Jump to content
PyroForum.nl

Veline kleuren


hardbassbv

Recommended Posts

Hallo,

 

Omdat ik gisteren mijn starmolen eindelijk af had heb ik vandaag maar eens wat stars gerold.

Ik heb wel eerder stars gemaakt, maar dat waren cut stars en met een starplate, maar rollen heb ik nooit eerder geprobeerd.

 

Voordat je kan rollen moet je natuurlijk eerst een mix hebben.

Hiervoor heb ik de veline red en blue gebruikt.

Groen wil ik ook nog proberen, maar dat doe ik liever buiten ivm de giftigheid van barium.

 

Als cores heb ik peper zaden gebruikt, en dat werkte perfect. (plaatjes zijn klikbaar)

2014-12-19_14.08.45.thumb.jpg.bc0eb22930

2014-12-19_14.19.08.thumb.jpg.1632c13e80

2014-12-19_15.07.04.thumb.jpg.c3360fc0b7

2014-12-19_15.23.11.thumb.jpg.84336059e5

Ze liggen nu te drogen.

 

Verder is de motor van mijn molen niet sterk genoeg.

Als de stars groter worden krijgt hij het niet voor elkaar om de emmer nog rond te draaien.

Iemand een tip voor een betere motor?

Met een beetje mazzel heb ik morgen een filmpje met testresultaten.

Edited by gamekeeper
Link to comment

Klopt, dat is het nadeel met die kleinere cores. Vrij lastig om die op te starten, zeker in kleinere batches.

Eigenlijk zou iets van 3mm ideaal zijn als starting core. Ik heb gemerkt dat je het verschil in 0.1 mm of 2mm cores nauwelijks waar kan nemen in brandtijd ook.

Dus mocht iemand nog iets tegenkomen met een diameter van 2-3 mm tegen een leuke prijs, dan hoor ik het graag ;).

Overigens als tip: de Veline kleuren vond ik om te huilen. Je kunt het beste die uit het Spaanse document gebruiken.

Link to comment

Hallo,

 

De peperzaden zijn ongeveer 2-3mm?

Verder heb ik velene gekozen omdat ik de ingredienten op vooraad had.

Als alternatief zijn de ruby red en emerald green zijn ook mooie kleuren.

 

Deze hadden jullie nog te goed,

Een filmpje, 

 VID-20141221-WA0004.3gp

Ik heb er even snel een starmine voor geknutseld.

 

@ boutnek,

Wat je zegt klopt niet helemaal.

Als je ervan uit gaat dat de spanning stabiel is zal de motor meer stroom gaan trekken naar mate de belasting groter wordt.

Zodra de spanningsbron minder stroom kan leveren dan de motor nodig heeft zal de spanning zakken, of de bron kapot gaan.

 

Ik zal eens kijken voor zoon motor, maar dat kan nog wel ff duren.

Link to comment

Nahh, eerder 4-5. Net iets te groot kaliber + veel te prijzig om als cores te gebruiken in grotere batches :). Althans, de peperkorrels die ik gevonden heb destijds.

Mosterdzaad is net wat kleiner en zou daardoor beter geschikt zijn. Echter, ze nemen vocht op en zetten uit. Mijn stars braken allemaal toen ik die krengen als cores gebruikte. Je zou ze van te voren eerst in het water moeten doen om dat te voorkomen, maar dan plakt alles weer aan elkaar.

Die kleuren zien er nog goed uit op de camera. Hoe was het real life? Ruby red heb ik ook drama ervaringen mee, SrNO3 based compo's kreeg ik echt niet droog.

Link to comment

Peper was ook wat ik voor handen had, dus vandaar die cores. In de toekomst maar eens kijken voor andere.

Strontium nitraat is inderdaad lastig om te drogen, maar met een goeie droge luchtstroom en een graad of 18 gaat het vrij rap. Wat ook goed werkt is een bakplaat met droge ammoniumnitraat gebruiken om de lucht te drogen voordat hij over de stars blaast.

De kleuren zagen er goed uit, al vond ik de blauwe wel wat wittig, blauw blijft lastig.

Verder neemt de camera de kleuren goed op, het scheelt niet heel veel met het echt.

Eigenlijk zou ik eens een paar soorten moeten vergelijken, alleen ik heb niet alle middelen liggen om veel verschillende composities te maken.

Wat de prime betreft, ik heb gewone meal gebruikt. Ik had geen dicromaat voor de veline super prime.

Tot nu toe ontstaken ze allemaal nog.

Ik denk dat ik eerst nog veline green ga maken, en dan eens wat pijlen of misschien wat shells maken.

Alleen werk ik het liefts niet met baruim ivm de giftigheid

Edited by hardbassbv
Link to comment
×
×
  • Create New...