Jump to content
PyroForum.nl

eerste vuurpijlen


Recommended Posts

Hoi iedereen,

Na een tijdje bezig te zijn geweest met bp voor mijn eindwerk vond ik het eens tijd voor iets anders.

Ik las wat tutorials over vuurwpijlen en ging zelf aan de slag:

Diameter 1.6cm

core tot 2/3

nozle +- 4mm

lengte 10 cm

Als fuel heb ik 60/40 poedervorming kaliumnitraat/suiker gebruikt en dan in de huls geperst.

Zijn dit de goede verhoudingen? want de ene zegt 20/11 de andere 70/30 :huh: .

Mijn broertje heeft dit gefilmd en op youtube geplaatst :

De eerste 2 gingen vrij goed, alleen vlogen ze niet recht omhoog, maar nogal scheef.

Weet iemand hoe ik dit kan verhelpen? aan de stok ligt het niet denk ik, was goed uitgebalanceerd, zelfs iets te zwaar.

De derde was een CATO door een zwakke eindstop.

Raden jullie me aan om verder te gaan met BP? heb alreeds zeer snelle meal en puverone gemaakt, maar dacht eerst even te experimenteren met suiker, door lagere kans op cato's.

Zo ja, welke verhoudingen? ook hier hoor ik veel verschilldende verhalen : :huh:

Alvast bedankt!!!

MVG Stijn

  • Upvote 1
Link to comment

Dat ziet er helemaal niet verkeerd uit Stijn. Mooie ruimte ook om testjes te doen. Als je met BP raketjes aan de gang gaat moet je even de topics hierover doorlezen.

Ook in de toolsectie staat veel geschreven over het maken van raketten/pijlen en bijbehorende zaken.

Verder is het vooral veel experimenteren. Ik word in ieder geval enthousiast van dit soort filmpjes. Wees overigens wel voorzichtig met het plaatsen van filmpjes op Youbuis hoor.

Vooral zorgen dat de omgeving niet herkenbaar is.

Succes en ik ben nieuwsgierig naar jouw progressie.

Link to comment

Hoi Stijn,

Ziet er goed uit man! Ik heb zelf geen ervaring met KNO3 en suiker, maar ik denk dat het schuin vliegen onder andere met een te lage kracht van je motor te maken heeft.

Het lijkt alsof ze in het begin net niet genoeg kracht krijgen om recht omhoog te gaan. Dit trek hierna ook weer bij aangezien ze wel in een lijn doorvliegen.

Zoals ik al zei heb ik geen ervaring met KNO3 en suiker en kan ik je alleen maar adviseren om eens met 65/25/10 te proberen. Het zal inderdaad wel even duren voordat je een betrouwbare pijl hebt ontwikkeld, maar persoonlijk vindt ik een mengsel met C en S zeer betrouwbaar en de houtskool geeft ook een leuk effect in het donker.

Succes en blijf je resultaten posten!

Link to comment

Dank je voor de reactie's!!

Ja ik vond ze ook nog wel vlot gaan, zeker omdat ik las dat men bijna altijd de kno3 en suiker smelt.

Ik heb idd een mooie locatie, dit veld grenst aan mijn achtertuin. toch kreeg ik het even warm toen de pijlen zo schuin vlogen, zou niet graag hebben dat een van mijn buren zo eentje op zijn dak krijgt :P daarom dat ik zeker wil zorgen dat ze recht omhoog gaan.

Dank je voor de tip ivm met youtube, maar dit veld kan men niet zien vanaf het straat, dus normaal zal niemand dit herkennen.

Vanmiddag weer ff aan de slag met het verkolen van berk en meal te maken, dan kan ik weer aan de slag!

Dus de 65/25/10 gebruiken of is de standaard 75/15/10 ook goed genoeg? want dan kan ik dezelfde batck ook nog voor andere doeleinden gebruiken.

MVG Stijn

Link to comment

Net mijn meal af, Het is 65/25/15 geworden.

Meteen getest in enkele pijlen, dit gaf enkel CATO's.

