Jump to content
PyroForum.nl

Thermiet


Tyneman

Recommended Posts

Het knalt ? Das is niet zo mooi, misschien heb je dan wel veel hitte, maar heel kort. Heb je het ge mall-milled ? Ik heb slechts 10 gram CuO, maar ik ga er toch maar eens wat mee maken.  

En zie je, bij jou werkt dat titaniumoxide ook niet.

Het knalde omdat het iets opgesloten zat, er zat een zakdoekje omheen.
De thermiet zit en een zakdoekje, met een klein beetje tape rond het sterretje zodat er geen thermiet uit zou vallen.


Of ik het ge ball-milled heb.
Ik heb (nog) geen ball mill ik ben daar mee bezig maar hij is nog lang niet af, dus het is gewoon gemengt zonder te millen of iets.  


Je hebt niet gelezen wat ik eerder getypt heb :wink:

Maar nee titaniumoxide werkt bij mij ook niet, ik ga het nog eens proberen op een andere manier.
Link to comment
  • Replies 192
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Als Titaniumthermiet niet in z'n eentje werkt kun je er toch het beste een beetje of 50-50 ijzerthermiet bij doen. Als het ijzerthermiet ontsteekt wordt het zo warm dat het ook de titaniumthermiet wel doet ontsteken neem ik aan. Of is dat niet jullie probleem, als je TiO2 niet droog was zal het ijzerthermiet het water wel doen verdampen.

Link to comment

Nee, nog nooit gedaan. Maar ik dacht als het ene niet wil ontbranden door vochtigheid of te lage temperatuur, dan moet je iets makkelijk en warm ontsteekbaars gebruiken om die temperatuur hoog genoeg te maken. Dus leek dit mij wel een handige oplossing.

Ik denk dat je achter elkaar in een rietje met een cm ijzerthermiet, een cm mengsel van 2 thermieten en een X aantal cm titaniumthermiet wel een goede kans tot ontsteking hebt.

Link to comment
Het knalt ? Das is niet zo mooi, misschien heb je dan wel veel hitte, maar heel kort. Heb je het ge mall-milled ? Ik heb slechts 10 gram CuO, maar ik ga er toch maar eens wat mee maken.

Wie zegt dat thermiet langzaam moet branden? 8)
Je kunt met CuO/Al thermiet fantastische knallers maken, met een lading goede flash in het midden en een sterke huls kun je heel zware en diepe dreunen maken.
Zie: http://chemixtry.be/index.php?showtopic=42...838entry24838
http://geocities.com/roguemovies7/copperdet.zip (Hoort eigenlijk bij de HE's, maarja..)
Link to comment
Hoeveel gram thermiet zat daar in? Heb je het volgens de "handleiding" op chemistryx gedaan? Welke huls had je gebruikt? Waar kan je het mee vergelijken?

Kortom, I wanna know everything! :P

Ik heb het via mijn eigen methode gedaan, ik wist niet een dat dat er stond op chemixtry.
Er zat 5 gram CuO thermiet in, in een karton hulsje met een bentoniet eindstop onder en alufolie eindstop boven.
Als lont had ik gewoon een sterretje gebruikt die er via de zijkant in ging.
Link to comment
Een vooraf geramde pro Al folie ? Schoot die er niet uit ? Of had je ge spiked ?

Vooraf geramde AL folie ja, en nee niet gespiked, alleen een randje houtlijm rond de prop en gewoon een klein laagje tape er over.
Van de huls heb ik niks terug gevonden, alleen wat snippers!
Link to comment
Dat is denk ik een vraag voor Warcore, is bp genoeg om CuO-Al thermiet mee te ontsteken ?

Ik ga dit vandaag even proberen.

sommige mensen zeggen dat die zelfs met een lontje kan, maar morgen of overmorgen komt mijn Al poeder binnen, dan zal ik het testen

Dit heb ik al geprobeerd, dit is niet mogelijk.
Link to comment

hier een paar thermietjes van mij

ik heb 250 mesh aluminium, en zeer fijn ijzer- en koperoxide.
niet geballmilled, maar een minuutje in een kokertje geschud.

10 gram ijzeroxide thermiet:
filmpje
deze gloeit mooi na, een hele klomp gesmolten ijzer.

je hoort jasper en danny er een beetje doorheen lullen, danny dacht dat het ging knallen..

nog een ijzeroxide thermiet, 4 gram in het donker:
filmpje

en dan koperoxide:
0.8 gram in aluminiumfolie:
filmpje
mooi hè? :P
het brandt echt snel, een hoopje los was ook mooi, maar het begon te waaien.

en nog een knaller met koperoxide thermiet
filmpje
het duurt gruwelijk lang voor ik het sterretje aan heb, mijn aansteker waaide telkens uit.

erg mooie diepe knal inderdaad, en een mooie wolk koperpoeder :P

Kijkplezier :D

Stijn

ps: mijn videosoftware is halfdood, dus kon ik de overbodige stukjes er niet afknippen.

Link to comment

Mooi thermiet stijn ! Ech leuk, ik heb trouwens lang geen ijzeroxide thermiet meer gemaakt, en ik heb nog wat CuO liggen dus ik ga even kijken of ik daar nog wat leuks mee kan maken. Is jouw ijzeroxide ook een beetje nat/plakkerig ? Dan werkt schudden in een busje namelijk niet zo goed. Leuke knaller :P , inderdaad een doffe diepe knal, ga ik ook proberen te maken. Hoe je je de knaller precies gemaakt ?

Link to comment

mijn ijzeroxide is plakkerig ja, die schud ik dan ook met een paar kogeltjes erbij, zodat de klontjes breken...

daarna mag het weer konteren, dan zit het aluminium er al tussen :P

bij die knaller heb ik gewoon een sterretje in wcpapier gerold, en hiermee de ene kant van de huls afgesloten. dan de mix erin, en andere stop erop

lijmen deed ik niet aan, alleen met plakband beetje vastgezet.. toch is de huls versnippert.

Stijn

Link to comment

mijn hulzen zijn sterk zat hoor :P
deze kon ik niet op staan, maar inknijpen lukt niet
hij was 1,5mm dik..

en mijn CuO thermiet gaat echt GRUWELIJK snel, vergelijkbaar met flash.
(alleen veel minder gevoelig :P )

ik knipperde bij mijn laatste test met mijn ogen, daardoor heb ik de flits gemist.
(2 gram)
zegt dat iets over de snelhied? ik heb nog alleen wat zien nagloeien, en een rode koperwolk zien wegwaaien.

Stijn

Link to comment

×
×
  • Create New...