Jump to content
PyroForum.nl

Lucide dromen


pyro-maniac

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik las laast in de Triv een artiekel over lucide dromen,
dit betekent dat je in je droom beseft dat je droomt waardoor je totale controlle kan krijgen over je droom.
Ook word het programma Reality check beschreven:

Het windowsprogramma Reality check is vooral vervelend.
De software herinnert je om de paar minuten aan het feit dat je je moet
afvragenof je droomt of niet. Uiteindelijk is het de bedoeling dat je zo gek
van de berichtjes dat je de realitycheck ook in je dromen gaat uitvoeren.

Ook is het mogelijk met behulp van de wekker een lucide droomop te wekken:

Je gaat savonds naar bed als je doodmoe bent en stelt je wekker zo in
dat het alarm alweer na 5 uur slapen afgaat. Op dat moment sta je op en denk je
een uur ang alleen maar aan het bereiken van een lucide droom. Pas daarna ga je
weer in bed liggen en sta je zelf toe in slaap te vallen. Meer dan de helft van de
proefpersonen van het experiment beleefde hierna een lucide-droom.


Wie van jullie heeft dit weleens geprobeert of heeft hier van gehoord?
M.V.G, Bjorn
Link to comment

Hmm, intresant zeg.
Ik heb het eigenlijk ook wel eens meegemaakt dat ik min of meer controle had
over wat ik droomde, maar dan word ik na een tijdje wakker.

'K wist echter niet dat dit zo heete.

Ik ga het maar eens testen, ik denk dat het uur denken aan het krijgen van een lucide droom best moeilijk word.

Groeten, Tom

Link to comment

Hmm, dit lijkt me alleen maar klote. Je ligt dan halve nacht wakker om een beetje controle te kunnen krijgen over je dromen, wat waarschijnlijk toch niet lukt.
En waarom zou je ? Je hebt de hele dag al controle over alles wat je doet, en dat is misschien juist het leuke van slapen/dromen; daar heb je geen controle over !

Link to comment

Klinkt interessant. Ik ga het proberen met de "reality check". Het lijkt me best leuk om controle te hebben over je dromen. In je dromen zijn er geen grenzen, je zou dus alles kunnen doen. :P
Of het lukt weet ik niet, het zal wel een paar dagen duren voor je gek wordt van die "wekker".
Bericht volgt nadat ik gek ben geworden van de reality check. :)

MvG,

Sethjuh


EDIT: Ik zat nog even naar info over lucide dromen te zoeken en kwam deze site tegen: http://www.lucidipedia.com.
misschien heeft iemand er wat aan.

Link to comment
Alsof je tijdens een saaie les op school eindeloos zit te wachten op de bel...

Dit is zeker niet waar! In je droom kan je dan ook die zelfde school in brand steken :P Ik heb 1 x een lucide droom gehad en ik moet zeggen dat ik het echt leuk vond! Je kan doen en laten wat je wil.
Link to comment

Nooit geweten dat dat zo heet. Ik heb dus schijnbaar ongeveer 6 keer per jaar een lucide droom, meestal als ik na uitgaan bezopen thuis kom om 4 uur 's nachts. Het valt me wel op dat ik echt heel snel vergeet wat ik gedroomd heb, want de volgende dag weet ik het al niet meer. Blijkbaar heeft het dus iets met de kleine hersenen te maken (speculatie hoor).

Dat programma werkt niet op mijn pc (linux), maar ik kan wel een ander programma instellen dat hij elke 5 minuten een melding geeft. Ik zie alleen niet echt het nut ervan in, want volgens mij ga je er wel erg slecht van slapen.

Ik ken wel 'Lucid Dreams' van dat programma iDoser, maar dat lijkt totaal niet op een lucide droom. Daar ga je namelijk gewoon erg lekker van slapen, als het toevallig een keertje wél werkt. Het leverde mij vooral oorpijn op, omdat m'n koptelefoon te hard stond (haalt in theorie 172 dB(A)).

Edit: Wel een leuke Excelgrafiek onderaan die download pagina.
Note to myself: typ je bericht nou even in een keer, zodat je die edit niet elke keer hoeft te gebruiken...
Note II to myself: En zeg dan ook iets nuttigs als je edit gebruikt...

Link to comment

Volgens mij heb ik die dromen echt vaak, ik weet niet hoe het komt, maar over veel van mijn dromen lijk ik gewoon echt controlle te hebben, helaas vergeet ik ze inderdaad meestal.

Ik heb het pas de laatste 2 jaar ofzo, misschien komt het omdat ik veel drugs gebruikt heb, ik weet het niet, er begonnen ook echt een tijd geleden een soort van gedrags omslag te gebeuren, echt eng.

