Jump to content
PyroForum.nl

Fosfor


Tyneman

Recommended Posts

Naar aanleiding van een discussie over de gevoeligheid van Fosfor.
Ik ben over mijn trauma heengestapt en heb toch maar weer eens wat rode fosfor gedroogd.
Na deze testjes ben ik ook overtuigd. Rode fosfor is minder reactief en gevaarlijk als witte fosfor. Maar nogsteeds geen stof om mee te spelen! Bij een temp van rond de 60 graden is er een hele hoge kans op zelfontbranding.

Testje ging als volgt:
Van beide soorten fosfor heb ik 0,50g op een laagje zand op een horlogeglaasje gelegd. daarna ontstoken en gekeken hoe snel en heftig het verbrand.
De witte fosfor werd ontstoken met een warme breinaald (ong. 40graden)
Dit was niet genoeg om het rode fosfor te ontsteken, dus dit met een aansteker aan een 'puntje' van het hoopje.

Fotos:

Rode fosfor:


Witte fosfor:


En natuurlijk de filmpjes :P
Niet erg goede kwaliteit, maar ze duren wat lang en ik moest op de filesize letten.

Rood:
http://members.pyroforum.nl/Tyneman/...osforRood-1.wmv

Wit:
http://members.pyroforum.nl/Tyneman/...FosforWit-1.wmv

Speel niet met deze stoffen! Ze zijn beiden erg gevaarlijk, brandbaar en giftig.

Gr33tZ

Link to comment

Witte fosfor, link spul(rood overigens ook). Ik ken nog een verhaal over een man die zo'n klompje vond aan zee. Ik zal nu ff de filmpjes gaan bekijken.

Filmpjes bekeken: Mooi om te zien, de witte is beduidend reactiever. Ook nog steeds wel aardige kwaliteit hoor, alleen de filmpjes zijn inderdaad wel erg lang.

Bovenaan had je het over een trauma, wat bedoel je daarmee, ben je er gewoon bang voor of ooit een ongeluk gehad?

Link to comment
Witte fosfor, link spul. Ik ken nog een verhaal over een man die zo'n klompje vond aan zee. Ik zal nu ff de filmpjes gaan bekijken,


aan zee :? lost dat spul niet op :?: er was toch laatst een schip gaan lekken met fosfor(of was dat fosforzuur... )

@tyneman: een halve gram wit fosfor :!: en dat blijft zo lang branden!!! absurd... :shock:
Link to comment
Witte fosfor, link spul(rood overigens ook). Ik ken nog een verhaal over een man die zo'n klompje vond aan zee. Ik zal nu ff de filmpjes gaan bekijken.

Filmpjes bekeken: Mooi om te zien, de witte is beduidend reactiever. Ook nog steeds wel aardige kwaliteit hoor, alleen de filmpjes zijn inderdaad wel erg lang.

Bovenaan had je het over een trauma, wat bedoel je daarmee, ben je er gewoon bang voor of ooit een ongeluk gehad?

Ik ken deze niet, kun je die eens vertellen?

Maar mooie filmpjes tyneman!
Link to comment

Nou, daar komt het verhaal:

Er was eens een man...laat ik maar wat concreter beginnen...

Een kerel achter in de vijftig liep op een dag op het strand. Hij was aan het zoeken naar mooise geslepen stenen, schelpen en andere hebbedingetjes zoals haaientanden. Hij vond net onder water een hele mooie witte "steen", hij dacht er over na om het mee te nemen, na enig aarzelen deed hij dat. Hij stopte het in zijn broekzak, domme keuze achteraf maarja wat doe je anders met een mooie "steen". Op de trugweg voelde hij een brandend gevoel bij zijn rechter zak, er kwam rook vanaf en het begon steeds meer pijn te doen. De man haalde he na enige tijd met moeite uit zijn zak en moest naar het ziekenhuis met zware 3e-graads brandwonden op zijn zij en aan zijn handen. Analyses wezen erop dat het witte fosfor was. Ik weet niet hoe het met zijn hand en zij is afgelopen, maar wel blijvend zichtbaar zijn voor de rest van z'n leven.

Dit is dus het verhaal, ik heb het zo gelezen. Ik weet niet welk land, het zou best wel een Nederland kunnen zijn.

Groeten,
NG

Link to comment

Dat verhaal klopt helemaal NG. Is idd in nederland gebeurd.
In de jaren 50 / 60 gebeurde dit regelmatig. Dit kwam door fosfor-brandbommen uit de 2e wereldoorlog die in de zee kapot gingen. Stukjes fosfor spoelden aan op het strand. Met dit soort dingen als gevolg.

Miujn trauma is idd een fiks ongeluk met rode fosfor. Zie voor verdere info het ongelukken topic.

aan zee lost dat spul niet op er was toch laatst een schip gaan lekken met fosfor(of was dat fosforzuur... )

Nee, dat spul lost niet op, het word onder water bewaard tegen brandgevaar!!
Ja, dat was fosforzuur. Zoek voor de gein eens op google o wiki naar de gevaren van fosfor.

Gr33tZ
Link to comment

De witte rook die je ziet is voornamelijk P2O5. Dit reageert met vocht tot fosforzuur.
Dus in je longen en ogen moet je die rook ECHT niet krijgen.
Ik heb wel eens een wolkje binnengehad, maar het scheelde niet veel of mn lichtje ging uit. :P

Genoeg info? Ik kan ook gaan zoeken naar officiele info.

Gr33tZ

Link to comment

Cool/knap dat je het toch weer hebt geprobeert tyneman! Als ik dit zo zie, lijkt mij idd dat mn fosfor onder water wordt geleverd. Wat een ongelofenlijke hoeveelheid energie zit er in een halve gram fosfor! De rode brande echter heel anders dan ik had gedacht. Ik had eigenlijk verwacht dat het erg veel zou branden als buskruit of zoals wit fosfor in het begin brande. Wit fosfor sprak meer tot de verbeelding, wat een stofje hey!

Zit er verschil in de chemisch formule van wit en rood fosfor? Is de een P4 en de ander P6 (als voorbeeld getallen hoor.)?

Gebruik Google! op de eerst hit vind je het antwoord... (by gamekeeper)

Link to comment

Hoe bdoel je toeval, ik zit nu scheikunde te leren ( morgen een schrifteljke overhoring ) en wat kom ik tegen:

Fosfor
Fosfor heeft 2 verschillende kristalvormen, witte en rode fosfor. Wiite fosfor is licht ontvlambaar. bla bla bla, Witte fosfor = P4. Rode fosfor is veel moeilijker tot ontbranding te brengen, formule is P .

En ook nog een experimentje met witte fosfor en KCIO3 enzo, wel vet ! Hebben we alleen nog niet gedaan. wiite fosfor = P2O5 staat ook in me boek.

Link to comment
×
×
  • Create New...