Jump to content
PyroForum.nl

Aluminiumpoeder


Recommended Posts

Aluminiumpoeder kun je goed onderzoeken mbv fijne zeven en eventueel een microscoop. De leverancier zal trouwens waarschijnlijk zelf ook wel weten wat hij in huis heeft. Ook adv het gedrag van het poeder in pyrotechnische mengels kun je vaak al veel te weten komen.

Tweede warning aan lennard voor het vrijgeven van bronnen.

Link to comment
  • 3 weeks later...
  • Replies 214
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Guest drunkenmonkey

Voor diegene onder ons die in het bezit zijn van een kogelmolen :
Alluminiumpoeder kan je ook verkrijgen door eerst met een prop alluminiumfolie tegen schuurpapier te wrijven !
Het poeder doe je in de kogelmolen.. En voila , zo heb je ubergoedkoop alluniumpoeder :lol: !

Link to comment
Guest drunkenmonkey

Oke ,ik was het niet zeker .. maar ik las het op een ander forum & daar was iedereen een mee eens dat het ging:s.
Mijn exuses , dacht dat het misschien wat was

Link to comment

Je gaat je ball-mill zeer lang mogen laten draaien denk ik. Indien toch iemand probeert een fijne Al te verkrijgen probeer dan dadelijk er Pyro Al van te maken. (En vertel mij dan daarna hoe je het hebt gedaan :lol:)

Edited : Vanwege een fout

Edited by Blowtourgh
Link to comment
Guest Goner

Dat hoeft niet zo te zijn indien je de juiste trommel/media gebruikt! Flake aluminium wordt volgens Takeo Shimizu ook met kogelmolens gemaakt...

Link to comment
Guest Goner

Dat is waar! Ik denk dat trouwens niemand de benodigde kennis er voor heeft op ons forum.

Ik zal vanavond nog eens kijken naar de methode om Dark Aluminium te maken.

Link to comment
Dat is waar! Ik denk dat trouwens niemand de benodigde kennis er voor heeft op ons forum.

Ik zal vanavond nog eens kijken naar de methode om Dark Aluminium te maken.


Er is wel flake Al te maken en ervaring hebben wij er ook wel mee! Lijnzaadolie is alleen wel een must. Alleen Al dat heel fijn moet worden is gewoon super lastig om met een ballmill te produceren. De Al dat wel goed te maken is, is zeer goed bruikbaar voor Al-streamers bijvoorbeeld. Voor flash zou ik gewoon Al kopen, tevens voor kleurcompositie waarin Al verwerkt zit, omdat ik vervuiling uit wil sluiten en de kleuren optimaal wil houden. houd er wel rekening mee dat het een intensieve klus is en je daarmee wel je ballmill bezet houd, terwijl er een boel andere nuttige zaken mee te maken valt :lol: .
Link to comment
  • 1 month later...
Werk met mesh sieves. Je red iron oxide is misschien minder fijn dan je al. (of je CuO ofzo.) Maar waarom zou je dat willen doen?


Heb kilo's van dat spul liggen en wil wat andere leuke dingen doen.
Moet wel een vreselijk fijne zeef hebben denk ik.......
Link to comment
Heeft iemand enig idee om uit termiet het aluminiumpoeder weer te scheiden van het ijzeroxide?


Correct me if I'm wrong maar de termietreactie verloopt toch als volgt?

2Al + Fe2O3 -> 2Fe + Al2O3

Dan is wat overblijft toch een legering van ijzer en aluminium oxide, waar je weinig mee kan?

@Hieronder, dat denk ik eigenlijk ook, foutje. Edited by Hardcore Bob
Link to comment

Volgens mij is dat bijna onmogelijk met zeefjes, ik kan me niet voorstellen dat je dan weer zuiver Al kan krijgen, er blijven altijd wat korreltjes Fe2O3 plakken op de grotere Al partikels. Ik zou gewoon Al zoeken en de thermiet gewoon gebruiken waar het gebruikt voor hoort te worden.

@hardcore bob, eigelijk blijft er zuiver ijzer over, de slak van aluminiumoxide blijft gewoon boven op het ijzer drijven. Thermiet heeft eigelijk inderdaat weinig toepassingen voor de hobby pyrotechnicus. Al vindt ik het nog wel steeds een mooi spulletje om af te zien gaan!

Edited by pyrobass
Link to comment

Thx voor het meedenken!

Uiteraard wil ik scheiden VOOR gebruik :D
Soms heb je van leuke dingen kilo's liggen en ben je er op uitgekeken en is het eigenlijk zonde van de grondstoffen.....(of je moet van een scheef ding houden wat ooit gebouwd is zo'n 100 jaar na de Franse revolutie..)
Echter is ijzeroxide magnetisch??? Heb ik inderdaad nog niet geprobeerd.
Iemand enig idee hoevel mesh de zeef eventueel zou moeten zijn.....

Edited by Paul
Link to comment

ijzeroxide is magnetisch, ik had eens ijzer oxide gemaakt maar liet het staafje metaal in het badje met water vallen. Dus ik dacht ik vis het er weer uit met een magneet, wat blijkt nou, ijzeroxide is ook magnetisch. mijn hele magneet zat er mee onder en je krijgt het er best moeilijk af desalnietemin is hij nu weer schoon.
voor het scheiden van ijzeroxide en aluminium denk ik dat het heel veel werk is, ik had een kleine magneet en daar bleef een beetje aanzitten, dus als jij dit bij kilo's gaat doen ben je nog ff bezig.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...