Jump to content
PyroForum.nl

D1 Glitter, Dextrine vs Red Gum


Recommended Posts

  • In navolging op mijn vraag (in korte vragen topic) of je D1 glitter ook kan binden met Red Gum heb ik e.e.a. uitgetest.

Dit om te vergelijken of er iets verandert in het effect wanneer je Red Gum gebruikt in plaats van de gebruikelijke Dextrine.

Normaal comp. van D1 glitter:

53 Kalium nitraat
18 Zwavel
11 Houtskool
7 Aluminium (-325 mesh, spherical)
7 Natrium bi-carbonaat
4 Dextrine

Dextrine wordt compleet vervangen door Red Gum en om de red gum te activeren gebruik ik geen water zoals bij Dextrine maar alcohol.
?Alle chemicaliën gaan +/- 1,5 - 2 uur in de Ball mill zonder de Aluminium poeder.
Voor de aluminium gebruik ik bij mijn D1 altijd de Aluminium poeder 0-71 micron.

In het bijgaand filmpje zal de bombette minder hoog gaan dan de vuurpijl, dus de beleving is wellicht intenser/scherper dan die van de pijl maar het effect is t.o.v. de vuurpijl in mijn beleving niet veel anders.

 

Edited by de.leeuw62
Link to comment

Thx Andres!
Ik had ze flink in de prime gezet wat goed uitpakte met deze best wel harde break.
Zal nog es 2 stars naast elkaar afbranden. Heb nog wat over.

Hierboven heb ik het over 1,5 tot 2 uur ballmillen, dat is niet waar. Ik screen de comp 3 a 4 keer door een zeef, of hooguit een half uur in de mill om alleen te mengen. Lang ballmillen gaat het meeste effect verloren schijnt.

 

Link to comment
  • 2 months later...
  • 4 months later...

 

Ten eerste, ik vind ze mooi.

Ten middelste: het is alweer een tijd geleden dat ik D1 de lucht in joeg, dus met mijn volgende woorden kan ik het mis hebben.
Ik ga ervan uit dat deze weer met 4% RG en alcohol gebonden zijn (?): in mijn beleving branden ze (veel) sneller dan de originele D1 (wat natuurlijk niet raar zou zijn, gezien de fuel value van RG versus dextrine), en dus met als gevolg dat het glitter effect sneller/eerder is uitgedoofd.
Dat maakt natuurlijk niet uit, want ze zijn mooi, ik noem ze L1, voor nu    ;)

Dan,

- Hoe groot, of liever, hoeveel gram, waren de sterren per stuk?
- Pumped?
- Welke soort alcohol heb je gebruikt?
- Welke soort houtskool heb je gebruikt?

Ten tussendoor (tip): vervang in charcoal streamers of glitter composities (die houtskool bevatten), 10% van de houtskool door Lampblack.

Ten laatste (warning: off topic): toen ik je post zag moest ik denken aan deze draad. Dapper van je, dat je (als enig overgebleven pyromaan pyroman pyromaniac pyrotechneut in Nederland ...) je durft bloot te stellen, door zo openlijk te laten zien wat je 'doet'.
Ik hoop dat onze mede-landers, mede-burgers, onze buurman (m/v), de man of vrouw belast met het opsporen van 'ons soort', weet dat jij en sommigen van ons, niet behoren tot de categorie 'aso' ... die in Scheveningen de boel op stelten zetten met hun Oost-Europese flash -rotjes bommen (omdat ze geen brandstapel mogen maken van een miljoen meter hoog, met een 'paar' tankjes diesel ertussen), en die gooien naar diezelfde mede-landers, belast met orde handhaving en hulpverlening ... tenenkromend, in de kerker, in het schavot, met hen, zeg ik.

Wij zijn immers niet die 'kk-gassies' (zo schrijf je dat toch, in tegenwoordig populair Nederalnds?).
Wij zijn die jongens, die de passie voelen in hun vingertoppen, wanneer zij een paar stoffen mengen, waar gekleurd (glitter) vuur uit voort komt, alle veiligheids regels in acht nemend (ask me).

Wij vallen de buren niet lastig, steken niets aan als het land droog is, betalen netjes 'de belasting' ... et cetera.

Kunstenaars zijn we, zonder subsidie!

 

Toch?

 

Edited by Boem
Link to comment
×
×
  • Create New...