De stop vloog er ommiddelijk uit, als gevolg van een te kleine nozlle vermoed ik.

Iemand ervaring met de grootte van nozlle en core bij 1.6cm pvc buizen?

Ik heb eindstoppen van ongeveer 1 cm gemalen kattebakkorrels, dit is voldoende lijkt mij?

Dank bij voorbaat!!

Greetz Stijn

Link to comment

Ik denk ten eerste dat je een MP pijl bedoel i.p.v. een BP pijl.
Hij ging niet echt hoog vond ik, ik denk dat er niet genoeg kracht achter zit.
Ik denk dat je het niet gelijkmatig heb aangestampt. Dit kan ik zien aan hoe die vliegt, hij flubbert (als dat een woord is).
Heb je een tool, of hoe ram je de mp in je huls?

Link to comment

Ja inderdaad een MP pijl, mijn excuses!

Ik ram gewoon met een passende houten stok.

de venturi mag mss nog wel wat kleiner, 4mm ofzo.

Heb er net ook nog gemaakt met een volledige core en die waren beter.

Ook eentje met een kleine report op, van pulverone, maar de delay was te kort.

zal eens zoeken voor een tooltje, is dit zelf te maken?

dank je voor de tip ;)

Link to comment

Leuk om te zien dat je alle tips meteen oppakt.

Als vuistregel kun je nozzles 1/2 x ID maken indien je een core burner maakt.

Indien je van plan bent om serieus door te gaan met pyro en pijlen maken, zou ik je zeker aanraden deze tools aan te schaffen.

Als beschikt over een draaibank zijn deze tools goed zelf te maken, anders kun je ze ook altijd kopen.

Dit maakt echt een wereld van verschil uit, dus het is de investering zeker waard!

Link to comment

Voor 14 mm motoren. Van ongeveer 15 cm lang. En als kruit ; 65:35:1-- Kno3:Suiker:Fe203 (ijzeroxide) gebruik ik altijd een nozzle breedte van 4 mm. De core is meestal volledig en soms voor een leuke tail de laatste cm een andere mix erboven geperst.

De eindstoppen zijn even lang als de innerlijke diameter. Dat houd ik bij elke motor aan. Vaak doe ik er zelfs 1-2 mm bij om zekerheid te hebben. Ow ja, het kruit is wel lang gemilled... dus het brand goed snel. Is je kruit weer slomer dan zal ik je nozzle breedte en core erop aanpassen. Maar zelfs met een volledige core heb ik nooit cato's.

Mijn 14 mm coreburners met 60:30:10 meal powder. Hebben weer andere variaties. Maar uiteindelijk moet je aardig wat testen wil je de perfecte motor hebben. Ik kan je via de pm wel wat pdf's sturen.

Edited by Geertwilniks
Link to comment
  • 1 year later...
Vandaag 2 raketjes getest.
Beide Meal core burners (65/25/10) met nozzle 7 & 6mm
De 7mm vloog goed, bij de 6mm CATO, de bovenste eindstop vloog er uit, waarschijnlijk heb ik deze te dun gemaakt, volgende keer beter.
Kan er iemand schatten hoe hoog hij ging ? Mijn vader, vriend en ik schatten namelijk allemaal totaal andere dingen, dus misschien kan een ervaren lid me helpen.

Volgende stap is kijken hoeveel hij kan liften.
Link to comment

Haha ja, maar aan de andere kant is een slechts 20m brede rivier, en dan al achtertuinen van mensen...
Dus mijn voorkeur gaat uit naar iets scheef afschieten.
Normaal test ik daar niet, maar mijn oorspronkelijk testterrein was bezet door zijn eigenaar, de boer...

Echt niemand die ongeveer kan zeggen hoe hoog hij ging ?

@HD: Hij ging inderdaad als een speer, je ziet wel aan de camera dat ik even verschoot van de snelle start.

Link to comment

Ik denk een meter of 40 Hoog. Je brandstof is veel te snel of je hebt een te lange core. Wat zijn je specs van de motor?
Normaal gesproken brand een motor 2 tot 3 seconde.

