Jump to content
PyroForum.nl

4 inch willow#3 10% Ti


fred g.

Recommended Posts

Hallo mede pyro's,

Dit is mijn eerste 4 inch. Ik heb getracht een soort van ring te maken met chrys#6 stars. Die kwam niet helemaal uit de verf, maar ik vond hem verder erg geslaagd.De break was slechts pulverone van een matige kwaliteit. Ik heb echter om en om gepasted met glasvezel tape en kraftpapier, en ik moet zeggen dat er echt een keiharde dreun vanaf kwam.De shell paste heel netjes met ongeveer 1.5 mm speling in mn mortier. Het effect was ook zeer groot vond ik. Ik wil liever niet met flash werken, en ben een echte BP fanaat. Eerst dat maar eens zeer goed onder de knie hebben denk ik zo.

I

Rising comets toevoegen,12mm chrys#6 10%Ti, ready to fire.

Het eindresultaat, de rising comets braken af, maar gaven toch een mooi effect vind ik. De break gaf echt een keiharde diepe dreun.

Enjoy, mijn beste mede pyro´s.

Link to comment

Ik herinner me mijn eerste shell nog... Het kwam nergens dicht bij dit :lol:
Zeer mooie shell hoor!

30% om te liften is wel heel veel, ik doe het met 8%. Ik zou toch eens zoeken achter het probleem, dit zal wss ofwel aan je molen liggen of aan je houtskool.

Ook vindt ik dat je vriend wel behoorlijk dicht staat bij het afsteken ervan.

Link to comment

Wow, en dat is je eerste shell? Respect hoor! Het effect komt erg goed uit de verf en blijft lang hangen.
Die rising comets geven, ondanks dat ze loslaten, een zeer fraai effect. Ik zie nu al uit naar je volgende project.

Cameo

Link to comment

Mooie shell hoor voor de eerste keer!

Maar misschien moet je even een geschikte drager vinden voor je BP, want nu moet je zoveel gebruiken, dat het eigenlijk veel meer werk is.(BTW, er is net een interresant topig in 'overig', dat heet; Break charge, misschien moet je daar even naar kijken)


A

Link to comment
Guest Goner

Het is zijn eerste 4 inch he, maar echt netjes verder!
Mijn eerste had ook een prima break maar de lift was bagger waardoor hij op 10 meter hoogte z'n break gaf... :D

Jammer dat we trouwens weinig van je horen, maar dit zou een goed begin zijn! :lol:

Link to comment

Ok jongens, bedankt voor alle complimenten en tips.

Ik heb mn maatje er ook op aangesproken dat ie in het vervolg echt meer naar achteren moet staan. Ik heb al wat shells gebouwd, en ze gingen allemaal keurig omhoog met de juiste timimng, maar safety first inderdaad.

Mijn buskruit is nog niet wat het zijn moet. Ik ben op dit moment lekker aan het experimenteren met pre-millen van mn chems.Ik wil graag de double double mill methode proberen. Je kunt dan redelijk safe thuis je chems voormillen, KNO3 met 1/3 van je houtskool, en je resterende S en C dan apart samen. Zo kun je een fijner mengsel maken ipv het gewoon bij elkaar mikken. Mijn houtskool was wilg, het ligt denk ik echt aan mn millmethode.Ik vind buskruit een prachtig mengsel. Momenteel heb ik een batch pgi liftpoeder en een batch BP voor mn burst.Ik heb `the complete book of flashpowder`gelezen, en ben tot de conclusie gekomen dat ik het niet wil maken. Ik vind het gewoon griezelig spul. Ook de uitdaging om met BP toch een mooie klap te maken vind ik gewoon leuk. Als je echt supergoed en strak pasted met glasvezeltape geeft het echt een diepe keiharde dreun met een echo!

Het gebruiken van een drager heb ik geprobeerd met ricehulls, ik was er niet zo tevreden over. Ik ga zeker meer experimenteren, maar wil eigenlijk ook een goeie harde dreun als break.En zonder flash ook.Is het niet zo dat 140 gram pulverone een hardere klap geeft dan een zelfde volume aan ricehulls?Dit weet ik nl niet echt precies. Het leek echt net of er flashbooster in zat qua geluid, ik was behoorlijk onder de indruk ervan.

Ik heb nog 2 filmpjes van een 2 inch en een 3 inch. Tevens heb ik een tut gemaakt van een 2 inch peanut. Deze peanut was echt prachtig gelukt, maar helaas nokte mn camera ermee tijdens het afsteken. Moet ik hier een apart topic voor openen, of plemp je dat dan gewoon in deze neer?IK weet dat ze hier erg streng zijn met posten. Ondanks dat dit mijn eerste post is lees ik hier heel veel, en stel ik ook geen domme vragen :lol:.....Ik moet wel zeggen dat alles wat ik heb gebouwd tot nu toe deed wat het moest doen, met de juiste timing, en hoogte, maar je moet extreem voorzichtig blijven dat ben ik me bewust.Ik heb best wel veel mooie pyro dingetjes aangeschaft zoals die starplates , mesh zeef, en goede kwaliteiten lont enzovoorts, dat werkt gewoon heel erg fijn allemaal.

