Jump to content
PyroForum.nl

Dyslexie


danny db

Een forum vol dyslectici?  

54 members have voted

  1. 1. Wie is er (een),

    • Zware dyslect
      11
    • Lichtere dyslect
      5
    • Net niet vastgestelt
      3
    • normale lezer & schrijver.
      35


Recommended Posts

Er werd gevraagd om eens een poll te maken over wie er dyslectisch is. Wat heel intressant kan zijn voor m'n onderzoek in m'n eindwerk.
Lucht je hart maar eens over je dyslectische emotionele ervaringen :).

Ik, werd altijd als een debiel gezien in het lezen & schrijven. Er werd dan ook een heeele (hele hele hele) lage schoolingsvorm aangeraden. Ik heb leren leven met m'n dyslectische 'gave'. Heb een mooie hobby gevonden, en ga volgend jaar naar universiteit. :lol:

Link to comment

Nou ik ben ook goed dislecties.. ze zijn er op de middelbaren school pas achter gekomen dat ik het had, op de basisschool werd mij idd ook het LAAGSTE van het laagste aangeraden.
Gelukkig heb ik me cito toets heel goed gemaakt en heb ook met 3 vingers in mijn neus mijn diploma op de middelbareschool gehaalt.
Het 1nige probleem waar ik me echt letterlijk dood voor schaam is mijn handschrift:O!
Als je mij en mijn broertje van 9 dezelfde zin laat schrijven zou je met moeite mij der uit kennen halen!

Link to comment

Ik weet wel dat er verschillende vormen dyslexie zijn, maar van wat ik hoor komt het neer op het volgende.
In tegenstelling tot een normaal mens leest een dyslect per letter, ipv per woord. Hierdoor lezen ze wellicht langzamer en is het voor hun moeilijker een fout getypt woord te corrigeren.
Ik geloof dat er ook een vorm was waarbij rekenen erg stroef gaat, hier weet ik helaas weinig over.

Ik heb geen dyslexie maar mijn handschrift is belabberd, ik kan mijn eigen notities soms niet eens lezen.

Link to comment

Bij mij is in groep 7 van de basisschool al een forse dyslexie vast gesteld. Ik moest gr 2 van de basisschool overdoen, ik zou te "speels" zijn omdat ik niet goed kon knippen en plakken, oorzaak: dyslexie.

Voor mijn cito had ik een redelijk hoge score, 538, genoeg om naar de HAVO te mogen.

Met talen heb ik niet altijd echt in het bijzonder moeite maar soms worstel ik er nog wel eens mee. Ik heb ook training gehad om op een andere manier taal te leren, hier heb ik, nu ik er op terug kijk wel veel aan. Toch kreeg ik in 3 HAVO wel moeite met engels, om het nog erger te maken wou mijn docente mij geen mondelinge SO's geven, terwijl ik daar recht op had :).

Mijn hele schoolcarière heb ik wel moeite met rekenen en wiskunde, daarom ben ik in 3 HAVO getest op dyscalculie. Ook voor mijn dyscalculie heb ik een training gevolgt. Het vreemde is echter dat als ik een proef/analyse heb gedaan kan ik wel foutloos een berekening uitvoeren, dit komt denk ik om dat er dan voor mij een verband om heen zit, ik weet waar alle getallen vandaan komen en waarom ik een wiskundige bewerking moet uitvoeren met dat getal. Wordt het wat abstracter dan zal ik er meer moeite mee hebben.

Ik ben blij dat de rest van de wetenschappelijke en technische vakken mij wel heel goed af gaan, ik vindt zelf dat ik een heel goed technisch inzicht heb, ik ben ook creatief als het om technische problemen gaat al zeg ik het zelf. :P

Het probleem is dat niet alle docenten begrip hebben voor het probleem, als ik ga vertellen wat ik allemaal heb meegemaakt met docenten ben ik morgen nog bezig. Maar in elk geval werd ik op de basisschool bestempeld als dom omdat ik niet goed was in rekenen en taal. Terwijl ik voor biologie en andere vakken altijd heel goed scoorde. Mijn moeder was de enige die in de gaten had dat er iets niet klopte, niet één docent vond het raar dat de andere vakken mij wel goed af gingen.

Owja, mijn handschrift is practisch onleesbaar voor anderen en soms zelfs voor mijzelf :lol: Dit is ook de reden waarom ik op school zoveel mogelijk met een laptop werk.

Wat een heel handig boekje is voor tips voor mensen met een "leerstoornis" (rotwoord): "Wij zijn niet dom"
Staan ook tips in hoe je lastige/koppige leraren een beetje naar je hand kunt zetten.

