Jump to content
PyroForum.nl

Nijmeegse gymnasiast haalt negen tienen


Prophet

Recommended Posts

NIJMEGEN (ANP) - Ward Teunissen uit Nijmegen heeft zijn gymnasiumdiploma gehaald met negen tienen en daarnaast nog eens vijf negens. Dat heeft zijn school laten weten. De 17-jarige Nijmegenaar wil buschauffeur worden.

,,Zo'n hoge eindlijst hebben we hier nog nooit gezien'', aldus Tons Janssen, conrector en secretaris eindexamen van de Nijmeegse Scholen Gemeenschap Groenewoud. Of Ward de hoogste cijfers van Nederland heeft, is nog niet bekend.
De school is beretrots op de eindlijst van haar scholier en regelde vrijdag voor Ward een dubbeldekker, waarin hij zelf achter het stuur mocht zitten om zijn klas rond te rijden. Ward: ,,Ik heb al sinds mijn vijfde iets met bussen. Een vriendin van mijn moeder was toen al buschauffer. Een grote bus besturen is gewoon geweldig.''

Natuurkunde studeren

Voor de opleiding tot chauffeur moet Ward wachten tot hij 21 jaar is. ,,Ik ga dus eerst natuurkunde studeren. Ik moet toch iets te doen hebben in de tussentijd, en het is handig voor als het in de buswereld niet mocht lukken.''
Ward zegt dat hij natuurlijk wel iets voor zijn cijfers gedaan heeft, maar dat hij niet mikte op een nominatie voor beste examenkandidaat van Nederland.


Bron: www.dag.nl en www.nu.nl


Tja, dan begin je wel eens te denken hoe goed jou scores nu eigenlijk waren he. :P De kneus haalt een megascore en wilt dan buschaffeur worden. Nederlanders.... gewoon niet te snappen. :)
Link to comment

Buschaufeur :) , wtf, mss bedenkt ie zich nog als hij een paar jaartjes natuurkunde volgt ofzo, anders totaal verspeelde hersens, rij je elke keer je zelfde routetje met je mooie raport.




Lttrzz

Link to comment

Ik zag 't vandaag ook al staan, echt niet normaal, maar ik ga er vanuit dat ie zich wel bedenkt en gewoon doorgaat met studie. De media blazen sowieso alles op. Ik vind dit meer het type WaarMaarRaar of Telegraaf nieuws.

Link to comment

RESPECT voor deze jongen.
En hoe komt het... Wellicht een vorm van autisme?

Dus vind ik het niet raar dat ie buschauffeur wil worden. Als het hem gelukkig maakt geef ik hem groot gelijk. Plezier in het leven is veel belangrijker dan geld.
Als die jongen zo slim is kan hij naast busje rijden nog best een leuk betalende bijbaan nemen. :)

Gr33tZ

Link to comment

Ik ken een jongen met asperger (zit in de brugklas). Hij interpreteert bepaalde vragen op proefwerken een beetje raar. Vragen als "kan jij 3 verschillen tussen een koe en muis noemen" antwoord hij met "Ja". Is natuurlijk niet fout maar niet de bedoeling.

Link to comment
al vraag ik me af of dat er iets mee te maken zou hebben dat hij buschaufeur wilt worden.


Mensen met Asperger hebben preoccupaties. Dat wil zeggen, ze zijn in zulke maten geïnteresseerd in
een bepaald voorwerp dat ze toeren uithalen om tijd met deze voorwerpen te kunnen doorbrengen.

Buschaffeur worden met zulke cijfers, jah dat lijkt op een preoccupatie. Gewone mensen kunnen ook
fascinaties hebben maar in mindere maten dan mensen met Asperger. Ik ken iemand met Asperger, die
is vrijwel altijd te vinden bij een rails.

Tenslotte is er (dacht ik) een grote variatie in de mate waarop iemand Asperger heeft en kunnen
verschillende verschijnselen apart voorkomen.