Als je een vraagteken krijgt en het filmpje niet kan openen dan moet je even rechtermuisknop doen en kiezen voor `link opslaan als`, dan down je hem en doet het filmpje het prima.

Ik zal vandaag nog 2 filmpjes uploaden en mn peanut tut, ik hoop dat jullie het leuk vinden. Ik vind BP based shells echt geweldig, het is een heerlijk gevoel om dat zelf te kunnen maken.

vurige pyro groeten,

Edited by Prophet
Link to comment
Ik kan hem niet bekijken :lol: , als ik hem open komt er een ? .

Dan ondersteund jouw browser het direct afspelen van dit videobestand niet. Het beste doe je een rechtermuisknop op de link, kies "opslaan als" en start het filmpje vanaf je PC, Dan pakt je lokale mediaplayer het wel op.

Cameo Edited by Cameo
Link to comment

Meal coated rice hulls/graszaad/... moet niet onderdoen voor pulverone, dit omdat er net zoals bij pulverone gaten zitten tussen het poeder waardoor het vuur zich razendsnel verspreidt.
Aangezien dat bij meal coated whatever er 4x meer meal is (in massa) dan het gecoate materiaal (zie pyroguide, tutorials) zal het niet veel verschil opleveren. Dit kan je ook zo begrijpen: als de pulverone voor 3/4 is opgebrand ligt de shell al uit elkaar, dus de rest levert geen betere break. meal coated rice hulls oid. is al weggebrand bij de break, wat levert in een minstens even goede break als pulverone.

De double double methode om meal te maken is zeker niet slecht, maar laat je volledige mix toch lang genoeg draaien, dit is immers de meest beslissende factor voor brandsnelheid bij deze manier. Maak ook een verschil tussen BP en meal, meal is het gewone kogelgemalen 75/15/10, We noemen dit pas echt BP als je het perst tot 1,7 g/cm³ en vervolgens granuleert.
Welke houtskool gebruik je? en welke ballmill?

Ik gebruik graszaad en dat gaat perfect. (ook zonder flash booster, welke ik liever niet gebruik.)

Stel je ook even voor op het forum bovenaan bij 'community' :lol:

Link to comment

He bedankt bonkers.

Ik gebruikte wilgenhoutskool die ik kant en klaar kocht. Mijn ballmill is een kleine Lortone 33B.Gebruikte media zijn keramiek 16 mm ballen. Ik mill netjes op een afgelegen plek, zodat niemand bij problemen er last van kan hebben.Je hebt gelijk, ik maak meal. Voeg 3 procent dex toe, beetje nat maken met 70/30 water ethylalcohol mix, en duw het dan door de 10 mesh zeef . Ik pers mn meal dus niet inderdaad. Ik heb op improvisorische wijze met tape de assen wat dikker gemaakt van mijn ballmill, maar volgens mij is de draaisnelheid nog niet optimaal. Ik zou rond de 93 rpm moeten komen voor een optimale werking van mn molentje naar wat ik gelezen heb.

Ik heb al een eerste keer MCRH gemaakt, maar die meal was van matige kwaliteit.Het werd ook een enorme kledderzooi, maar ik ga gewoon door met experimenteren. Wat je uitlegt over de onverbrande pulverone snijdt inderdaad hout, ik begrijp het. Mn stars doen het wel uitstekend, die starplates werken super, en ze geven gewoon profi effecten vind ik, echt heel leuk om te zien.

Ik heb nu grape houtskool, daar maak ik nu een nieuwe batch meal mee. Alle chems zijn zeer goed voorgemilled, en ik ga nu met die double double methode aan de slag. Ik vind meal/BP een prachtig basismengsel. Het gaat al eeuwen mee, en wat ik heb begrepen kun je er echt met de juiste skills prachtige kwaliteit poeder mee maken.Ik heb niets met flash, ik heb er erg veel over gelezen, en vind het risico toch een stuk groter dan met meal/BP.Ik ben dol op al mijn lichaamsdelen en dan mijn vingers met name!

Ik zal vandaag nog wat meer dingen uploaden. Ik post eigenlijk nooit op forums, maar ben zo enthousiast over mn pyro dingetjes dat ik het toch leuk vind om te doen. Ik fotografeer ook meestal stapsgewijs alles als ik wat aan het bouwen ben, dus wellicht dat er animo voor is.

Bedankt voor je tips en uitleg.

