Jump to content
PyroForum.nl

Problemen met pyro, chemie en/of scheikunde?


Guest

Recommended Posts

Ik vroeg mij eigenlijk een beetje af of één van jullie hier al eens problemen had gehad met een buitenstaander die niks met je hobby te maken heeft en je dus eigenlijk totaal niet kent (buren, 'toevallige voorbijgangers',...). En daarmee bedoel ik dan tijdens het afsteken, ontsteken of aflaten van een bepaald iets omtrent chemie, scheikunde of pyrotechniek. Dat er hier wel een paar zullen rondlopen die problemen hebben gehad tijdens het afsteken van een rookbom kan ik mij wel inbeelden maar ik heb het meer over dingen zoals fonteinen, HE's of rocketry.

Bijkomende vraag is of er al eens iemand geweest is die problemen heeft gehad met de post of een ander 'koerierbedrijf' tijdens het leveren van bepaalde dingen die je nodig had voor je hobby. Dat kan gaan van chemicaliën die ze hadden gevonden of begonnen te lekken of onderschept waren door de douane. Dat laatste zal denk ik alleen maar voorvallen als het vanuit de Verenigde Staten of buiten de EU komt.

Ik hoop niet dat er al een soortgelijk topic geopend is hier ergens op het forum maar ik open het alleen maar opdat members hun (negatieve) ervaringen kunnen uitwisselen met anderen zodat die weten wat ze zeker niet mogen doen.

Link to comment
Guest meatyke

Echte problemen heb ik nog niet gehad, wel gewoon een keertje me gebuur, omdat ik zijn paarden wilt maakte. :P

Met de post? Niet echt, gewoon dat er eens een keertje iets lekten, wat KCLO3 en S, nee hoor, er lekte alleen wat KCLO3, er ging niet veel verloren, misschien +- een half grammetje ofzo, echt niet veel.

Gelukkig maar!

Edit: Sorry voor de vele komma's in men laatste zin.

Link to comment

Als je een beetje slim doet, krijg je geen problemen met afsteken. Daarmee bedoel ik dat je het bijvoorbeeld niet midden in de stad gaat doen, maar een afgelegen plek zoekt.

Met post heb ik ook nooit problemen gehad. Professionele bedrijven weten wel hoe ze dingen degelijk moeten inpakken.

Link to comment

Enige keer hier was m'n broertje die een commerciele "vlinderbom" in de tuin afstak. :) (en nee: ik was er niet bij)
De buurvrouw dacht dat er een gasexplosie oid was...

Met post heb ik ook nooit problemen gehad. Professionele bedrijven weten wel hoe ze dingen degelijk moeten inpakken.
Daar heb ik dus ook last van. :P
M'n moeder keek raar op toen er een grote vrachtwagen 't pleintje op draaide, met een big-ass doos voor mij erin... ;)
...waarvan de helft gevuld was met die piepschuim-achtige zooi :P
Link to comment

Geen last:
- De buren weten dat ik aardige veiligheidsmaatregelen tref.
- De buren weten niet wat ik precies doe, maar voor de leek is practisch alle chemie hetzelfde.
- Er zijn hier een goed aantal rustige plaatsen waar men rustig zijn gang kan gaan.
- Ookal zou ik een zware flashknaller in het weiland achter me neergooien zouden ze nogsteeds niet klagen over mij, gezien ze zelf ook wel het een en ander aan lawaai produceren.

Alle pakketzendingen die ik heb mogen ontvangen waren allemaal met succes, hoewel een keer een beetje uit een fles was gelekt, de condens van zoutzuur op een fles was wat op de doos ingeweekt.

Link to comment

Mijn ene buur klaagt nooit bij mij en mijn andere buur is men Oma.
Achter ons is er een weiland waar ik soms wel wat onsteek en de buur van mijn oma is geinteresseerd in wat ik allemaal maak dus daar heb ik ook nooit klachten van :P.