@Chriz: Dat is heel typisch Asperger ja!
Link to comment

Ik ken hem niet persoonlijk, maar via-via. Het is trouwens wèl echt waar. Hij kent ook alle buslijnen van Nijmegen uit z'n hoofd enzo. Hij is niet helemaal gestoord ofzo, maar volgens mij heeft 'ie het ergens niet helemaal op een rijtje(om het genuanceerd te zeggen;)).

Link to comment

Nou dat is nog eens een dik rapport. Ik vraag me af of die ook zoveel heeft moeten leren of dat ie alles na één keer lezen al weet. Autisme of niet, goed leren kan ie wel. Nou is het wel zo dat je bij veel beroepen ook enigzins sociale vaardigheden meot hebben, dus als ie echt autistisch is kan dat natuurlijk wel erg tegewerken. Maar als hij buschauffeur wil worden moet ie dat doen. Een slechte baan met goed salaris hou je nooit lang vol. Binnen de kortste keren ben je overspannen. Ik denk wel dat hij een leuke baan vind met die cijfers :) .

Link to comment

Meer wetenschappers zoals Einstein hadden vergelijkbare autistische afwijkingen. Toch durf ik wel te beweren dat in het 'gewone' leven sociale vaardigheden veel belangrijker zijn dan pure intelligentie. Om iets te ondernemen is het nou eenmaal efficienter om iemand voor je te laten werken die het wel kan, ipv zelf in de boeken te duiken :) Dus ja, ook het laag interlect heeft toekomst.. :P

Link to comment

Omdat dit mij persoonlijk even nogal aanspreekt wil ik hier ook nog wel even op reageren.

Ik heb zelf ook asperger.

Het komt in vele maten voor en bij mij ligt het even wat anders dan met bussen. Als iemand geinteresseerd is dan wil ik het er vast wel eens over hebben...

Ik heb eerst mijn school goed verpest, 2 keer blijven zitten in de 4e omdat ik totaal geen idee had waar ik het voor deed en ik een extreem gevoel voor rechtvaardigheid en ik laat me niet zomaar vertellen wat ik moet doen. Goed, gelukkig was ik in staat om naar een priveé-school te gaan en heb nu 3 jaar in één gedaan zonder een boek aan te raken. School beeindigd met 8 achten.

Ook een manier, ik hou er niet van om in de belangstelling te staan, daarom haalde ik eerst nooit hoger dan 5,5-6 etc. Daar ben ik nu een beetje overheen.

Link to comment

Dat verbaasd met best wel moet ik zeggen. Ik zou er best wel wat meer over willen weten, zeker omdat we het nu rechtstreeks van jou zouden kunnen horen is het veel realistischer dan wat je leest in zo'n krantenartikel. En het is ook nog eens de telegraaf.

En zouden we het misschien zo kunnen zien, die jongen vond bussen erg leuk, en jij vind scheikunde erg leuk ? Of is dit een hele verkeerde opmerking. Ik heb geen asperger, maar ik vind scheikunde ook erg leuk. Hoeft dus niet perse.

Ik zou er graag wat meer over horen Keesthemad :) .

Link to comment
Ik heb eerst mijn school goed verpest, 2 keer blijven zitten in de 4e omdat ik totaal geen idee had waar ik het voor deed en ik een extreem gevoel voor rechtvaardigheid en ik laat me niet zomaar vertellen wat ik moet doen.
Hey, dat had ik dus ook. Alleen dan een jaar of 5 eerder. Ik heb mijn hele basisschool tijd niets gedaan waarvan ik niet heel duidelijk het doel zag. De leraren wisten niet meer wat ze met me aanmoesten :P altijd maar: "dat doe ik niet want daar heb ik geen zin in." en "wat is het nut daarvan?"

Nou, inmiddels heb ik gelukkig geleerd dat ik ook af en toe dingen moet doen die minder leuk zijn :P anders had ik vast niet meer op VWO gezeten, en dat was zonde geweest. :)
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...