan ervan. ;)

EDIT: oja, ontopic inderdaad...

Edited by Murtali
Link to comment

Je hoeft er niet speciaal lont voor te kopen. Ik heb namelijk ook gehad dat mijn visco begon te "dansen" en wel eens een miniscuul ongelukje mee gehad. 1 Gr Pulverone + een weg springend lontje = verbrande vingers ;)
Maargoed natuurlijk geld dit niet voor ieder type visco. Heeft iemand wel eens weg springend Black Match gehad?

Link to comment

Hoe had je wegspringende blackmatch in gedachten? Zolang het niet ingesloten zit mag er wel verdomd veel stuwkracht vanaf komen wil het wegvliegen. Zelfs met 3 jaar gemilled mealpowder zie ik het niet gebeuren zonder factor van buitenaf, welke bij Visco dus wel aanwezig is door het touw dat om het kruit gewonden zit en als 'buis' werkt, die de gassen richting geeft wat dan weer een grotere relatieve kracht één kant op veroorzaakt met beweging in de tegenoverstaande richting tot gevolg, bij blackmatch gaat de stuwkracht overal en even groot heen.

Eigenlijk is het verschil Visco en blackmatch als dat tussen een bottlerocket en een los hoopje meal. ;)

Link to comment

Veel Visco heb ik niet. Wat ik heb komt uit romeinsekaarsen en van matjes jumpingjacks.
Niet dat ik er zuinig mee hoef te zijn, kan genoeg lont maken met katoentouw.
En mijn voorkeur is toch electrisch ontsteken.

Ik zelf zat te denken op zoek te gaan naar oudewetse smalle drinkrietjes (dus niet die dikke buigrietjes)
Deze zijn klein en licht van gewicht. Mischien als we kleine stukjes hiervan vullen met kruit dat hetzelfde effect is te verkrijgen....

Maarja....deze rietjes zijn wel een beetje uit de mode en zal mischien zoeken gaan worden.

Edited by HEman
Link to comment

Beste mensen

Ik heb denk ik een nieuw uitvindinkje gedaan. Snel ronde Stars rollen zonder Starmill.
Het idee kwam omdat ik geen starmill wilde bouwen. Ik dacht waarom niet met de hand zoals meerdere doen. Deze gebruiken vaak een beslag kom. Ik had nog een lege gel pot staan dus dacht ik waarom niet daar eens mee proberen.
Dus ik deed mijn 200 romeinse kaars balletjes in mijn gelpot. Spuite met een plante spuit de balletjes een beetje nat. En deed 2 thee lepels D1 mix erbij. Toen deed ik een soort schud beweging waardoor mijn balletjes gingen centrifugeren.
Toen ik na 20 seconde de pot open deed zag ik dat alle sas op de stars zat. Dus dit herhaalde ik netzo lang tot de sas op was. Er bleef bij bijna geen sas aan de rand plakken doordat ik echt op de stars spray.

100 Gr D1 Mix en 10 minuten verder had ik 200 D1 stars.
De stars heb ik daarna in gewicht verdeeld omdat er een aantal groteren en kleine in zaten.
Ik heb ze in 3 groepen verdeeld;
van 0 tot 0.40 Gram
van 0.50 tot 0.75 gram
van 0.75 tot 1 gram
Ik had ongeveer 2/3e van mijn stars in de groep van 0.50 tot 0.75 gram. De rest ( op 16 stars na ) in de groep van 0.75 tot 1 gram. De stars zijn vochtig gewogen dus zullen nog lichter worden.
De stars zijn van 5mm tot max 11mm "gegroeit". De meeste zijn niet Perfect rond. Maar dat maakt voor mij niet uit, Als ik ze maar fatsoenlijk in een Hemi kan leggen.

Kortom deze manier is voor velen die geen starmill kunnen maken / kopen / mogen, denk ik de oplossing om zeer snel ronde stars te maken.

Ik zal binne kort nog wat foto's maken. Want mijn camera was pleite dus jammergenoeg nu nog geen pic's.
Dat mijn core's uit romeinse kaarsen komen, heb ik gedaan omdat ik nog 5 pakken romeinse kaarsen over had van oud en nieuw. En ik de visco nodig had.

Veel Suc 6

Greets Pyrofanatic ;]

Edited by Pyrofanatic
Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...