Ik weet wel dat er verschillende vormen dyslexie zijn, maar van wat ik hoor komt het neer op het volgende.
In tegenstelling tot een normaal mens leest een dyslect per letter, ipv per woord. Hierdoor lezen ze wellicht langzamer en is het voor hun moeilijker een fout getypt woord te corrigeren.


Nou niet één vorm is het zelfde, je kan dyslecten daarom niet in verschillende typen verdelen ofzo. Wat dyslecten wel allemaal gemeen hebben is dat ze moeite hebben met lezen en schrijven. Ik lees niet letter voor letter hoor, er is alleen een grote groep die op die manier leest, zoals ik al zij is niet één vorm hetzelfde. Men heeft wel ontdekt dat dyslectie meerdere oorzaken kan hebben, meestal gaat het echter wel om een kleine afwijking in de hersenen die meestal erfelijk is. Het kan ook een andere oorzaak hebben bijvoorbeeld problemen bij de geboorte zoals zuurstofgebrek. Bij mij is het zeker erfelijk, mijn vader heeft het, en in de familie van mijn moeder komt het ook vaak voor. Wat ik zelf denk wat een oorzaak kan zijn waarom dyslecten minder goed kunnen lezen en spellen is omdat in het taalgebied van de hersenen een soort "vernouwing" zit waardoor er minder capaciteit is om alles goed te verwerken.

Dit merk ik ook wel op een één of andere manier, ben ik niet rustig dan heb ik moeite om goed te lezen, heb ik niks aan mijn hoofd dan lees ik gewoon als ieder ander. Hetzelfde geld voor schrijven.

Hier nog een link waar ook heel veel info staat ove dyslexie enzovoort: http://www.tbraams.nl/index.php Edited by pyrobass
Link to comment

Ik heb zelf nog nooit onderzoek naar laten doen, maar ik denk ook dat ik het niet heb. Ik vindt het trouwens wel raar dat het door veel mensen als dom wordt aangezien.

Ik zit trouwens ook op een redelijke technische school en het valt mij erg op dat veel mensen Dyslexie hebben. Zeker 10 a 15 mensen van de 30 leerlingen uit mijn klas hebben Dyslexie. Ik denk eigenlijk wel dat er een verband is tussen Dylexie en Technisch inzicht. Ik kon ook duidelijk zien dat mensen uit mijn klas met Dylexie veel sneller en beter zijn met technische tekenen dan mensen zonder Dylexie.
BTW Mijn handschrift is net als veel mensen hier, ook terrible.

Moreno

Edited by Moreno666
Link to comment

Bij mij werd dyslexie in de eerste klas van de middelbare school vastgesteld maar mijn ouders dachten al veel eerder dat ik het had. Ik draaide altijd letters om en had moeite met het schrijven van woorden. Ik heb thuis onderwijs gehad met een speciale methode waardoor er al vroeg wat aan mijn dyslexie gedaan werd. Ik vind het lezen van boeken heel leuk ook in buitenlandse talen. Helaas kan ik niet super snel lezen en ook met schrijven van frans en duits heb ik moeite. Engels daar in tegen kan ik best goed ook al heb ik moeite met het begrijpen van grammatica van talen. Ook heb ik het probleem dat als er iets tegen mij gezegd wordt dat het eerst een tijdje moet bezinken voordat het door me doordringt en ik wat terug kan zeggen Dit geld ook voor lezen. Dit komt doordat er iets mis is tussen de verbinding van mijn 2 hersen helften. Gelukkig had ik een goede cito score 546 en zit ik nu op het gym.
Ik ben heel blij met het thuis onderwijs dat ik gehad heb want zonder thuis onderwijs en de methode (speciaal voor mensen met dyslexie) had ik nooit naar het gym gekund.
Als er vragen zijn over bijvoorbeeld de methode stel ze gerust.

Link to comment

Ooit al iemand over de davis methode gehoord?

Ja midge, welke methode is het?

Spijtig genoeg wordt dyslexie te hard gezien als een handicap, dat hoor ik toch ook wel een beetje terug in sommige verhalen. Ik ben nu in een boek bezig die de gave van dyslexie noemt, waarbij dyslexie wordt herleid naar manier van reageren op desorientatie. Zo zal ons handschrift slecht worden als we met iets technisch bezig zijn of als we in de war zijn. Dat hoor ik terug in het verhaal van pyrobass en van moreno. Maar het wordt dus als gave gezien dat we met een voorstellingsoog ultra snel in 3D beelden denken.