Edited by fred happy
Link to comment

Het is leuk dat je voorzichtig bent met flash, maar om het als een duivel te bezien is niet nodig. Het is wel zo dat het meer risico inhoud dan gewone KNO3/C/S maar ik zie het tegenwoordig bijna overal gebruikt worden in shells.

Zelf heb ik nog nooit een shell geschoten zonder 7-3.

Edited by Prophet
Link to comment

Netjes hoor Fred.

maar ben zo enthousiast over mn pyro


Wij met jou creaties evenzeer. Ben nu al benieuwd naar je volgende filmpjes.

@Danny
maar om het als een duivel te bezien is niet nodig


Kan je maar beter wel doen denk ik.dan verrast je i.i.g iets niet zo snel.

Persoonlijk begin ik al te zweten bij 10 gram. :lol: (Maar ja ben ook een schijterd in dat soort dingen.)
Link to comment

Ik begrijp wat je bedoeld danny db. Ik heb dat hele `book of flashpowders`gelezen. Ik heb erg veel gelezen over het maken van het 7/3 mengsel met goede kwaliteit chems. Flash trekt me gewoon niet zo, ik vind
meal/BP gewoon wat relaxter om te maken en mee om te gaan op dit moment. Ook heb ik gezien dat je met een goede paste methode en zelfs matige pulverone, toch een machtige dreun kan produceren.Ik vind het ook een uitdaging om te proberen met slechts KNO3/C/S mengsels toch een mooie ronde volle break te krijgen .

Wat me ook niet zo bevalt aan GD/Al poeder is dat het neurotoxisch is, en direct in je bloedbaan kan worden opgenomen als je er wat van inademd.Ik snap best dat je met maskers enzo dit gevaar grotendeels kan indammen, maar toch werk ik er gewoon liever niet mee. De gevoeligheid van flash voor met name statische ontladingen is ook groter dan BP/meal.Hoewel ik wel lees dat de mensen die het maken en de juiste voorzorgsmaatregelen treffen er geen problemen mee hebben.Ieder het zijne hoor, geen probleem verder.

Misschien dat ik in een later stadium eens slowflash probeer, maar better safe then sorry denk ik zo. Ik heb niet zoveel scheikunde-natuurkunde achtergrond om de processen goed genoeg te doorgronden. Dat is mijn manco een beetje, en daar houd ik dan rekening mee met de comps die ik maak. Ik ben gewoon voorzichtig.

Edited by Prophet
Link to comment

Heel leuk dat je zo voorzichtig bent, een voorbeeld voor de rest!

Omdat ik een meer rocket-achtige inslag van pyrotechniek heb is mijn voorliefde voor flash -en het daarbij horende minder gewicht meer knal- snel verklaard.

Voorts kan ik je aanraden wat ze op alle universiteiten proberen bij te brengen 'wees kritisch'. Zo moet je alles wat je leest in een context plaatsen. Bijvoorbeeld wordt er heel hard geroepen op combinaties zoals KClO3 en zwavel & rockets en pvc, terwijl je in de praktijk zal zien dat zelfs door vuurwerk fabrikanten hier nogal omzichtig wordt mee omgesprongen.

Link to comment

Dude die shell is gaaf! Ik vond die ring er echt wel uitspringen hoor, het begon met die fel witte ring en daarna pas het boeket :lol: well done

Ik was ook nooit zo geïnteresseerd in flash, ik gebruikte het alleen in kleine hoeveelheden als booster en af en toe wat kleine knallers(denk aan 3/4g knallers) wel heb ik een aantal 15g salute pijlen gemaakt maar meer dan dat heb ik nooit in 1 keer gebruikt.
Ik vind hoeveelheden als 400g in 1 keer echt vreselijk zonde en vreselijk gevaarlijk.

Edited by Pyromaniak
Link to comment

Ik snap wat je bedoeld danny. Voor mij zijn shells het mooiste wat er is. De lancering, de mooie bloem in de lucht, ik vind het echt prachtig. Qua gewicht gaat het toch wel omhoog, ik kan me voorstellen dat dat met rockets heel anders werkt.

Bedankt pyromoniak voor je compliment. Ik moest giechelen omdat het effect zo gigantisch was in mijn ogen. Ik stond helemaal te shaken van enthousiasme man...

Dit is een 3 inch met dezelfde compositie. Schroef je boxen maar lekker open, hij is opgenomen met een andere camera met een beter geluid. De lift en break gaven een machtige dreun. Ik vind die glasvezeltape/krafpapier shimizu om en om methode een uitstekende opsluiting geven. Zelfs met matige pulverone krijg je een diepe dreun en een mooi boeket. Ik was niet zo tevreden over de rondheid van het effect. Ook had ik een schepje sponge Ti in mn pulverone break gedaan, vandaar dat het wat rommelig is.

