Jump to content
PyroForum.nl

Rode fakkel


Tyneman

Recommended Posts

Hier een mini uitvoering van de bekende stadion fakkel.

Eigenlijk is het een rode star compo, maar werkt hier ook goed.

potassiumchlorate 55%
strontiumcarbonate 25%
sugar 20 %

Huls is van Kraft, gekocht dus niet zelf gerold.
ID 8mm BD 14mm lengte 80mm
Gevuld met 7,0g compo. Op het filmpje zie je daarvan ong. 5g opbranden, daarna brandde de huls door. Hierdoor waren er te veel gele vlammen om het rood nog mooi te kunnen zien.

Flare_Red.wmv

Gr33tZ & Enjoy!

Link to comment

Ik zat denken, als deze compositie goed gepresst is en een vaste brandsnelheid heeft, waarom dan geen ijzeren huls gebruiken, je zal hem nog niet in je hand kunnen houden, maar het zal denk ik niet doorbranden.

Of en dit klinkt misschien raar, tussen een paar laagjes van het kraftpapier vaseline ofzoiets smeren, ik zat te denken aan hetzelfde principe dat je water kan koken in een papieren bakje, zonder dat het papier doorbrandt, aangezien de hitte in het water overvloeit(ik weet dat het water veel meer volume heeft) als dat niet werkt zal de vaseline in ieder geval brandvertragend werken, althans dat denk ik....(je kan natuurlijk ook een soort van brandvertragend middel ertussen doen, alleen ik kom er niet zo snel op een.

Aluminium folie brandt trouwens meteen weg door de hitte...




Lttrrzz

Link to comment
  • 1 year later...

Om waar weer eens een topic van meer dan een jaar oud op te halen heb ik een vraagje...

Ik heb gisteren twee van deze fakkels geprobeerd te maken, omdat ik een stuk of 20 fakkels nodig heb voor het verjaardags vuurwerkstuk voor mijn vriendin. Ik heb exact dezelfde spullen gebruikt als T, zelfde hulsje, gekocht met dezelfde afmetingen, dezelfde compositie: 55/25/20 KClO3/SrCO3/Suiker. Maarrrrr hij deed het niet.

Ik had er twee getest, eentje was geperst, om de brandsnelheid omlaag te krijgen. Dit resulteerde in een zielig vlammetje wat lijkt op de vlam uit een KNO3/Suiker raket motor, zo'n klein driehoekig kort vlammetje. Het was wel rood btw.

De tweede was niet geperst, maar gewoon gevuld en verder niet aagnestampt, zodat het er los in zat. Bij deze gebeurde exact hetzelfde.

Ze waren beide zonder nozzle. Is dit nodig bij fakkels? Want dan weet ik wel waar de fout ligt. Zo niet, dan zou ik graag tips willen krijgen...

Link to comment

Dat heb ik ook wel eens gehad, maar ik heb er nooit een goede verklaring voor gevonden. Wat je zou kunnen proberen is een andere verhouding toepassen:

75 KClO3
25 Suiker
15 SrCO3

Eventueel kan hier nog een heel klein beetje parlon of pvc bij als hij te snel brandt, want hij brandt in ieder geval sneller dan de compositie van T hierboven. Voor de betere resultaten moet je eigenlijk alles bij elkaar gooien in een vijzel, maar mijn gezond verstand zegt dat apart malen en in een zakje door elkaar kneden even goed gaat werken.

Link to comment
  • 8 months later...

En meebrandende huls lijkt me de beste optie, mocht het vereist zijn om de compositie te persen zou ik hier een sleeve voor gebruiken. De fakkel kan je ook boven op een handvat plaatsen om deze alsnog in de hand te kunnen houden. Wel goed testen of je fakkel "schoon" brand, anders is het goed mogenlijk dat je hand binnen no time onder de brandplekken zit.

Edited by Amateur
Link to comment

IK maak ze al heel lang voor de kids , Met andere comp dan wel maar altijd met een meebrandende huls. Zowel van gerold A-4 papier als die zink versie.
Mini fonteintjes kan ook dus in een stevige huls net als je ijsfontein, maar dan gebruik je andere snellere comp's

Maar composities als flares en stars gebruiken dus in meebrandend behuizing. Of gegoten over een stok.

Dan advies voor een feest: wat lossse dingen als waterval op een stok of iets maakt tien keer meer indruk dan fakeltjes, hoewel die olielampen gevuld met ethanol en boorzuur het ook altijd goed doen op een feestje.

Hier heb ik zo'n ding vast (flare, torch of fakkel-rood, brandtijd enkele minuten)

Edited by Jason
Link to comment

Mijne heren (en misschien wel dames...):

Ik heb vandaag wat bevindingen gedaan met calciumzouten. Hierbij stuitte ik op een oud scheikunde boekje, hier stond de volgende compositie: Kaliumchloraat/zwavel(!!)/calciumcarbonaat. in de verhouding: 72/28/1. Dit geeft best een leuke vlam ik vindt het best een leuke compositie buiten het feit dat er zwavel en kaliumchloraat in zitten.

Ik heb 3g gemaakt en wat gefilmt. (youtube)

klik

Omdat er zwavel inzit leek het me geen prettig idee om die in een fakkel te verwerken, dus heb ik wat proefjes gedaan om een vervanger voor de zwavel te vinden, met Kaliumchloraat/suiker/PVC/CaCO3. Het resultaat was een vlam met exact dezelfde kleur. Ik ga van het weekend een fakkel van die compositie maken.

Edited by pyrobass
Link to comment

Calcium is bij mij altijd geel.
Hee explo,
Het geeft geen spetters want het is zonder suiker. Naar alle waarschijnlijkheid was het de standaard comp voor rood vuur of rode ster, en dan samenstelling zo ongeveer 65 kclo3- 15 SrCo3 -20 (oranje) schellack(oplossen in kokend ethanol) met wat alu of magnesium vijlsel erbij. In de versie van de foto over een stok gegoten. Residu is minimaal.

Link to comment
Calcium is bij mij altijd geel.


Onmogelijk omdat het spectrum van Ca oranje/rood is. De temperatuur is wel van invloed, zo is een hoge temperatuursvlam nodig om de Ca2+ te doen "verdampen", dit is de . Maar wanneer er CaCl2 wordt gevormt is de vlam ook bij een lagere temperatuur rood. Na is wel felgeel waarschijnlijk zit dat door je calciumzout heen. De CaCl2 kan gevormt worden door Cl2 of HCl donoren in een sas daarom brand de compo met suiker en PVC (chloordonor) ook dezelfde kleur rood ook al is temperatuur lager.

Een makkelijke manier om te testen welke vlamkleur een metaal-ion of dat het zout zuiver kun je een vlamproef uit voeren. Bij CaCO3 heb je zoutzuur HCl (aq) en een platina-draad of uitgegloeid ijzerdraad nodig. Je lost het zout op in het zuur doopt de draad in de oplossing en houd deze in een ruisende vlam.
Link to comment

Calcium brandt nog altijd meer oranje dan echt rood in een pyrotechnische vlam. Bij de bekende scheikunde-vlamproef-op-een-platina-draadje krijg je wel een rodere vlam, met name vanwege het ontbreken van andere stoffen die licht emitteren en vanwege de lagere temperatuur. Het is trouwens CaCl+ wat licht uitzendt, calcium(II)monochloride, geen calcium(II)chloride. Dit is met alle aardalkalimetalen het geval, alkalimetalen hebben weer geen chloor nodig om te emitteren.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...