Jump to content
PyroForum.nl

Kas Suiker Vergeleken Amonuimnitraat Suiker

mark19

Recommended Posts

Posted

Hallo

Ik had een poosje geleden een klein testje gedaan om het verschil te zien tussen een KAS suiker en een amoniumnitraat suiker rookbom.

De rookbommen zijn allebij even groot om ze goed te kunnen vergelijken.
Het enige jammere is dat de wind de 2e keer de andere kant op stond :o .

KAS suiker

amoniunnitraat suiker

Posted

Vrij klein ja, maar ze roken toch best wel goed hoor! Ik heb het idee dat de AN suiker rookbom iets langer 'dikke' rook geeft dan de KAS suiker rookbom.
Trouwens, als je de KAS oplost hou je toch ook bijna alleen maar AN over? Dus veel verschil zou er niet moeten zijn...

Posted (edited)
Trouwens, als je de KAS oplost hou je toch ook bijna alleen maar AN over?

Het AN lost op, de rest zakt naar de bodem, daarom kan je het afgieten en vervolgens de oplossing indampen (het water verdampt, AN blijft achter) waardoor je aardig puur AN overhoud. Zonder CaCO3 en MgO, wat door kas heen zit.

De AN rookbom doet het inderdaad beter, het is ook wel logisch dat dat AN een betere oxidiser is dan verontreinigd AN. Daar had je nou niet bepaalt een test voor hoeven te doen. :o Edited by Hardcore Bob
Posted
Het AN lost op, de rest zakt naar de bodem, daarom kan je het afgieten en vervolgens de oplossing indampen (het water verdampt, AN blijft achter) waardoor je aardig puur AN overhoud. Zonder CaCO3 en MgO, wat door kas heen zit.

Dat snap ik, ik bedoel dat als je een KAS suiker rookbom maakt, je je KAS sowieso oplost. Dus dan zou je toch in eerste instantie al vrij pure AN over moeten houden?
Posted

Ja, en nee. Wanneer je dit laat bezinken heb je gelijk, maar wanneer je zoals de meeste k3wls hier de oplossing direct gebruikt, zal dit een suspentie van de betreffende calcium- of magnesiumzouten geven.

Posted

Hee

Ik had deze filmpjes al net gezien en toen stonden ze er net hier weer op:)
Verder vond ik de AN/suiker mooier en dikkere rook. Wel wat klein natuurlijk.
Je had natuurlijk zelf ook wel kunnen bedenken dat gezuiverd AN het beter doet dan KAS waar nog kalk etc.
aan toegevoegd is. Verder wel leuk en creatief. :o

gr aaatje1

• 2 months later...
Posted

ja ik snap idd zelf wel dat de AN rookbom het beter zou doen.
maar het leek me leuk en 2 te maken om goed het verschil te kunnen zien.

Guest Beaudel
Posted

als je toch geen verschil ziet zou ik voor de kas gaan omdat die makkelijker te maken is ;)

Posted (edited)

Niet omdat het makkelijker te maken is, als je aan pure AN kan komen is er niks meer aan! Ik kan bijvoorbeeld aan technisch zuivere AN komen voor iets meer dan een €1,- per kg, dit is ook ongeveer de prijs voor KAS dus er is bijna geen verschil qua moeite als je eraan kan komen! ;)

Edited by lennard
Posted

€1 per kg KAS? ;)
Ik betaal €13,5 voor 50kg , wel iets goedkoper blijkbaar. :P

Verschil is imo ook te miniem en aangezien gewoon KAS gebruiken veel minder moeite is en veel sneller gaat kan je het gewoon daar bij houden.

• Create New...