Binnen diameter tube: 16mm
Lengte tube:
Lengte nozzle:
Nozzle diameter: 7mm
Of had je geen nozzle?
Lengte core: 120mm
Lengte van brandstof boven de core:
Lengte van eindstop:
Met hoeveel ton heb je geperst:
Heb je de brandstof geramd?
Hoeveel incrementen:
Brandstof: 65 25 10

Link to comment

Bedankt Rocketier !

& een te snelle brandstof, wie had gedacht dat ik dat nog zou meemaken :P .

Even aangevuld:

Binnen diameter tube: 16mm
Lengte tube: 120 mm
Lengte nozzle: 16mm
Nozzle diameter: 7mm
Of had je geen nozzle? Jawel.
Lengte core: 120mm 90mm (ongeveer, iets minder waarschijnlijk)
Lengte van brandstof boven de core: 30 mm (ongeveer, iets meer waarschijnlijk)
Lengte van eindstop: 10mm
Met hoeveel ton heb je geperst: /
Heb je de brandstof geramd? Ja.
Hoeveel incrementen: Niet geteld helaas, schat rond de 8.
Brandstof: 65 25 10

Nog een opmerking: fuel was niet gericed, en omdat ik nog op zoek ben naar de juiste afmetingen is de nozzle en core geboord achteraf. dit verklaart ook waarom ik niet exact weet wat de lengte van de core is, dit kan toch enkele mm verschillen.

Om de motor langer te laten branden, minder lange core waarschijnlijk ?

De uiteindelijke bedoeling is om hier tot 3 Inch mee te liften.

Link to comment

Ik ben niet zo voor het boren. Je beschadigd daarmee je motor met kans op falen.

Je eindstop zou met 3cm brandstof er boven genoeg moeten zijn. Kijk even naar de rts tekening die ik in mijn eerste reply heb gezet.

Ik zal dit topic overigens vanavond even verplaatsen naar de rocket afdeling.

Link to comment

Vandaag raket gemaakt en getest met zelfde specs, buiten dan maar 1/2 core ipv 3/4.

Deze deed het in mijn ogen zeer goed.

Wat denken jullie, is deze geschikt om te liften ?

Dan maak ik een trustcurve.

Mijn excuses voor het slechte filmpje, door de bewolking en het zonlicht was ik de raket relatief snel kwijt.

Ze ging volgens mijn vader nog hoger dan de vorige, maar de start was trager.

BTW: zet het geluid niet te hard, een vriendin van mijn zus wou absoluut mee gaan kijken, met 12 jarig meisjes gegil als gevolg :P.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Hallo allemaal !

Door het slechte weer liepen men plannen wat vertraging op maar hier ben ik weer, trots om jullie mijn flying potato voor te stellen ! :D

Dit is niet meer dan een rocket test met dummy header van 90 gram, waar ik als dummy een aardappel heb gebruikt.

De vlucht ging naar mijn mening goed, al lag mijn zwaartepunt iets te laag. Dit zie je aan het "flubberen" (als dat een woord is) op het einde.

Ik denk wel dat ik hiermee een shell met gelijkaardig gewicht kan liften ?

Ik hoor graag jullie mening.

Pre fire pic:

Filmpje:

RIP dappere aardappel, deze heeft het helaas niet overleefd... :P

MVG
Andres
Link to comment
  • 9 months later...

Na veel lezen, veel youtube, ben ik vandaag voor het eerst met semi-pyro begonnen, tenminste als je zo Kno3/suiker mengen mag noemen...

Ik heb nu eerst zeer kleine hoeveelheden op verschillende manieren gemengd, in verschillende verhoudingen aan het uitproberen. Dit om ervaring op te doen met de verschillende brandeigenschappen.

Ben blij dat ik dit forum heb gevonden. Ook omdat ik hier het advies kreeg om mezelf eerst goed in te lezen voordat ik begon met prutsen. Nu ben ik mij zeer bewust van de risico's en kan ik mijn tijdelijke einddoel (een betrouwbare motor) sneller en veiliger halen

Link to comment
×
×
  • Create New...