Jump to content
PyroForum.nl

Onverwachte flashknal


Morteus

Recommended Posts

Hey iedereen,

Ik heb net eens een 25 gram flashbom uitgeprobeert met een heel verassend resultaat. Het werd meer een starmine. Het was erg laag kwaliteit flashpowder, gewoon kno3 en al (gd) in 70/30 verhouding. En voorzichtig bij mekaar gedrukt omdat het toch maar met kno3 was leek het me veilig om te doen (niet rammen natuurlijk). Ik had er ook een erg lange lont aan. Het ontplofte niet maar werd meer een shell. Wat heb ik verkeerd gedaan?

http://www.youtube.com/watch?v=i3WYpqQlkDw

Link to comment

Flashbom noemen wij hier liever flashknaller, aangezien een bom gemaakt is om vreselijke destructie aan te richten, en dit device (hopelijk) puur dient ter vermaak.

Je had ook gewoon een kleinere knaller kunnen maken om te oefenen, scheeld je ook weer een hele hoop chems, ik kon altijd nog wel aardige knalletjes maken met 2 grams ladingen.

Je had zwavel moeten toevoegen aan de compo, KNO3/Al brand normaliter veel langzamer. Je moet KNO3 flashes hard persen in een hele stevige huls omdat de losse compo veel te langzaam brand om een knal te veroorzaken. Maar zonder zwavel gaat het niet lukken denk ik.

Verder is het lastig te beoordelen wat je fout hebt gedaan, ik weet niet wat voor een huls je gebruikt, hoe snel je flash brand enzovoort.

EDIT: Je had hiervoor denk ik niet een nieuw topic voor hoeven openen...

Edited by pyrobass
Link to comment

Je moet KNO3 flash helemaal niet persen voor een knal want als je een compositie perst kan het vuur zich veel langzamer verspreiden wat als gevolg een flare heeft (licht uit het buisje). Als je een goede knaller met langzame flash wilt maken moet je casing gewoon heel goed zijn.
Als je dit niet weet moet je nog niet met flash bezig zijn want dan mis je duidelijk basis kennis en dus ook ervaring.

Voor de rest heb je erg geluk gehad dat het er zo leuk uit zag :lol:

Link to comment

25 gram flash (wat voor soort dan ook) aan gaan staan drukken. :lol: Spelen met je leven moet je niet doen.
Zulke hoeveelheden langzame compo vraagt wel om heel stevige eindstoppen. Maar een paar gram in een hulsje met smeltlijm doet het bij mij gewoon goed. Heb er wel wat zwavel bijzitten.
Maar het ziet er wel erg mooi uit!

Link to comment

Dat zag er idd mooi uit. Leuk resultaat, maar voor een echte knal zou ik gezien jouw ervaring eerst is beginnen met wat minder flash :lol: en zwavel toevoegen aan jouw compo. Deze zou het moeten doen met GD, bij mij doet ie het altijd.
Potassium nitrate.................................50
Sulfur............................................30
Aluminum..........................................20
Ik vul de huls tot de bovenste eindstop met deze flash !!maar ik stamp het niet aan!! zo heb ik de beste ervaringen gehad. en kwa casing zou ik een kartonnen hulsje met hotglue eindstoppen, niet kapot te krijgen :)

Link to comment

T, ik heb het hier over voorzichtig persen, niet rammen :lol:, maargoed het zijn inderdaad wel aardig grote hoeveelheden. Ik durf al mijn zakgeld erop in te zetten dat benzoaat whistle velen malen gevoeliger is dan KNO3 flash, en die pers je ook. Desalnietemin blijft het natuurlijk wel oppassen geblazen, het gaat immers over flash :) .

Ik heb toch zelf vaak zat knalletjes geproduceert met deze flash, het was niet eens GD Al.

Edited by pyrobass
Link to comment

Al vonkt helemaal niet, fonteinen die KNO3 en Al bevatten pers je ook onder enkele tientallen kilogrammen.

Bovendien heeft de gevoeligheid van een compostitie eigelijk vrij weinig te maken met of een component wel of niet vonkt, het gaat erom dat slag/stoot of wrijving of andere vormen van fysische verstoring genoeg energie kan overbrengen op het mengsel waardoor de chemische reactie start, bij kaliumchloraat/zwavel maar ook benzoaat/chloraat whistle ligt die activeringsenergie heel laag waardoor de compo behoorlijk gevoelig is.

