Jump to content
PyroForum.nl

Flash


pyromania

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
  • Replies 451
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hallo iedereen.
Ik ben begonnen met het maken van shell’s (nog wel hele kleine).
Maar de break is een nog een groot probleem.
Dus ik wou maar is flash gebruiken voor de break.
Ik zat de denken aan de kno3 Mg flash.
Maar ik kan alleen aan Mg komen van 170 mesh is dat klein genoeg?

Gr Silence

Link to comment

Als je wil beginnen met shells lijkt het me geen al te puik plan om flash te gaan gebruiken. Het is linker dan pulverone, vervelender bij een flowerpot en last but not least bestaat er de kans dat áls het je stars al ontsteekt het effect daarvan verblind wordt door de flits van de flash, zeker bij de kleine shells die je zegt te willen maken.
Aangezien je meteen over KNO3flash begint neem ik aan dat je niet over andere oxidatoren beschikt, als dit wel het geval is zou je het met bijvoorbeeld H3 of Whistle kunnen proberen welke beide prima als break functioneren. Mocht ik toch goed gegokt hebben, dan lijkt het me dat je met alleen de ingrediënten van Meal Powder al een heel eind komt: Simpel liftpoeder van KNO3/C/S 74/16/10 en starcomposities als TT, C6, C8, CM of KNO3/C 70/30.

Succes.

Link to comment

Goede pulverone kan al ziekelijk snel zijn, en is prima geschikt als break voor shells. Daarnaast is het veel veiliger en goedkoper om te maken dan H3. Je hebt echt geen H3 nodig voor een mooie shell. Investeer liever in een kogelmolen.

Edited by Leander
Link to comment

Ik zal maar niet te hard zeggen dat ik standaard bij een 2" minimaal een gram flash tussen de pulverone gebruik voor de burst. Dit is niet omdat ik waardeloze pulverone maak, maar omdat het de break makkelijker symmetrisch maakt. Daarnaast verhoogt het de temperatuur van de burst, waardoor het gasvolume toeneemt en de sterren verder wegvliegen. Tot slot zien de flits en knal er natuurlijk ook mooi uit, maar je moet die flits niet te veel overdrijven natuurlijk.

Zonder flash booster moet je gewoon wat dikker pasten voor het zelfde effect, maar je prime op je sterren kan dan weer wat minder gevoelig dan met flash. Ik zou een flash booster in ieder geval absoluut niet aanraden zolang de kans op een flowerpot bestaat, want dat is dan een instant-mortarburst met alle scherven en rotzooi van dien.

Link to comment
  • 1 month later...

mg = ??.. milligram...
Ik snap wat je bedoeld en jij snapt denk ik ook wat ik bedoel.

200 mesh is wel wat aan de grove kant maar ik denk dat het wel moet werken.
Aangezien kaliumnitraat ook niet echt een geweldige oxidator is.

Edited by User1
Link to comment

Magnesium wil je niet fijner dan dat hebben. Met 200 mesh magnesium zit je prima rond het optimum tussen reactiviteit en oxidatie. Fijner magnesium geeft ook meteen een stuk meer gevoeligheid, zeker als de compositie zwavel bevat.

Zelf vind ik dat je magnesium flashes niet te sterk moet opsluiten. Daar gaat je knal alleen maar van achteruit, omdat dergelijke flashes van nature al weinig naverbranding (= knal) hebben.

Link to comment

Wat bedoel je precies met "er gebeurde niks"? Het lijkt mij de bedoeling dat er niks gebeurt, dat is ook de reden dat je diapeert. Om optimale menging te krijgen met de diapeerethode kan nog wel eens lastig zijn. Je oxidator van te voren door een zeer fijne zeef (250 mesh bijvoorbeeld) halen wil nog wel eens helpen.

Link to comment

Heej,

Ik mag voor techniek een vuurwerkshowtje maken voor het einde van het jaar....

Ik ben vandaag bezig geweest met KMnO4 / AL / S
Bij de brandtest had ik niet zo'n flits verwacht :blush: .

Maar nu vroeg ik me af of die zwavel nodig is voor een betere verbranding?

Mvg,
Keesiej

Ps. Ik heb gediapeerd, en heb hoeveelheden van 0,5 gram getest, niet meer.
Ik ben erg voorzichtig met deze flash omgegaan.

Link to comment

KMnO4/Zwavel kan zomaar spontaan opwarmen tot meer dan 40oC zonder aanwijsbare oorzaak. Dat is geen grappig mengsel. De zwavel is nodig om de reactie op gang te brengen, voordat voldoende temperatuur bereikt kan worden om de aluminium te verbranden. Als je het met techniek mag gebruiken, neem ik aan dat je ook beschikking hebt tot chemicalien op school? Gebruik dan in hemelsnaam wat stabielers als KMnO4. :blush:

Link to comment

Ik dacht dat zwavel alleen gevaarlijk was in een compo waar ook een chloraat in zat :blush:

Bedankt dat je het even zegt. Ik beschik inderdaad over heel wat chemicaliën! Is het misschien een idee om kno[super]3[/super] / AL / S te gebruiken? ik heb het wel nodig voor een paar knallertjes, dus moet het toch een redelijke snelle verbranding hebben.

Mvg,
Keesiej

Link to comment

Zwavel maakt alle compo's gevoeliger.
En chloraat en permanganaat zijn wat mij beterft niet zo verschillend in gevoeligheid.
De zeflde composities zijn zonder zwavel iniedergeval beter te hanteren.
Ik zou zeggen ga voor kaliumperchloraat omdat het toch wel een stuk stabieler is.

Link to comment

En daar dan geen zwavel bij neem ik aan?

Waar ik nou aan zat te denken is om bariumsulfaat en MG/AL in de 50/50 verhouding te maken. Ik neem aan dat MG sneller en feller brand maar ook wat gevoeliger is. Ik vraag me alleen af welk MG je moet gebruiken. Ik zag namelijk Magnesiumsulfaat en Magnesiumoxide staan, welk van de 2 moet ik gebruiken of zijn ze geen van tweeën goed?

Mvg,
keesiej

Edited by keesiej
Link to comment

Heej ik heb net heel de compositiedatabase van members.pyroforum.nl/gamekeeper uitgeprint(52 kantjes vol met compo's) daar stond de Bariumsulfaat/Mg ook in. Er stond dat dit met een groende flits zou ontbranden. Ook zou het zo snel branden dat het in een open casing al tot ontploffing zou komen.

Mvg,
Keesiej

Edit:

Dat magnesiumoxide niet zou werken wist ik wel. Maar hoe zit dat nou precies met magnesiumsulfaat?

Edited by keesiej
Link to comment

Ik vind persoonlijk dat je gevaarlijk bezig bent als je KMnO4 flash loopt te maken terwijl je niet eens het verschil tussen Mg en magnesiumsulfaat weet.
En dan helemaal om dat in de klas te doen... Flashknaller(tjes) op school zijn zeer illegaal en daarbij nog gevaarlijk ook. Als je een show wil geven doe dan iets met vlamkleuringen of desnoods een stuk siervuurwerk.
Maarja, als jouw leraar dom genoeg is om het toe te staan, dan kan ik er niets tegen doen.
Maar denk na, hou het veilig.
T.

Link to comment

×
×
  • Create New...