Jump to content
PyroForum.nl

Harde Knal In Weert Zuid


cojonesm

Recommended Posts

Donderdag 7 februari 2008
Omstreeks 15:45 uur donderdagmiddag was er in Weert-Zuid een harde knal te horen. De klap was zo hevig dat de grond beefde en ramen bijna uit de kozijnen sprongen.

Uit reacties die wij binnenkregen blijkt dat sommige mensen zich angstig voelden. De politie kreeg geen melding binnen van een explosie en ook de luchtverkeersleiding van Budel en Kleine Brögel liet weten dat er geen vliegtuig door de geluidsbarrière zou zijn gevlogen.
Wat er dan wel gebeurd is? Niemand die het weet. Op onderstaand kaartje is te zien op welke locaties de klap is waargenomen, voorzover bij ons bekend. Tips? Mail naar [email protected] !
Update! Ook gehoord in Bocholt (;) en Roggel en ook in Echt. Tot op heden voelt geen instantie zich geroepen om een onderzoek in te stellen.

http://www.nieuwsweert.nl/site/nwsid,290/nieuwsitem.html

Ik ben benieuwd wat het blijkt te zijn.
Of woont er hier nog een hobbyist in de buurt?

Edited by cojonesm
Link to comment

Over hele harde knallen gesproken, er was bij mij vorige week een onweersklap die was echt gi-gan-tische onweersdonder te horen. Het leek net of er een bom ontplofte. Eerst werd de hele huiskamer verlicht, toen begon het zacht te roffelen en ineens een enorme dreun die alle ramen liet trillen en dat dan 5 seconden lang. De volgende dag sprak ik iemand die 30 kilometer verderop woont, en die had presies hetzelfde, dat kan niet zomaar een onweersklap zijn geweest.

Link to comment

Nog een update:

# Update 2! Ook gehoord en gevoeld in Bree (;), Ittervoort en Stramproy. Nog eens gebeld met defensie in Nederland en België; zij waren het écht niet. Het KNMI wist ook van niets. Het was geen aardbeving.
# Onderzoekje iemand? Misschien wel handig voor als het de volgende keer wél fout gaat.


Ik ben benieuwd wat/wie het was :P
Link to comment

Ik was op dat moment rond aan het wandelen in Vaals (limburg). Ik hoorde een ontzettende dreun, en vroeg me af of een van jullie aan de gang was met een gigantische overdosis ANFO ofzo... Maar niet dus ;).

Edit: @ morpheus, Kleine Brogel is toch een militair vliegveld, of niet?

Edited by superman21
Link to comment
Edit: @ morpheus, Kleine Brogel is toch een militair vliegveld, of niet?
Daar kom ik nu ook achter...
'k Ging er vanuit dat 't in Nederland was, vandaar. ;)
(@ de Belgen hier: mijn excuses. Al is het alsnog natuurlijk jullie schuld: een militair vliegveld "Kleine Brogel" noemen... :P Edited by morpheus
Link to comment

Knal veroorzaakt door luchtdrukgolf




Maandag 11 februari 2008
De knal die donderdagmiddag in een groot gebied in Belgisch- en Nederlands- Limburg te horen was werd veroorzaakt door een luchtdrukgolf. Dit heeft heeft de seismologiedienst van het KNMI maandagmiddag tegenover NieuwsWeert bekend gemaakt.

Bij het KNMI werd in diverse meetstations de klap gemeten, tot in Zuid-Limburg toe. Deze bevestiging sluit uit dat het een aardbeving was. Toch blijven er nog diverse opties open. Een explosie op de grond lijkt onwaarschijnlijk. Mogelijk was het toch een vliegtuig op een 'geheime' missie dat door de geluidsbarrière vloog. Het zou niet de eerse keer zijn dat zoiets dergelijks voorkomt.

De meest waarschijnlijke optie in dit stadium is dat er een meteoroïde de dampkring is binnengekomen en pas in een laat stadium (gedeeltelijk) is verbrand. Dit zou de lijn Bochtolt-Bree, Weert-Stramproy, Roggel-Echt goed verklaren. Drs. J.A. de Boer van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Weer- en Sterrekunde (KNVWS) acht dit niet onmogelijk. Een zogenaamde 'supersonische knal' is te horen als een meteoroïde vrijwel parallel aan het aardoppervlak laag in de atmosfeer verbrand of gedeeltelijk verbrand; aldus De Boer.

Dhr. Hartman van de Werkgroep Meteoren van het KNVWS laat weten dat een dergelijke klap niet veroorzaakt kan worden door een kleine meteoroïde. "Het gaat bij zo een klap niet om een meteoride met de maat van een voetbal, maar veel groter". Het lijkt hem waarschijnlijk dat er ook een inslag heeft plaatsgevonden áls het inderdaad om een meteoroïde gaat. De kans is aanwezig dat het een meteoor was, maar het zou wel enigzinds uniek zijn. "Er moet dan ook een lichtflits te zien zijn geweest in de lucht; ook overdag". Tot op heden is er bij hem geen melding binnengekomen van een zogenaamde 'vuurbal'. Ook op de infrageluid arrays van het KNMI kwam geen opvallend signaal binnen. Infrageluid arrays zijn andere meetinstrumenten dan die waarop de knal wel is geregistreerd.

Wij zoeken verder, en houden u op de hoogte

Link to comment
  • 2 months later...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...