Maarja ik wist niet dat ze luciddreams heten, en ik ga ook niet me wekker om 5 uur zetten, en een uur ergens aan denken, want dan slaap ik helemaal niet meer. :P

Link to comment

Als ik droom droom ik blijkbaar "lucide". Ik ben van al mijn dromen bewust dat ik droom en heb er ook controle over maar ik wist niet dat dat zo heette. Ik vind het trouwens heel erg leuk om controle over mijn dromen te hebben, want je kan vanalles wat normaal niet kan. Ik kan bijvoorbeeld zwemmen... door de lucht als ik dat wil en heel veel Matrix achtige dingen. Elke nacht hoop ik weer dat ik er een krijg, meestal gebeurt het twee tot drie keer in de week. Hoe ik ze "opwek" weet ik niet. Ik ga elke avond ontzettend moe naar bed, en dan gebeurd het gewoon, en ik gebruik geen drugs...

Link to comment
Blijkbaar heeft het dus iets met de kleine hersenen te maken (speculatie hoor).


Het is een samenhang van ontzettend veel delen in de hersenen, veelal neuronen die willekeurig actie ondernemen, leidend tot een beeld. Dit beeld is vaak ten gevolge van herinneringen et cetera. De kleine hersenen spelen hier ook een rol in, maar nog veel meer delen van de hersenen. Er zijn een aantal theorieen die ik graag allemaal eens zou willen doornemen, ik heb er nu een achter de rug en ik moet zeggen dat het al maar interesanter wordt.

Over mijzelf: Zover ik weet heb ik bijna alleen maar lucide dromen, niet omdat ik denk zo speciaal ben dat elke droom lucide is, maar omdat ik de anderen nooit onthoud. Ongeveer twee tot drie keer per week heb ik er een. Van al mijn andere dromen weet ik al niets meer als ik wakker word, zelfs niet als ik het me meteen probeer te herinneren. Omdat ik al die andere dromen niet onthoud - vroeger gebeurde het overigens wel dat ik soms een gewone droom kon herinneren - het lijkt me daarom ook best apart om noujuist níet te kunnen beslissen wat je doet ik je droom. Bij mij gebeurt het dus ook wel eens dat ik geen zin heb om door te dromen en dan maar te beslissen: "Dit vind ik niks meer aan, laat ik maar wakker worden"
Het wordt toch maar eens tijd dat ik een beetje diep ga graven in dit verschijnsel :P .
Link to comment

Ik heb ook al verschillende lucide dromen gehad. Dat is zeer leuk natuurlijk, omdat je kan doen wat je wilt en je die dromen ook meestal herinnert. Ik droom echter niet zo heel veel en dat vind ik ook niet erg aangezien ik dan veel beter slaap. Waarom bezig gaan houden met vanalle dingen die je slaaptijd verpesten/verkorten met als doel om zo'n lucide droom te krijgen, daar zie ik het nut niet echt van in. Tenzij je natuurlijk het effect anders nooit tegenkomt en je wat wilt experimenteren. :P

Link to comment

Vaak ben ik in een droom wel bewust van het feit dat ik droom maar krijg ik er geen controle over.
Pas had ik nog een hele rare nachtmerie, ik wist dat het niet echt was en dat ik gewoon in me bed lag.
Toch kon ik er niks aan doen. Ook heb ik vroeger veel nachtmerries gehad die terug kwamen, elke keer
dezelfde terwijl ik er toch bewust van was, het gekke is dat ik deze droom me nu nog kan herinneren terwijl
ik dromen van een week geleden niet meer kan herinneren.

Bjorn

Link to comment

Hmm, zo ervaar ik het niet in ieder geval. Ik heb zo ook een paar nachtmerrie's gehad, ook nachtmerrie's die je zo dan kon omvormen tot een ietwat normale droom en net wanneer het terug normaal is wordt je wakker en is het morgend...zo lijkt het in ieder geval. Maar ik heb dergelijke dromen ook vaak genoeg gehad met prettigere onderwerpen.

Vroeger toen ik heel jong was had ik ook telkens dezelfde wederkerende nachtmerrie's, iets wat velen wel ervaren hebben denk ik.

Link to comment

Ik heb vaak lucide dromen, in die dromen ben ik totaal bewust van wat gaande is. (spring dan lekker van gebouwen af, of rij volop in een vrachtauto).

Ik merk dat ik veel meer droom als ik op plekken ben waar je minder afleiding hebt zoals tv, pc etc. Op plekken waar je echt tot jezelf komt.

Link to comment
×
×
  • Create New...