Ik heb in mijn onderzoek aan het onderzoeken hoe het met de socio-emtionele reacties zit. Bijvoorbeeld als er gelezen moet worden in de klas krijg ik het al warm, en als ik moet lezen schaam ik me geweldig. Zeker frustratie en weinig zelfvertrouwen had ik in de lagere school.

Link to comment
Ja midge, welke methode is het?

Het heet methode van de Haan.
Ik kan altijd nog meer info opsturen als je wil.

Bijvoorbeeld als er gelezen moet worden in de klas krijg ik het al warm, en als ik moet lezen schaam ik me geweldig.

Dit heb ik ook. Altijd als we iets gaan lezen zit ik te denken kies niet mij.
Link to comment

Ik heb wel een beetje ervaring met dyslexie. Het voornaamste dat ik heb is dat ik (redelijk veel) andere woorden zie dan deze die er staan het woord lijkt er wel op maar het is het helemaal niet zeer irritant zo maak ik van helder herder en ik mag het nog 4 keer lezen zonder mij op de fout gewezen te zijn ik ga altijd herder blijven lezen, gelukkig is dit niet de hele tijd zo. Over een bar handschrift beschik ik ook en zoals een voorganger hier al vermelde kan ik soms men eigen nota's niet lezen.

-Greets DESTROYER-

Link to comment
Spijtig genoeg wordt dyslexie te hard gezien als een handicap, dat hoor ik toch ook wel een beetje terug in sommige verhalen.


Ja duidelijk, somige docenten hebben het bij mij steeds over een 'handycapje'. Alsof dyslecten minder kunnen of minder waard ben dan anderen echt megavervelend :lol: Ik zie het zo: je hebt pas een handycap als je niet beseft en niet om kan gaan met het feit dat je iets hebt, weet je dat je iets hebt en kun je er mee omgaan dan is het geen handycap meer. Ik durf haast te wedden dat de meeste dyslecten een stuk sterker in hun schoenen staan omdat ze weten waar ze moeite mee hebben en waarom ze ergens moeite mee hebben. Ik heb ik de loop der jaren een stuk beter met tegenslagen om weten te gaan..

Soms kan je ook een belabbert termijngeheugen hebben, ik moet sommige dingen eerst meerdere malen gehoord hebben voordat ik het helemaal heb opgeslagen in mijn lange termijngeheugen. Edited by pyrobass
Link to comment

Ik herken erg veel dingen in de grote post van pyrobass. Heb zelf dyslexie en dyscalculie.

Bij mij is ''toch'' maar dyslexie en dyscalculie vastgesteld in de 3klas van het middelbaar. Grammatica is niet voor mij weggelegd en dan zullen we over ''vreemden" talen maar ophouden. Frans en Engels gingen wel alleen moest het me wel eerst voorgelezen worden, dan begreep ik het pas.

Wiskunde is simpel word het abstracter dan is het voor mij niet te doen. Bijvoorbeeld economisch en chemisch rekenen gaat erg makkelijk, omdat ik weet waar alles voorstaat. Maar gaan ze letters gebruiken begin het vaag te worden.

Maar wat ik nog niet gehoord heb is: Je wil iets gaan zeggen je ziet het beeld voor je van een bijv alledaags voorwerp, alleen kan je het niet verwoorden. Daar heb ik vooral last van. Dat is wel iets typerend voor dyslexie. Hebben hier meer mensen last van?

Soms kan je ook een belabbert termijngeheugen hebben, ik moet sommige dingen eerst meerdere malen gehoord hebben voordat ik het helemaal heb opgeslagen in mijn lange termijngeheugen.


Kom me bekent voor.

jodels
Link to comment
somige docenten hebben het bij mij steeds over een 'handycapje'. Alsof dyslecten minder kunnen of minder waard ben dan anderen echt megavervelend

Ik ben zo dat ik (net als op het forum trouwens) weinig tot geen rekening houd met dyslexie. Natuurlijk krijg je meer tijd, of typ je dingen ipv ze te schrijven met een pen. Maar verder is er geen verschil. Waar ik dan weer erg moe van word zijn kinderen die hun dyslexie als excuus gebruiken om maar gewoon geen moeite te doen iets leesbaars op papier te krijgen.
Terwijl de (vaak zwaardere) dyslecten die er hard aan werken, bijvoorbeeld met bovengenoemde methodes, wel gewoon goed presteren.
Link to comment

Bij ons op school wordt er weer teveel gecompenseerd. Het slaat nergens op dat dyslecten altijd achten of hoger halen voor vreemde talen. Ze krijgen 50% meer tijd, eventueel een grotere toets en bij sommige talen wordt er een makkelijkere toets afgenomen.