3_inch_willow_3_Ti.mpg

Link to comment
Guest Goner

Inderdaad, flash hoort voor een groot deel bij onze hobby... Je hoeft geen tientallen grammen per keer te fabriceren, enkele grammen voldoen al snel!

Natuurlijk is het bij "grootverbruik" handig om een grotere hoeveelheid van te voren te produceren, zolang je de boel maar vrij houdt van hitte, statische elektriciteit, de hoeveelheden in de hand houdt, alles "direct" verbruikt en een gezond verstand hebt zal je toch niet zomaar iets overkomen.

Link to comment

Ik heb erg veel gelezen al over flash. Ook het boek van Takeo Shimizu is door mij geabsorbeerd. Ik vind het gewoon leuk om eerst het hele meal gebeuren echt goed onder de knie te krijgen. Alles werkt prima tot nu toe, ik moet alleen erg veel lift gebruiken. Eerst de basis maar eens finetunen, en daarna mischien voorzichtig naar de Kno3 based slow/flashes kijken.Zoals gezegd, ik vind BP/meal een prachtig mengsel en wil eerst perfect poeder kunnen maken voor ik verder ga in deze fascinerende hobby.Ook perchloraat based stars laat ik even links liggen, ik ga eerst met de winokur receptjes aan de gang denk ik.

Link to comment

Ik wacht op mn Al poeder bestelling. Ik heb boorzuur erbij besteld, en rode ijzer oxide ook. D1 glitter ga ik idd als eerste maken, een prachtige compo vind ik ook. Ik pluis echt per stof na hoe giftig het is,en of er mischien een combinatie is die gevaarlijk is. Maar toch bedankt voor het noemen, ik ga de stof die je bedoeld vast wel tegenkomen in de lectuur.Ik wil eigenlijk niet met echt giftige stoffen werken ook op dit moment, Eerst lezen, daarna nog een keer lezen, dan nogmaals lezen, en daarna doen lijkt me verstandig in deze mijns inziens..:lol:

Link to comment

Nog even wat betreft al het gedoe om het inademen van GD en alle andere stoffen, oké het zal niet goed voor je zijn. Maar op school moet ik nu met nanodeeltjes werken (factor 1000x verschil in grote met je 1 micron GD Alu), daar hebben ze zelfs geen mondkapjes op het grootste gedeelte van de tijd. Anders gebruiken ze van die cheap stofmaskertjes die je gewoon bij de bouwmarkt kan halen. Ze gebruiken die voor deeltjes van 100 nm (0.1 micron).

Ook werd er tegen mij gezegd dat het minstens 50 nm of kleiner moest zijn voordat het deeltje überhaupt voorbij je 'filtersysteem' van je neus e.d. komt.

En nee dit is geen aanleiding om GD Alu te gaan snuiven, gewoon even iets meer in gegaan op het feit wat Danny db al aan kaartte. Er zitten nu eenmaal veel scheikunde leken die wel aan pyro doen, geen wonder dat je dan overal die 'super voorzorg maatregelen' reacties krijgt. Gewoon je logische verstand gebruiken en dan moet het wel goed komen :lol:.

Ik had laatst wat contact met een pyro die commercieel werkt en dus ook dagelijks vele hoeveelheden GD-KClO4-S flash maakt, hiervoor gebruikt hij ook gewoon dezelfde stofkapjes die de meesten hier ook gebruiken. Nadeel is wel dat ze niet altijd evengoed afsluiten.. Maar dat is een ander verhaal :D.

Link to comment

Nee, het is me duidelijk hoor :lol: . Ik ben wel zo´n scheikunde leek, en dus ben ik gewoon voorzichtig. Ken uzelve enzo.Ik lees nu wel erg veel, ook over scheikunde, en het begint al allemaal wat meer te dagen.Ik snap dat je het in de context moet zien, maar ik ben gewoon voorzichtig.Daar is niets mis mee, en hoogstens doe je dingen te omzichtig.Dat is dan onhandig, of kost veel tijd, maar er gebeurt in ieder geval niets vervelends. Er zijn hier genoeg mensen die enorme flashknallers maken, zonder eerst met meal begonnen te zijn of fatsoenlijke pulverone kunnen maken. Ik lees echt een hoop van wat hier geschreven wordt. Wat voor mij belangrijk is , is dat ik plezier beleef aan mijn hobby op een voor mij zo veilig mogelijke manier. Ik ben nog maar net begonnen, en hou het nu lekker bij mn KNO3 based mengseltjes. Die vind ik al heel gaaf.En als ik mn D1 glitters ga maken, doe ik er gewoon een beetje boorzuur bij, voor mijn eigen peace of mind.

pyro groetjes aan uw allen!

Link to comment
×
×
  • Create New...