Jump to content
PyroForum.nl

Cherry bomb


Tyneman

Recommended Posts

Hier een oude truuk in een nieuw jasje. :P

Ik heb eindelijk wat 1" hemitjes kunnen scoren, dus kon het niet laten een ouderwetse cherrybomb te maken.
3g 70/30 erin en ge'past' met een laagje groen elektratape. Gewoon om het in de kleur te houden.
Dus wel de vorm, maar niet het werk van vroegah.
Zal misschien eens proberen er hiervan eentje te maken met een laagje kraft en waterglas, rood verven voor het oldskool gevoel. :)


en filmpje

Cherrybomb_1.AVI

Link to comment

De kleur mag wel onder de noemer echt old school. Toen ze rood en rose werden zijn ze uiteindelijk verboden in de US.
Maar orgineel is het niet kraft met waterglas. Maar natuurlijk een casing van zaagsel met waterglas.
Je hebt ook niet perse shells nodig, maar blijft gewoon kleien met je zaagsel/waterglas mengsel totdat het rond is en je een flinke dikke casing hebt . Maar daarom knalden ze zo hard dus vanwege de casing van waterglas en zaagsel.

M.V.G. Jason

Link to comment

Ik zou het zo doen: leg een stukje van 10 bij 10 centimeter vershoudfolie op je weegschaal en daar weeg je je 3 gram flash op af..

Dan pak je 2 tegenovergestelde punten van het folie en die doe je tegen elkaar, de andere 2 punten ook.

Nu doe je je lontje ertussen, en draai je het "zakje" op tot een strak bolletje en bind dit rond het lontje af met een touwtje en knip je het overtollige folie weg..

Dit bolletje kan je nu beplakken :)

Edited by Charcoal
Link to comment

Zoiets werkt het inderdaad . alleen plakt er zo weinig aan huishoudfolie he , dus je werkt met papier.
Op de heel oude pyro-sites deden ze het met een gevulde papieren cupje of propje en dan met de zaagsel/waterglas prut er een bal van rollen , gelijk aan hoe je sterren maakt.
Dan drogen en daarna boorden ze een gaatje voor de lont erin.
Maar voor iemand onervaren in zijn flash gaat boren.
Kun je beter meteen al het lontje erin doen en dan pas door je prut rollen, dan wordt het wel een beetje een peer vorm als je niet oplet , maar de knal zal er niet minder omzijn. En het maken is een stuk veiliger. 3 gram is wel de kleine versie.

M.V.G. Jason
tip er zijn nog wel een paar van die oude 90's sites in de lucht ergens, vol met fire balls m80 en cherry bombs

Edited by Jason
Link to comment

Nou... Daar gaatie dan.
Eerste testje met originele cherry bombs.

Nu heb ik wel redelijk wat ervaring, maar toch vind in boren niet zo'n prettig plan. Dus de alternatieve route gevolgd.

Eerst begonnen met een kleine flashbag, kraft met een klein grammetje Flash erin.


Toen zaagsel en waterglas.


Hiervan een soort plakkerige prut gemaakt, niet erg makkelijk te bewerken.
Toen de prut om de flashbag geprakt en een redelijk bolletje van gedraaid.


Resultaat ligt nu te drogen, hopelijk morgen droog.
Ik weet dat het er niet optimaal uitziet enzo, maar dit was een allereerste test, mocht het werken dan zullen er mooiere uitvoeringen volgen. :)

P.S. Op het laatste plaatje is los zaagsel te zien. Dit is omdat ik het natte bolletje een keer gedipt heb in de zaagsel, tegen het plakken. In de finale versies zal er een eindcoating van waterglas en rode verf overheen gaan.

Link to comment
Flashbag is langwerpig... device is rond.... Gaat dus nooit netjes egaal verdeeld worden. Buitenkant is niet bobbelig ofzo, die is mooi glad op de plakkende zaagsel na van het dippen.


Oh op die manier! Dan is het ook wel weer gunstig dat zaagsel van het dippen, hecht je waterglas/verf ook mooier :)

Ben benieuwd! Tot hoeveel gram gingen die cherry bombs eigenlijk?

Edit:
Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Cherry_bomb voor wat info over de originelen. jammer genoeg geen hoeveelheid flash genoemd. T.
Link to comment

Charcoal zegt :voor wat info over de originelen. jammer genoeg geen hoeveelheid flash genoemd. T.

Volgens mij heb je de tekst zelf niet gelezen . staat toch duidelijk 5 tot 10 keer de gewone hoeveelheid.

Globe Salutes and Cherry Bombs were originally charged with 5 to 10 times the amount of explosive composition a standard inch-and-a-half paper firecracker had.
En dat was 0.5 gram dus 2.5 tot 5 gram voor een cherrybomb.. maar please blijf zoveel mogelijk van de gekke wikipedia af. Zoek die oude pyro sites gewoon. Er waren er ook met BP.
Tyneman standaard wand dikte was een kwart inch dat is al minimaal 6 mm , het dubbele van jou. Wel respect voor het gewoon maken , ipv alleen er over lullen.

M.V.G. Jason.
P.s charcoal tnx voor de tip van die 7-klappers , ik had eigenlijk nooit bedacht het alleen op het lont te laten knallen, dus ik ook weer wat bijgeleerd.
Hee midge: mijn waterglas zit ook gewoon in een potje, jij hebt gelijk aan ik technisch zuiver denk.
Gewoon oplossen in beetje water.

Edited by Jason
Link to comment

Zo, weer wat geleerd. Waterglas is er ook als poeder. Makkelijker op te slaan als flessen lijkt me.

Maar de eerste test is klaar. :P Ook gelijk maar een kleurtje gegeven, mooi donkerrood.


Beetje onscherp plaatje, sorry. Maar het idee is duidelijk lijkt me. Laatste coating was waterglas met daarin wat rookbom kleurstof. Balletje is hard als een steentje, ben benieuwd hoe hij gaat klinken.
Doorsnede is ongeveer 25mm. Aangenomen dat het zakje binnenin ongeveer een dikke centimeter was kom ik uit op een wanddikte van ongeveer 5mm, best netjes.
Volgende test zal 4,5g Flash bevatten, we shall see.

P.S. @ Jason. Dat 5 tot 10 keer meer had ik wel gelezen, alleen het originele gewicht van 0,5 kon ik niet vinden. Was moeilijk rekenen dus. :)

Link to comment

Hee Allemaal,
Nog even over de inhoud dan van een cherrybomb.
Die tekst op wiki is gedeeltelijk gejat van een pyro site, op die zin na dan weer blijkbaar.
Maar ik zei al: blijf zoveel mogelijk van die wikipedia af.

Ik zal proberen de orginele site van die tekst erbij te zoeken.

M.V.G. Jason

Helaas... het lijkt wel of alle goede ouwe sites plat liggen.
Toevallig tegen gekomen is cherry bommetjes van nu
Artikelnaam: Cherry Bomb [Z42]
Netto kruitgewicht: 0,4 Gram
Inhoud: 6 Stuk per pakje
kost je 2 euri.

Edited by Jason
Link to comment

Dat ziet er eigenlijk best wel vet uit T! Krijg zelf nu ook zin om ze te maken op zulke authentieke manier. Is toch wel wat leuker dan gewoon standaard knallertjes in een kokertje met smeltlijm eindstoppen.
Ben ook benieuwd naar de prestaties, dus kom op met dat filmje!

Btw, dat waterglas geeft toch geen fragmentatie?

Link to comment
×
×
  • Create New...