Jump to content
PyroForum.nl

Idee: Een Kno3/suiker Raket Met Kleurenrook


Recommended Posts

Hi folks,
Ik ben de laatste tijd erg geïntreseerd in kno3/suiker (model)raketten, en ik dacht dat moet net als met een rookbom gekleurt kunnen :P. Ik zat is op internet naar de compositie de zoeken en dat was:
Potassium nitrate(kno3): 60
Sugar: 40
Organic dye: 10
Nu is mijn vraag aan jullie: zou ik hier een raket van kunnen maken? En geeft het genoeg kracht? Want ik heb zelf nog geen tijd gehad om het te kunnen testen omdat ik nog geen kno3 heb (bestel ik trouwens wel binnenkort :D ).

bye :D

*ps: zoiets moet het worden maar dan in de lucht :P

Link to comment

In eerste instantie zal je veel te weinig stuwkracht hebben met een dergelijke compositie, je zou wel wat organische kleurstof toe kunnen voegen aan een R-candy achtige compositie maar of dit werkt kan ik je absoluut niet garranderen.

jouri pyro, wijzig die onderstaande post eens heb net mijn post gewijzigd:P

Edited by pyrobass
Link to comment
In eerste instantie denk ik dat het in de practijk niet eens mogelijk is om met KNO3/suiker gekleurde rook te maken, en al zou het lukken dan zal je veel te weinig stuwkracht hebben.


Hey,
Met kno3/suiker kun je wel gekleurde rook maken als je er organic dye doorheen doet. Maar of je genoeg stuwkracht hebt dat weet ik zelf dus ook niet :P. Maar als het lukt, heb je zo'n vet effect :P .

bye Edited by jouri_pyro
Link to comment
Hey,
Met kno3/suiker kun je wel gekleurde rook maken als je er organic dye doorheen doet. Maar of je genoeg stuwkracht hebt dat weet ik zelf dus ook niet :P. Maar als het lukt, heb je zo'n vet effect :P .

bye


Heb je dat op het internet gelezen? Niet alles wat op het internet staat is waar. :D Edited by Thomaz
Link to comment
Volgens mij word de stuwkracht minder,
maar je kan het altijd proberen.


Jah, dat dacht ik dus ook. Maar uit R-Candy of droge kno3/suiker mix kun je wel heel veel kracht halen en ik zou niet weten waarom het met ''dye'' minder kracht zou hebben. Maar als ik kno3 heb ga ik het zeker proberen, want het zou een heel mooi effect worden op mijn modelraketten. :P

bye, jouri

EDIT:
Heb je dat op het internet gelezen? Niet alles wat op het internet staat is waar.

Ja, ik heb het op internet gelezen maar ook op youtube gezien, en volgens mij staat er op dit forum ook nog een heel stuk over gekleurde rook. :P Edited by jouri_pyro
Link to comment

Er zijn nog wel meer redenen om aan te nemen dat dit niet zo'n strak plan is. Als eerste is de temperatuur en druk in jou motor stukken hoger dan in zo'n tuffend rookbommetje. Dit zou kunnen betekenen dat je organische kleurstof eerder verbrand dan verdampt. Rookbommen met kleurstof hebben vaak eerder behoefte aan een mengsel met een lage brandtemperatuur, zoals KNO3/suiker met Na2CO3. Een goede rookmix en een goede candypropellant zijn dus een beetje elkaars tegenpolen qua gewenste prestatie, vandaar dat een mengsel van beiden op beide vlakken waarschijnlijk bagger gaat presteren.

Beter in dit geval een rookbommetje aan de zijkant van je motor bevestigen en doorlonten met QM. Daarnaast stijgt een normale pijl zo snel dat de hoeveelheid gekleurde rook visueel gezien waarschijnlijk helemaal niet zo spectaculair is. Voor meer info over het hoe en wat van organische kleurstoffen zou je Brakkie eens kunnen benaderen.

Edit: Moved naar vuurpijlen en Raketten.

Link to comment

Er is een Organic Smoke Dye op de markt die in combinatie met KClO3 en Lactose gekleurde rook zou moeten produceren. Ik heb hier een sample liggen van rode en blauwe dye maar heb het eigenlijk nog te druk gehad om dit te testen. Begin nu weer meer tijd te krijgen van pyro en het begint weer ontzettend te kriebelen dus binnenkort zal ik dit uittesten en de resultaten posten.

