Jump to content
PyroForum.nl

Aluminiumpoeder


Recommended Posts

Ik heb eerder een sas gescheiden d.m.v. een magneet, ik raad aan batches van <50g te gebruiken en een magneet achter een papiertje houden of een sterkere achter een plastic bakje.

Na 20x heb je een kilo gesepareerd, ik vrees alleen dat door hoge mesh er veel ijzeroxide aan de Al zal zitten en andersom...

Link to comment
  • Replies 214
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • 6 months later...

Hallo allemaal,

Ik heb vandaag een gok gemaakt naar HE-grade aluminiumpoeder.

Ik hoorde dat leander (weet ik niet helemaal zeker) aluminiumfolie voor he's gebruikt dus,
ik heb wat alufolie in de blender gedaan en daarna gezeeft ik hield een heel fijn glinsterend
grijs poeder over ik heb het gemixt met een zelfde volume KNO3 maar dit wou niet branden :) .

als ik een fontein mee maakt krijg ik wel brandend aluminium dat door de luch vliegt :) .

Nu mijn vraag is dit ''spul'' te gebruiken voor bv. ANAL, ANNGAL en ANTNTAL?

Graag een reply,

alvast bedankt.

Link to comment

Het lijkt me duidelijk dat het verschil tussen een slap fontijntje en een detonerende HE lading zo'n beetje net zo groot is als de overeenkomst tussen een opgedroogde tarrel en een toupetje. De drukgolf die vrijkomt bij een detonatie van, zeg AN/NM/Al, is zo'n beetje 150.000 bar op een temperatuur van 1000+ graden celsius. Het lijkt me duidelijk dat iets wat je onder normale omstandigheden met een aanstekertje niet zo makkelijk aan het branden krijgt, onder die omstandigheden niet zoveel moeite meer heeft om te reageren. Als dit verschil te ingewikkeld voor je is, zou ik het dit jaar bij astronauten houden. Wil je hier inhoudelijk meer over vragen, doe dat dan even een HE gerelateerd topic zoals 'HE composities' of 'ANAL'.

Link to comment

Dus deze aluminiumpoeder zou gebruikt kunnen worden HE's,

Bedankt leander wou ik ff weten.

Ik dacht mischien aan een beetje een geavanceerder systeem te bouwen voor al-poeder
Namelijk het volgende (Het is maar een idee),

Ik maak een luchtdichte blender dan doe ik er al-folie in, in kleine reepjes zeg 1cmx1cm daar doe ik in een 10:1 verhouding aluminium-houtskool bij en maak dit een plakkerig geheel met wasbenzine of aceton, dan zorgen voor zo min mogelijk O2 in de blender dus CO2 erin spuiten dan een kwartiertje laten draaien en dan hoop ik dat ik gecoate al-poeder hebt.

Als dit idee belachelijks is zeg het maar maar ik ga het wel proberen het moet in theorie lukken.

Hans,

P.S. (leander gebruik jij per toeval ook geblende Al-folie voor je HE's of doe jij dit anders?)

@ paddo, srry ik zag nu ook dat er wat spelfouten in zaten het ze even ge-edit

Edited by Hanzzz
Link to comment
Dus deze aluminiumpoeder zou gebruikt kunnen worden HE's,


Heel goed luisteren kun je geloof ik niet hè? Ga lezen! Als je denkt dat AL folie AL is moet je toch maar eens goed gaan lezen

Sorry voor de offensieve houding, maar ik denk dat ik nog vriendelijk ben

mvg,

Paddo

PS:

Let ook even op je spelling;) Of is dat tegenwoordig geen probleem meer hier op het forum? Edited by paddo
Link to comment

wacht even ik wil graag weten wat ik fout doe lennard

ik scheld niet,
ik let op mijn spelling,

ik had alleen een vraag omgaande iets wat iemand anders had gezegt op het forum namelijk dat leander al-folie in zijn He's gebruikt dus ik weet niet wat ik fout heb gedaan.

Hans,

Link to comment

Wat doe je fout?

1 Als je op je spelling had gelet had je (genoeg) hoofdletters, punten en komma's gebruikt.
2 Als twee mensen je duidelijk vertellen (op twee zeer verschillende manieren) dat het NIET kan blijf je volhouden dat het wel zou kunnen.
3 Je wil HE's gaan maken zonder maar het vaagste benul van scheikunde. Ergo je bent levensgevaarlijk en daar willen wij niet mee geassocieerd worden.
4 Ik weet voor 99,9 procent zeker dat niet één (1) zichzelf respecterend HE-enthousiast, op dit forum, zijn charges verneukt door er aluminium folie in te gooien. Zeker Leander niet, zie: https://pyroforum.nl/index.php?showtopic=47...ost&p=51641

Om je tegen jezelf en de woede van je medemembers te beschermen zal je tot januari veel tijd hebben om te lezen.