Edited by pyrobass
Link to comment

Inderdaad het ligt aan de activering energie. Als je echt op je compositie stampt, dan komt er in één keer veel energie vrij (kinetische energie). Maar bij persen is er een andere soort kracht, volgens mij geen kinetische maar meer druk. Natuurlijk zal deze energie ook omgezet worden maar dat gaat geleidelijk. Als je gaat persen met veel energie dan voel je ook dat hetgeen wat je perst warm word. Ik denk dat als je bijvoorbeeld een sas gaat persen dat het zelfs dan warm kan worden, als het maar niet de ontbranding temperatuur bereikt.

Trouwens ik heb wel wat ervaring met flash maar ik heb er niet veel mee geëxperimenteerd in de zin van verschillende composities. Ik weet dat 25 gram veel klinkt maar deze hoeveelheid met zo'n trage 'flash' lijkt mij niet al te gevaarlijk. Ik zou het niet eens meer flash noemen. Ik voor deze 'knal' een kartonnen huls gebruikt en beide kanten flink dicht zitten lijmen met hotglue. Toch bleek één van deze kanten zwak te zijn en sprong open, en ik heb geluk dat ik het lontje zeg maar op de kop had zodat de kant waar het lontje als eerste de sas laat ontbranden de onderkant was. Je zag ook heel grappig midden op de straat één van de stoppen liggen en de hele huls was de lucht in geschoten. Ik zal het eens proberen met wat zwavel erbij. Dit zal het inderdaad wel moeten doen, maar wat doet dit zwavel eigenlijk? Versnelt het de verbranding ook? Het enige wat ik weet is dat door zwavel de ontbranding temperatuur omlaag gaat.

Link to comment
Inderdaad het ligt aan de activering energie. Als je echt op je compositie stampt, dan komt er in één keer veel energie vrij (kinetische energie). Maar bij persen is er een andere soort kracht, volgens mij geen kinetische maar meer druk. Natuurlijk zal deze energie ook omgezet worden maar dat gaat geleidelijk. Als je gaat persen met veel energie dan voel je ook dat hetgeen wat je perst warm word. Ik denk dat als je bijvoorbeeld een sas gaat persen dat het zelfs dan warm kan worden, als het maar niet de ontbranding temperatuur bereikt.

Trouwens ik heb wel wat ervaring met flash maar ik heb er niet veel mee geëxperimenteerd in de zin van verschillende composities. Ik weet dat 25 gram veel klinkt maar deze hoeveelheid met zo'n trage 'flash' lijkt mij niet al te gevaarlijk. Ik zou het niet eens meer flash noemen. Ik voor deze 'knal' een kartonnen huls gebruikt en beide kanten flink dicht zitten lijmen met hotglue. Toch bleek één van deze kanten zwak te zijn en sprong open, en ik heb geluk dat ik het lontje zeg maar op de kop had zodat de kant waar het lontje als eerste de sas laat ontbranden de onderkant was. Je zag ook heel grappig midden op de straat één van de stoppen liggen en de hele huls was de lucht in geschoten. Ik zal het eens proberen met wat zwavel erbij. Dit zal het inderdaad wel moeten doen, maar wat doet dit zwavel eigenlijk? Versnelt het de verbranding ook? Het enige wat ik weet is dat door zwavel de ontbranding temperatuur omlaag gaat.



25 gram KNO3 flash is zeker wel gevaarlijk!! 20%S 30%Al en 50% KNO3 werkt goed. KNO3 aanstampen of persen is niet hadig. Moet zo luchtig mogelijk zijn.
Zou ook de huls niet helemaal vol gieten.... anders heb je de kans dat alleen de eindstoppen er aan gaan.
Let wel dat zwavel er voor zorgt dat de ontbranding temperatuur aanzienlijk naarbenee gaat. I.V.M. je Hotglue.

Mixjes die goed werken, en zelf getest:
70/30 KClO4/Al
60/40 KClO4/MgAl
50/10/10/30 KNO3/KClO4/S/Al
55/15/30 KNO3/S/Al
70/30 KClO3/Al Edited by Warez
Link to comment
Kno3/KCIO4/S/Al? Apparte combinatie, Geef die flash nog een apparte knal, en brand het langzaam of snel. Ben wel benieuwd of die flash het waard is te maken.


Best snel geeft een diepe knal. Is iets trager als KClO4/Al, gebruik ik omdat ik niet zn fan ben van Zwavel.
Link to comment
×
×
  • Create New...