Jump to content
PyroForum.nl

Gevoelige Composities

Guest

Recommended Posts

Posted

Hallo iedereen. Ik heb een vraagje. Ik ben zelf al enige jaren (15 om juist te zijn :wink: ) met pyrotechniek bezig. Ik gebruik voornamelijk mengelingen van C6H12O6 en KClO3 om te knallen en KNO3 en C6H12O6 om te roken.

Nu heb ik onlangs van een kennis een mooi iets in handen gekregen, maar ik weet niet juist hoe ik het moet maken.

Ik kreeg een rookbom in handen, die je niet moest aansteken, maar gewoon op de grond smijten. Ze was gemaakt van een stuk bezemsteel, met op de punt een explosief dat door een klap, een tik, ontsteekt. Dus als je de stok op zijn pubnt op de grond zwierde, ontstak het explosief. Hierdoor werd het rookpoeder ontstoken en begon het geheel te roken, zoals het bedoeld was.

Nu mijn vraag, hoe maak je zo een explosief dat door een klap ontsteekt ?

• Root Admin
Posted

Kaliumchloraat + suiker zou je in theorie (en ook in de praktijk) met een klap kunnen ontsteken, maar volgens mij is een geslaagd resultaat niet 100% zeker. Armstrongmix als ik me niet vergis is daarentegen wel behoorlijk gevoelig en is dus goed te gebruiken (zit ook in die knalerwten geloof ik).

Posted

is dat makkelijk te maken ? Want die kerel van wie ik die stokken kreeg, heeft het zelf gemaakt, en het is geen groot licht inzake scheikunde en pyrotechniek.

Formuleke ?

Posted

knalerwten is zilverfulminaat,
armstrong zit in die trektouwtjes,
inzake uw ontsteker voor die rookbommen, wees creatief en vind er iets op,
zilver acetylide is dan wel een explosief maar redelijk safe om mee te werken, volgens mij veiliger dan armstrongs

Posted

Je hebt geen HE nodig daarvoor..geven niet of geen vlam genoeg om je rookmix te ontsteken...
Denk dat de meest geschikte mix hier voor is :
Kalium chloraat/antimoon trisulfide 1:1

Posted
Denk dat de meest geschikte mix hier voor is :  
Kalium chloraat/antimoon trisulfide 1:1

Dus dit poeder ontsteekt met een klap, een slag. Bedankt. Is antimoontrisulfide vrij te verkrijgen trouwens ?
  • 3 months later...
Posted

Ik heb ooit eens mengsels gemaak van zwavel met kalciumchloraat. (50/50)
Een tik met een hamer en het knalt.
Maar wat je goed kunt doen is in Belgie of Duitsland losse flodders kopen en deze als ontsteking gebruiken.
(daar zijn 'alarrmpistolen tekoop die enkel losse flodders schieten, vraag daarnaar)
Een stukje kurk op het slaghoedje en een punaise er door.
Als het gevaarte dan op de punaise landt : kaboem!
(pas op voor rondvliegende delen!)

• 10 months later...
Posted
Maar wat je goed kunt doen is in Belgie of Duitsland losse flodders kopen en deze als ontsteking gebruiken.
(daar zijn 'alarrmpistolen tekoop die enkel losse flodders schieten, vraag daarnaar)
Een stukje kurk op het slaghoedje en een punaise er door.
Als het gevaarte dan op de punaise landt : kaboem!
(pas op voor rondvliegende delen!)

knalt je rookbom dan niet uit elkaar als je dit er in doet :wink:
maar dat lijkt me wel iets te gevaarlijk he want je meot er wel op slaan of gooien maar stel dat die in je hand af gaat want het blijft gevoelig spul.
en rond vliegende delen lijkt me ook niet egt fijn :shock:

Gr33tz Carfield

Lekker weer een oud topic uit de sloot gehaald! Deze persoon is al maanden niet meer hier geweest en zal waarschijnlijk ook niet meer antwoorden lijkt mij. Gelieve zulke topicbumps achterwege te laten. (Prophet)

Inderdaad, nutteloze reactie op een oude topic. Als je een goede aanvullig op de reeds aanwezige posts zou hebben gemaakt dan zou het iets anders zijn. (Gamekeeper)
Posted

Over gevoeligheid gesproken.. ik ga komende zaterdag naar m'n oom, en hij heeft een luchtdrukpistool op CO2.
Zou je hiermee S/KClO3 (5:5) kunnen laten 'ploffen' als je 't raakt met een kogeltje?

Posted

Ik weet het wel zeker maar je moet hem wel goed raken.
dan gaat het zeken knallen.

ik heb ook van die luchtbukjes ide zijn wel lagge.

Gr33tz Carfield

Posted

Als je er op schiet, en je staat dus op een redelijke afstand lijkt me, kan je best wel een paar gram nemen denk ik. Alleen het mengen van grote hoeveelheden is gevaarlijk. Maja ligt eraan wat je er voor over hebt..

Posted

David Douwes heeft hier mee ervaring (spelen met vuur). Ik heb het ook een keer geprobeer met een buks. Ging niet af. Ik had een paar gram in aluminium folie gewikeld en op mijn schietschijf geplakt.

• Create New...