Link to comment

Hans,

Je maakt mij(en nog belangrijker, belangrijkere mensen op dit forum) vermoeden dat je er totaal geen verstand van hebt. Aluminium folie bestaat niet uit Aluminium, maar (correct me) uit aluminiumOXIDE. Totaal niet geschikt voor enig pyrotechnisch doeleind. Deze informatie had je zelf waarschijnlijk zo even kunnen opzoeken en had de leden hier weer een hoop irritatie bespaard. Verder geef je zelf aan intresse te hebben in HE, terwijl je hier naar mijn mening nog lang niet aan toe bent.

Verder is je spelling, hoewel verbeterd, nog altijd 'slecht', om over interpunctie(dat zijn puntjes,komma's,hoofdletters etc.) maar niet te spreken. Zo is bijvoorbeeld in mijn Nederlands gezegd nog altijd met een 'd'.

Bovendien kan ik me niet herinneren dat Leander ooit al folie heeft gebruikt voor He's? Dus ik weet ook niet waar dat vandaan komt.


Mvg,

Paddo

Edit: Tyneman was me voor

Edited by paddo
Link to comment
(correct me)
Dus hierbij: aluminiumfolie is aluminium.
Hoe kom je er in vredesnaam bij dat aluminiumfolie geen aluminium is???????????
Deze informatie had je zelf waarschijnlijk zo even kunnen opzoeken
:)
QUOTE
(of je krijgt als antwoord: dat staat wel "ergens" dus ga maar zoeken).Wee degene die dat zegt en niet weet of het klopt, je moet dat echt in een bepaalde context doen, en bijv minder bij simpele "ongevaarlijke" dingen, laat AP mannetjes zich maar de ** zoeken. Als je zoiets zegt moet je het toch minimaal zelf gezocht hebben, het liefst op een vergelijkbaar niveau als de vraagsteller.
Aluminiumfolie maak je door een groot blok massieve aluminium steeds dunner te maken. We beginnen met staven van 100% zuivere aluminium
Edited by High Density
Link to comment

Nu ik terugdenk aan die crofty bom rage, heb je inderdaad gelijk HD;)

Ik meende dat het iets van oxidelaagje bevatte o.i.d.

Maarja, ik maak mijn al poeder dan ook ofwel van een blok alu, of ik koop het gewoon:)

Edit:
Waar komt anders die matte+glimmende laag vandaan? Het zal wel mijn redenatie wezen. Iig is het niet geschikt:)

Edited by paddo
Link to comment
dan doe ik er al-folie in, in kleine reepjes zeg 1cmx1cm daar doe ik in een 10:1 verhouding aluminium-houtskool bij
Ik snap deze houtskool onzin ook niet echt, maargoed.
Wat betreft het alufolie:(eerste hit google)
Aluminiumfolie (ook wel zilverpapier) is een aluminium folie van zo'n 6 tot 20 micrometer dik, dat gebruikt kan worden om voedsel in te pakken. Het wordt geproduceerd door herhaald walsen. Walsen van een enkele laag van zulk dun aluminiumfolie is problematisch vanwege scheuren tijdens het walsen. Aangezien dit probleem zich niet voordoet bij het walsen van een dubbele laag, kiest de fabriek voor deze methode. Het neveneffect is dat de folie een glanzende en een matte zijde krijgt. De glanzende kant was in contact met de wals; de matte kant met folie.
Het hele doffe kant verhaal heeft geen zier met oxide te maken.
Edit: een of andere verdwaalde hoofdletter. Edited by High Density
Link to comment

ten eerste ! Aluminium folie is wel degelijk aluminium
ten tweede Het idee dat het een laag oxide zou bevatten heeft met de werkelijkheid niet zo verschrikkelijk veel van doen .

Een rol aluminium folie is opgerold zonder lucht er tussen , dus oxideerd het ook niet als het op de rol zit .
Je kunt voor pyrotechniek heel goed gebruik maken van aluminium folie als start materiaal voor het maken van diverse Aluminium poeders .
Samen met nog een paar mensen (van chemixtry) zijn we toen op vele manieren met alu folie bezig geweest , met zeer goede resultaten.
Waar het om draait is hoe je de folie gaat verwerken tot een geschikt poeder . Maar het kan allemaal van 'flitter' effecten t/m super fijne poeders voor razendsnelle flash mixen.

Link to comment

...Ik ben benieuwd wat voor motor je in je mill hebt zitten, maar voor het geld dat er betaald moet worden, nadat een of andere rekening op de deurmat valt vanwege het hoge energie verbruik, kan je veel meer Al-poeder kopen!

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...