Soms vergelijk ik de aangepaste engels toets met BBC's muzzy taalprogramma, zo makkelijk zijn ze soms. (Ja die met die grafreclames)
Edit: Bijna vergeten, de dyslecten hebben eerder gewoon 2 vreemde talen mogen laten vallen. Dat scheelt echt een gigantische studielast.

Edited by Hardcore Bob
Link to comment
Bij ons op school wordt er weer teveel gecompenseerd. Het slaat nergens op dat dyslecten altijd achten of hoger halen voor vreemde talen. Ze krijgen 50% meer tijd, eventueel een grotere toets en bij sommige talen wordt er een makkelijkere toets afgenomen.


Zo hoort het natuurlijk ook niet, ik vindt het zelf ook niet prettig als ik getoetst wordt onder mijn niveau het is immers niet zo dat dyslecten minder kunnen, ze moeten de vraagstukken alleen op een andere manier benaderen of op een andere manier gesteld krijgen. Volgens de officiele regels is het zo dat iemand recht heeft op 10% extra tijd op een toets of examen. (Volgens mij staan al die regels ergens in de wet van gelijke behandeling.)

Wat ik het niet helemaal mee eens ben is het feit dat je het niet kan hebben dat dyslecten hoge cijfers halen voor vreemde talen. Het is namelijk zo dat een dyslect net zo goed kan zijn in een vreemde taal, alleen kost het hem meer moeite! Ik heb er echt een hekel aan als mensen gaan denken dat het me makkelijker worden gemaakt, je moet je als "normaal" persoon maar eens indenken hoe het is als je bijvoorbeeld slechte ogen hebt maar moet lezen zonder bril.

Ik ben zo dat ik (net als op het forum trouwens) weinig tot geen rekening houd met dyslexie. Natuurlijk krijg je meer tijd, of typ je dingen ipv ze te schrijven met een pen.


Dit is vaak ook al voldoende hoor, zo blijft het eerlijk. Edited by pyrobass
Link to comment

Ik persoonlijk kan er slecht tegen dat mensen met dyslexie extra tijd krijgen enz. enz. Terwijl er mensen zijn die totaal geen wiskunde kunnen en er dan van verweten worden dat ze niet voldoende geleerd hebben. Waarom krijgen deze personen geen intensieve begeleiding, want ik ben er heilig van overtuigd dat er met de TERM dyslexie net zo goed een hype is ontstaan als een stoornis of hoe je het maar noemt. We mogen graag "namen" geven aan onze tekortkomingen.
Er zijn altijd al mensen geweest met bepaalde leerproblemen, maar het kromme is dat mensen met dyslexie door een half uurtje extra een 6 halen ipv een 4, terwijl een normale leerling ipv een 6 een 8 zou kunnen halen. Waarom zou de normale leerling dan geen 8 mogen hebben?
Ze zitten toch op hetzelfde niveau, dus behoren ze toch naar capaciteit getoetst te worden, naar gelijke normen? Of discrimineer ik nu gigantisch? Als ik ergens matig of slecht in presteer, accepteer ik gewoon dat ik óf moet trainen óf mijn kwaliteiten moet gebruiken.

Als je rijexamen hebt, geven ze je ook niet extra tijd om overzichtelijker te rijden, omdat je niet goed kunt anticiperen of iets dergelijks. Je zakt gewoon.
Op de olympische spelen geven ze een topzwemmer ook niet extra 10 seconden voorsprong, omdat zijn motoriek minder verfijnd is dan dat van de rest.

Maar wil ik toch mijn rijbewijs halen of een record neerzetten met zwemmen, wat moet ik dan?

Duits, Frans, Engels en Spaans is voor mij ook allemaal nieuw geweest en al die lettervolgordes van al die nieuwe woorden heb ik ook gewoon moeten leren, alleen moest ik een 6 halen in 50 minuten en de dyslecten bij mij uit de klas haalden hoger dan mij, alleen dan met 15 minuten extra en een soepelere telling.

Sorry als mijn onbegrip onterecht is of als ik mensen beledig. Niet mijn bedoeling geweest en oprechte excuses daarvoor!