Met Kaliumnitraat zal je geen stabiele gekleurde rook kunnen verkrijgen. Het brand hiermee te heet. Ook als raketmotor zou dit niet gaan werken omdat zoals Leander al aangaf, door de hoge druk en veel hogere verbrandingstemperatuur ontstaat. De dye zal dus ontbranden. Dit device mag zover ik weet geen nozzle hebben aangezien deze dan te heftig zal verbranden



Wordt Vervolgd!

Link to comment
Er is een Organic Smoke Dye op de markt die in combinatie met KClO3 en Lactose gekleurde rook zou moeten produceren. Ik heb hier een sample liggen van rode en blauwe dye maar heb het eigenlijk nog te druk gehad om dit te testen. Begin nu weer meer tijd te krijgen van pyro en het begint weer ontzettend te kriebelen dus binnenkort zal ik dit uittesten en de resultaten posten.


Oke, maak je dan ook een filmpje?
Dus je kunt geen raket maken met gekleurde rook als ik het goed begrijp, in iedergeval niet met kno3.
ben benieuwd. :P

bye jouri
Link to comment

Ja, dit zal ik zeker filmen maak je maar geen zorgen! Nee, elke dye zal verbranden in de motor en de kleur zal dus niet naar behoren functioneren. Simpele witte rook kan met de normale Candy raketten wel maar of deze nog dikker gemaakt zou kunnen worden is maar de vraag?

Link to comment

Ik denk dat je voor een beetje stuwkracht beter kaliumchloraat, suiker en ammoniumchloride kunt gebruiken, maar dat heeft als nadeel dat het per se geperst moet worden. Je kunt het om wille van je veiligheid niet gieten of rammen, de kans op een dikke knal recht onder je neus is dan namelijk aanzienlijk. De rook die je zo krijgt is uiteraard wit, maar wel dikker dan met kaliumnitraat en suiker.

Voor een gekleurd rookspoor eindigend in een effect zou een vuurpijl met een grote rookster (zie composities database) eraan waarschijnlijk een betere optie zijn. Deze composities branden redelijk snel, en vormen veel rook in een korte tijd. Ook met de snelheid van je raket krijg je dan nog een zichtbaar gekleurd rookspoor, maar dat ligt waaschijnlijk ver boven het niveau van de topicstarter.

Die kleurstof van Brakkie heb ik ook getest trouwens, dat werkt prima. Ik had 5 gram aan een parachute gehangen, en dat gaf een mooi blauw wolkje in de lucht. Ik had het geprimed door er wat meal onder te persen, zodat het zeker weten aan ging door de 'break'.

Link to comment
Voor een gekleurd rookspoor eindigend in een effect zou een vuurpijl met een grote rookster (zie composities database) eraan waarschijnlijk een betere optie zijn. Deze composities branden redelijk snel, en vormen veel rook in een korte tijd. Ook met de snelheid van je raket krijg je dan nog een zichtbaar gekleurd rookspoor, maar dat ligt waaschijnlijk ver boven het niveau van de topicstarter.


Hey,
Jah dat is ver boven mijn niveau. Ik begin net aan raketten bouwen en kwam op dat idee omdat me dat wel gaaf leek :P . Jouw idee snap ik dus nog niet veel van :P . Dus als ik wat verder ben kan ik dat ooit nog wel proberen.

bye jouri
Link to comment
  • 1 year later...

En als je nou een een kleurenrookbommetje maakt, en die aan je pijl tapet zegmaar, of iets in die richting, misschien boven je motor, en met quick match doorlonten? dat gaat moeilijker als je er een payload opzet maar ja... ik heb wel wat gelezen over dat, maar dan met model raketten en een rook patroon, verder heb ik geen idee hoe je het monteert maar misschien helpt het je opweg...

Edited by PyroPowerZ
Link to comment

Het iedee om van een rookcompositie stars te maken is bij mij ook al vaker opgekomen, helaas heb ik dit nooit kunnen uitvoeren.
En als je een rookpatroon aan een pijl taped raakt ie denk ik uit evenwicht, of niet?:) Dan zou je hem dus aan de bovenkant moeten maken, maar dan wordt een payload weer haast onmogelijk.

Link to comment

Waarom zou je dat willen? Als een object dat rookt beweegt, zie je gewoon een spoortje rook, net als een raketmotor. Gewone stars (dwz niet aparte rookbom compositie achtige dingen) roken ook als m'n grootmoeder omdat, om een goede kleur te krijgen, de compositie vaak verre van stoichiometrisch is. Hierbij is rook, afgezien van het feit dat het nauwelijks zichtbaar is in het donker, juist storend voor het effect.