Over de post nog nooit problemen gehad maar ik ga nu een hele lading van labstuff bestellen dus we zullen wel zien.

Link to comment

Bij mij ook nog nooit problemen gehad, maar ik woon erg afgelegen dus ja.


Btw is die winkel geen bron? Ik dacht het dus wel aangezien je er chems kunt kopen en in de regels staat dat er geen bronnen vermeld mogen worden...

EDIT : O ok wist ik niet, geen probleem dus :P

Link to comment

Ik heb zelf ook nog geen grote problemen gehad. Heb ook de meeste chems niet via publieke post laten komen, altijd geprobeerd om ze zelf ergens te kunnen halen of via max. 1 tussenpersoon. Verder test en gebruik ik alles zeer ver van huis. De meeste buren weten niet eens dat ik dergelijke dingen doen sommige weten het wel maar weten niet juist wat en geven er niks om. :/

Link to comment

De buren aan de ene kant van mijn huis hebben niet door dat ik deze hobby heb, maar die aan de andere kant hebben volgens mij wel iets door. Sinds ongeveer een half jaar steek ik niets meer af in onze tuin, midden in een woonwijk. Tegenwoordig heb ik een aantal mooie plekken gevonden bij ons in de omgeving, op lopafstand waar niemand het merkt. Vroeger kreeg ik wel eens een klacht van de buren dat het smeden zo stonk, met steenkolen (stinkt ook echt erg).

Met het versturen per post nog nooit moeilijkheden gehad. Alles komt aan, zowel uit duitsland, belgie, verenigd koninkrijk en nederland. Meestal probeer ik het zelf te gaan halen als het van een bedrijf komt, omdat ik ze liever niet mijn adres geef. Daarom reis ik met mijn OV kaart het hele land af. Als het gewoon van bekenden van mij komt, of van leden van het forum, dan stuur ik het wel op, of laat ik het opsturen.

Link to comment

Bij het detoneren van een van mijn CANFO charges werd een toeschouwer eens geraakt daar een kluit grond op zo'n 40-50 meter afstand... Hij bleef gelukkig ongedeert :)

Verder weinig problemen ondervonden, aangezien ik voor de meeste HE's diep de weilanden in fiets, ver van de bewoonde wereld. Kleine knallers en pijlen doe ik net buiten onze woonwijk, en het testen van compo's en stars gewoon in de achtetuin. Ik heb hierbij wel eens wat schuine blikken gehad, maar nooit geen echte problemen.

Met de post wel eens problemen gehad. Een postbode was zo ongeschoft/onbenullig om een pakketje met KMnO4 buiten bij onze vuurdeur (verscholen tussen de planten) te leggen, waarna mijn moeder het pakketje na enkele dagen identificeerde aan de groote paarse vlek. :P

Link to comment
Guest meatyke
Met de post wel eens problemen gehad. Een postbode was zo ongeschoft/onbenullig om een pakketje met KMnO4 buiten bij onze vuurdeur (verscholen tussen de planten) te leggen, waarna mijn moeder het pakketje na enkele dagen identificeerde aan de groote paarse vlek. :)


Dat is zeker wel kut. :P
Was het veel KMnO4?
Link to comment

Je hebt niet veel KMnO4 nodig voor een grote paarse vlek :P . Erg goede kleurstof dan spul.

Ik heb vroeger nooit echt problemen gehad. Als ik een pijl of een shell of wat dan ook afstak, deed ik dat altijd in een park. Ik maakte gewoon dat ik zo snel mogelijk wegging, voordat er eventueel mensen komen kijken. Nooit problemen mee gehad.
Zelfs nog een keer toen ik een vuurpijl afstak dat er een gigantische vuurwerk liefhebber van een jaar of 25 bij me kwam staan kijken !

Met de post ook nooit problemen gehad. Ontvangen en verzenden, is altijd goed gegaan.

Link to comment
×
×
  • Create New...