Jump to content
PyroForum.nl

Vreemde D1 glitter star, 8mm , pumped.


Recommended Posts

Goedendag allemaal,


Mijn Natriumbicarbonaat was op een paar dagen terug en toen ben ik naar de Albert Heijn gegaan en heb daar 1 kg zuiveringszout gekocht. Op internet las ik dat dit een vervanger ervoor was. Eenmaal thuis stond er " Natriumcarbonaat Decahydraat " op de achterkant van de verpakking.

Toch heb ik het gebruikt in mijn D1 mix. Ipv Natriumbicarbonaat. Ik heb 100 gram gemaakt ,stars gepumped en ik kreeg echt een leuk effect. Het lijkt wel op een 2 lagen star terwijl het gewoon 1 compositie is.

Eerst zie het normale D1 effect, wel iets minder dan met natriumbicarbonaat. Daarna stopt de star heel kort met branden hij gloeit door, en uit het niets krijg je een mooie gele/oranje vlam. Alsof het een star is met een kleine star erin.

Ik heb een filmpje van een grondtest. Waar je het goed ziet.
Film : http://www.youtube.com/watch?v=3l-no11jcV0

En hier een filmpje van de stars in een starmine , als je de film even op pauze zet op het goede moment kun je echt de mooie gele/oranje vlam zien. Let even niet op het commentaar want een maat van mij zat in de bil van zijn vriendin te knijpen :P
Film : http://www.youtube.com/watch?v=3LngNL_P0nY



Hebben mensen dit eerder gezien of zelf gemaakt op deze manier ? Of heb ik nu een nieuwe soort star uitgevonden ?
Ik weet niet zoveel van Natriumcarbonaat Decahydraat , maar met het drogen heb ik geen reactie gezien van kno3 en alu.( ze lagen buiten op een veilige plek ) Ik zal binnenkort een 12 mm batch maken en kijken hoe die uitpakken.
Zeg maar wat jullie ervan vinden en of er nog gevaren aan vast zitten. Ik ben benieuwd.

Link to comment

In feite kan je zeggen dat Na2CO3 gelijk is aan Na2CO3 + 10H2O Echter heeft decahydraad 10 moleculen water extra.
Wat jij waarschijnlijk gedaan hebt is decahydraad volgens jouw formule afgewogen met met het gewicht van Na2CO3 en dat is dan weer niet het zelfde.

1mol Na2CO3 = 52gram
1mol Na2CO3+10H2O = 152gram

Wat je kan doen is je Decahydraad inkoken. Je zult zien dat de kristallen bij de minst geringste verwarming oplossen in hun eigen kristalwater.

edit:
Net een kilo ingekookt. Netto 350gram over. (1000/152)*52 = 342gram Dus.........................!

Link to comment

Wat voor Al heb je gebruikt?


De Al van pyro-stuff.com sferisch , atomized. 100pm. Dat tekentje weet ik even niet te vinden op mijn toetsenbord.

De 12 mm stars ,pumped liggen nu te drogen. Ik zal eens kijken wat die doen.

Wat vinden jullie ervan trouwens ? Is dit nou een nieuw soort star ?




@ Rocketier, bedankt voor de uitleg. Heb ik weer wat geleerd. Voortaan ga ik dit zeker wel gebruiken in me D1 mix. Ik vind het echt een leuk effect. Edited by Geertwilniks
Link to comment

Ik weet toevallig dat brandend magnesium reageert met water om waterstof te vormen waardoor het dus nog heftiger gaat branden, misschien gebeurd dat hier ook als een bepaalde temperatuur bereikt word en dat daardoor de ster verander van "kleur".

Edited by Guest
Link to comment

@ Geertwilnix, dat eindvlammetje heb ik ook al vaker gezien bij D1 brand testjes, ik denk daarom dat het niet al te veel te maken heeft met Decahydraat. In ieder geval lijkt het me dat je te veel water hebt gebruikt in je mix want het glitter effect is helemaal niet optimaal (alhoewel het ook aan die ALU kan liggen, ik heb geen idee wat voor effect dit soort Alu heeft). Ik gebruik 400µ wat heerlijke vonken geeft.

Iig ga je dat eindvlammetje niet zien in de lucht.

@timishier, geen idee en dat heeft niet veel te maken met dit topic.

Link to comment

@ Dannyb, ik heb in dit topic een filmpje gepost met een grondtest en een starmine en je kan het echt heel goed zien. Ik was er zo van onder de indruk omdat het simpel gebeurt door iets te veranderen. Het lijkt echt op een star met een kleinere star erin. Vandaar. Misschien dat anderen het ook leuk vinden en ik heb door Rocketier geleerd waarom het gebeurt.

Vooral op 0:33-0:34 kun je het goed zien.

Link to comment
×
×
  • Create New...