Voor zo'n daylight effect heeft het idd wel zin, en dan heb je dus echt GROTE sterren nodig die belachelijk hard branden. Ik ben benieuwt wat voor compositie ze daar voor gebruiken.

Verder, voor een vuurpijl kun je gewoon een kokertje KClO3/melksuiker/organische kleurstof aan je motor tapen. Nadeel is wel dat de brandsnelheid hiervan ontzettend laag is. Dit dit filmpje zie je daar een voorbeeld van (mijn arm! :)). Dus je zult wel wat moeten tunen aan die compositie. Is hier niets over te vinden op passfire iod?

Link to comment

Dan heb je een hele grote rokert nodig anders zie je er niets van - ik spreek uit ervaring :)-. Floep de lucht in en de rook wordt zo fijn verdeeld dat je niets meer ziet.
Oh, als iemand het nog is gaat proberen. Vergeet dan geen gigantische salute onder de rookbom te steken boven op de raket. Dan pleurt er niets meer uit de lucht van rook.

Edited by danny db
Link to comment
  • 1 month later...
Verder, voor een vuurpijl kun je gewoon een kokertje KClO3/melksuiker/organische kleurstof aan je motor tapen. Nadeel is wel dat de brandsnelheid hiervan ontzettend laag is. Dit dit filmpje zie je daar een voorbeeld van (mijn arm! :P). Dus je zult wel wat moeten tunen aan die compositie. Is hier niets over te vinden op passfire iod?


Is het niet makkelijker om, als je een stuk pvc gebruikt om je pijl in te maken, eerst een motor te maken met daarachter (buiten de nozzle dus) een stuk rookmix? Dus Zoals in dit plaatje?


Of is het daar nog steeds te heet / te hoge druk / blaast de vlam uit de nozzle de mix weg? Is het wel mogelijk om rookmix met een kleur vast te maken op die manier? Ik kan me voorstellen dan smelten/herkristalliseren werkt, kan dat?

TijM

P.S. Excuseer mijn brakke Paint-skillz. Touchpad. ^_^
Link to comment

Instinctief zegt me dat dit niet gaat werken, voor de simpele reden al dat bv te weinig rook kan ontwikkelen in zon kleine opp. Je zal niets meer zien van de rokert, en dan kan het zijn dat het er gewoon uitvliegt of gewoon opbrand. En Kclo3 herkristaliseren en smelten en zo is ook niet leuk.

Gewoon een 32mm patroon op het bovenste van je pijl vast maken. Eerst het patroon aansteken en dan even de pijl. Een stevige knaller onder die roobkom en hup...

Edited by danny db
Link to comment
  • 3 weeks later...

Mag ik even offtopic gaan?

Ik zag net een busje met van die glow-in-de-dark sticks liggen (die dingen die je knikt waarna ze een tijdje licht geven),
En ik dacht: als je die nou eens aan je raket maakt?
Ik heb het verder zitten uitwerken en dit is het geworden:

(hier had ik dat paint-bestandje gewild... :blush: )

Je raket gaat gewoon de lucht in, en als hij alle stuwlading heeft verbrand komt de parachute met de glowstick er uit.
(ik denk dat door de uitstoot lading de stick wel voldoende geknikt wordt :blush:, anders van te voren even doen)
Die glowstick komt dan aan de parachute naar beneden gezweeft, als een soort lichtsignaal.

Wat denken jullie, zou dit werken of wordt het een flop?

Edited by KAS freak
Link to comment

Hangt ervanaf, ik heb ooit eens een parachute met een raket geprobeerd en dat resulteerde in een branden plastieke zak die naar beneden kwam gedonderd. Miech heeft ooit is een parachute shell gemaakt (op shimuzi staat het uitgelegt). Maar dan zal je al een flinke raket moeten kunnen maken, en uit je tekening blijkt dat je daar nog niet zo ver instaat.

Als glowstick neem je dan IMO beter een compo met magnesium erin?

Link to comment

Ja dat wordt echt een flop, een parachute is niet zo makkelijk, ik heb gister toevallig op passfire gelezen hoe het kan en dat is niet echt makkelijk. Daarnaast geeft een glowstick veel te weinig licht af om van een flinke afstand goed te zien. Het enige voordeel van een glowstick is dat het de parachute niet verbrand.

Ik zou als ik jou was eerst is want makkelijkere dingen maken :blush:.

Edited by explomaan
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...