Link to comment

Vind je dat echt? :lol:
Ik ben het echt niet met je eens.
Ik heb bij toetsen echt 15 minuten extra nodig om de toets af te maken.
Kinderen zonder dyslexie die zijn meestal na 50 minuten klaar. Als je die kinderen dan ook 15 extra minuten geeft gaan ze echt geen hoger cijfer halen maar zitten ze 15 minuten te wachten to dat de bel gaat.
Als ik dus geen 15 minuten extra krijg haal ik een slecht cijfer omdat ik geen tijd heb om de toets af te maken.
Als je kinderen met dyslexie en zonder dyslexie 15 minuten extra geeft kan ik een goed cijfer halen maar zitten de kinderen zonder dyslexie zich 15 minuten te vervelen. Dus als je mensen met dyslexie 15 minuten extra geeft en kinderen zonder dyslexie niet is iedereen tevreden.
Dit is mijn mening.

Link to comment

Ik vind dat het onterecht is. Ik heb echt die extra tijd nodig om me toets af te krijgen. Om dat het langer duurt om de tekst te verwerken in mijn hersenen. Als je in mijn schoenen zou staan had je echt wel een andere mening. Jij leert bijv. over een rijtje woordjes 10minuten waar ik 3 kwartier over doe.

Edited by kclo3
Link to comment

xxxjanusxxx, ik respecteer dat je een eigen mening heb, maar wil ik wil je alleen het volgende vragen: denk je eens in hoe het is als iets je moeilijker af gaat en ergens extra tijd voor nodig hebt.

Dyslecten hebben moeite met lezen en schrijven, het kost dus extra tijd om een tekst goed te lezen en je andwoord te formuleren het is dan toch logisch dat je ergens wat meer tijd voor nodig hebt?. Zie die extra tijd als een hulpmiddel. Zoals ik al zij iemand die verziend is laat je toch ook niet zonder bril lezen? Zie die bril als de extra tijd die een dyslect nodig heeft. Mensen kunnen zich soms gewoon niet inleven hoe het is als bij een ander wat moeilijker gaat. Die extra tijd heb ik niet voor niks, ik heb het bijna altijd nodig. Heb ik die niet nodig dan verlaat ik het lokaal. Jij kan waarschijnlijk je proefwerken (althans de meeste) netjes binnen de tijd af krijgen, een dyslect kan dat niet altijd respecteer dit aub!!

Als je extra tijd krijgt wil dit niet zeggen dat iemand een hoger cijfer haalt. Door die extra tijd kan ik op mijn niveau werken. Als je een proefwerk niet afkrijgt kan je niet laten zien dat je de stof wel beheerst. En geloof me, de meeste dyslecten moeten voor heel veel dingen 3 keer zo hard leren als een normale leerling.

Owja dyslecxie is geen hype, het is een door de wetenschap erkende stoornis! Het is zelfs duidelijk te zien op een MRI-scan.

Denk aub niet dat je alles weet zonder dat je het zelf meegemaakt hebt, het is een stuk lastiger dan dat de meeste "leken" zich kunnen voorstellen.

Edited by pyrobass
Link to comment

Ik heb hier precies iets gevoelig aangeraakt.

Ik versta de mening van janus wel, maar wat hij doet is een van de oorzaken dat dyslecten zo gefrustreerd worden.
Dat kan je wel zien aan de tegen-reactie.
Is er hier sprake van de fundamentele attributie fout het tekort komen van een niet dyslectici op een externe factoren steken?


Het gaat erom of je de leerstof snapt en dat zal de leerkracht uiteindelijk ook wel zien.

Link to comment

Ik respecteer dyslecten zoals ik iedereen respecteer. Het gaat mij er alleen om dat daar wel aandacht aan besteed word en sommigen de havo moeten verlaten, omdat zij hetzelfde met wiskunde hebben bijvoorbeeld.

Dyslexie is misschien wel wetenschappelijk bewezen en ik ontken het ook niet. Het is alleen krom dat mensen een beperking hebben, daarvoor compensatie krijgen en alsnog qua beoordeling op hetzelfde uitkomen.

ADHD is ook wetenschappelijk bewezen, maar deze personen worden ook gewoon de klas uitgestuurd wanneer ze vervelend zijn. Zo niet is het toch best lullig voor de "normale" leerling.

Ikzelf heb geen volledig werkend gehoor meer, kwam ik 3 jaar geleden achter. Zou ik dus nu mijn slechte cijfers van 4 jaar voor luistertoetsen daar aan te wijten hebben? Ze hebben toen niet gezegd van: "Goh Jan, je hebt slechte cijfers, laten we je gehoor maar eens testen!!" Ik heb gewoon beter moeten leren luisteren.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...