Jump to content
PyroForum.nl

Hoi ik ben...


Recommended Posts

Hoi,

Ik ben FascinatedFire. Ik was altijd al gefascineerd door vuurwerk. En ik heb er altijd van gedroomd om het zelf te maken.

Ipv veel geld uit te geven op oud en nieuw wil ik nu proberen om jaarlijks enkele mooie "stukken" te maken om er nog meer voldoening van te krijgen.

Als sportschutter heb ik jarenlange ervaring met het veilig omgaan van wapens en munitie. In 2016 wil ik graag een mooie (succesvolle) vuurpijl maken. Iets simpels zeg maar. Dat moet toch te doen zijn?

 

Ik wil bij deze beroep doen op de hobbyisten en de mensen met ervaring hier. Ik weet heus wel dat er heel veel trial en error bij komt kijken. Ik wou toch even vragen: Heeft iemand een snippet, handleidinkje, boekje, ... liggen waarin een beproefde methode staat voor een simpele vuurpijl? Met een simpel effectje, samenstellingen van de poeders, etc?

Als hobbyist (met ervaring in de modelbouw) zou ik graag alles zelf willen maken: Geen PVC buisjes, maar karton. Geen kogelmolen kopen, liever zelf één maken. Etc.

 

Misschien is er iemand die mij (misschien tegen een kleine vergoeding) de knepen van het vak wil leren irl? Misschien iemand die met mij een leuke pijl kan/wil maken?

 

Alvast bedankt voor jullie tijd. Have a nice one.                               

Link to comment

Het hele forum is een boekje FF. Gewoon de topics doornemen en je suf lezen.

We zijn zeker benieuwd naar je efforts. Maar even simpel iets maken..............Ik denk het niet! Er komt best wat techniek bij kijken namelijk. Dat is hetzelfde als iemand zegt dat hij wel ff de 10 er uit zat schieten bij zijn eerste keer pistool schieten. Als sportschutter weet je wat ik bedoel.

Link to comment

Welkom ! Iemand die deze tijd van het jaar joined geeft mij altijd wat hogere verwachtingen dan de gemiddelde december joiner.

Vuurpijlen zijn in mijn ogen het moeilijkste onderdeel van pyrotechniek, ikzelf heb ook een tijdje geprobeerd om ze te doen werken.
Ik ben echter verder gegaan in shells, wegens kostprijs en tijd efficientie. Ik hoop er ooit nog op terug te keren, dat wel ;).

Dit forum is inderdaad je boekje, alles staat hier & je kan vragen stellen zoveel je wil. Dit ook allemaal gratis !
Beproefde methoden in de pyrotechniek kan je in twijfel trekken. De variabelen verschillen superveel van persoon tot persoon, en je zal sowieso wat trial and error moeten toepassen om tot het gewenste resultaat te komen.

Veel succes !

Link to comment

Reageer op de topics waar jij op verder werkt, bijvoorbeeld topic "bombettes" als je over bombettes vragen hebt of iets mooi gemaakt hebt.
Heb je echter zelf een mooie shell of cake gemaakt dan verdient die wel een eigen topic in de juiste categorie.
Heb je vragen en vind je geen topic waar die vraag gesteld kan worden, dan maak je zelf een topic aan.

Ik stel mezelf meestal de vraag 'brengt dit topic iets bij aan het forum, of staat het in de weg ?'
Hou in elk geval de titel van het topic overzichtelijk en duidelijk, dat helpt altijd !

Link to comment
  • 6 months later...

De opwinding van die eerste succesvolle pijl is voorbij. Ik ben momenteel bezig aan een tooltje voor de pijltjes te maken.

 

Ik ben op zoek naar een (hele!) simpele compo voor een effectje op de pijlen. Nogmaals, die "hardcore amateur pyrotech" zal en hoef ik niet te worden; Dat was ook nooit het opzet.

 

Heeft er iemand een leuke compo voor een leuk effectje met stoffen die (relatief) gemakkelijk te verkrijgen zijn, en vooral, makkelijk om te gebruiken en hanteren? Heb al even in de compo db zitten kijken, maar het is en blijft moeilijk voor een amateur om door het bos de bomen te zien...

Alle tips, suggesties, ervaringen, ... zijn welkom. Zoals altijd, bedankt!

Link to comment

Dit soort vragen horen eigenlijk thuis in het daarvoor bestemde subforum, maar ik help je wel even op weg.

Aangenomen dat je met 'gewone' bp rockets bent begonnen is Tiger Tail een leuk effect om mee te beginnen.

KNO3, S, C en wat dextrine, die zou je allemaal al moeten hebben. Google Tiger Tail compo maar eens, staat alles wat je moet weten.

Succes

 

Link to comment

Het verschil met de gewone spray van je raket zal je misschien wat te klein vinden met TT, dus ik zou zeggen gooi er eens wat Al of Ti tussen. Wel boven de spindle dan, en niet in die compo's boren.

Trouwens, zoals VanHout zei, subforum.

Link to comment
×
×
  • Create New...