Jump to content
PyroForum.nl

Crimson Powder


mr.stijntje

Recommended Posts

Ik ben weer eens aan de slag gegaan met een leuk mixje. Crimson Powder deze keer.

Dit is een mengsel van Vitamine C en Kaliumnitraat. Het ascorbinezuur (vitamine C) vormt dan polymeren rond je KNO3, waardoor het dus op moleculair niveau gemengd is. Dit mengsel brandt met een redelijke snelheid, niet erg heet, en laat weinig residu achter. Het is ontworpen voor raketjes.

Ik heb een filmpje gemaakt van mijn procedure.

Hoge resolutie:
CrimsonPowder_high.wmv
Lage resolutie: (echt héél laag, voor degenen zonder ADSL hier :P )
CrimsonPowder_low.wmv

Wat vinden jullie ervan? :D
Vragen? Stel ze.

gr,
Stijn

Link to comment

Lijkt net een brownie :P Maar het ziet er wel goed uit, denk dat het wel aardig moet werken voor raketjes. Toch lijkt het me niet ideaal, omdat het meer werk is als BP of een variant daarvan en veel duurder. Overigens is crimson-powder gewoon een verbetering van het ''golden powder'', dat zonder rode ijzeroxide wordt gemaakt.

Link to comment

Niets is duidelijker dan een video-tutorial!
Mooi werkt!

Persoonlijk vind ik dat soort tutjes echt onbetaalbaar aangezien
ik vrij snel overzicht verlies en dan maar een beetje zit te prutsen.
Dat is misschien ook niet zo heel raar aangezien mijn lab de kelder
van een vriend z'n vader is, die gast gooit echt nooit wat weg.

Link to comment

Facinerent spul :P ! Alleen, hoe duur zijn die Vitamine C pillen onegeveer ? Ik neem aan dat het een stuk duurder is dan Mp, en het is veel gedoe om te maken.
Maar verder vind ik 't wel grappig spul. Brand ook behoorlijk snel.

Verder, mooie tutorial zoals altijd. Ik vraag me af waarom Gamekeeper al die tutorials van het forum niet op de site zet ? Of allemaal bij elkaar ergens op het forum ? Is dat niet een idee ?

Link to comment

Ja idd. maar bij mij thuis staan ze al raar te kijken als ik zeg dat ik een pijl de lucht in heb geschoten op basis van suiker (en KNO3 natuurlijk maar dat zegt ze dan niks). Maar het brand wel behoorlijk snel maar zoals al gezegt is het is behoorlijk wat werk om een aantal gram van dat spul te maken als ik het zo bekijk.

Link to comment

Ten eerste bedankt voor de positieve reacties. :D

Verder is het bijna even veel werk voor 100g als voor 10g. Dus dat maakt niet bar veel uit.
Kijk wel uit bij het indampen, zorg dat je altijd wat vocht overhoudt. Je hebt in mijn filmpje gezien wat er gebeurt als het droog verhit wordt. (Poeff)

Ik vind persoonlijk BP veel fijner voor raketjes, maar ik ga misschien ook een kleintje maken met deze mix. Dan zien jullie het wel. Ik heb het alleen voorlopig veel te druk met school... :P

Link to comment
  • 2 months later...

Hier mijn versie van het Crimson Powder.

M'n eerste batch ging een beetje fout. Tijdens het inkoken kwam er iemand met moeilijke vragen, onder het gesprek een doffe BOOM. Bleek dat het was drooggekookt en de hele batch in 1 keer af was gegaan. Weer een mooie rookwolk door mn lokaal. :mellow:

Deze keer ging alles wel volgens plan. Yield 99% Verschil met mijn synthese en die uit de tut is dat ik zuiver ascorbinezuur (Vitamine-C) gebruik, en dus ook niet filtreer.

Crimson.wmv

Gr33tZ

Link to comment

Best vet spul :mellow: , lijkt net goeie BP kwa hoe het brand, volgens mij word het doorgaans gebruikt om de parachute uit een rocket te laten komen, aangezien ik daar een keer een filmpje van had gezien.

EDIT:
Hier is het filmpje waar i het over had, toch wel grappig om te zien. :rolleyes:
crimsonpowdertest.wmv



Lttrrzz

Link to comment
Dan gaan ze geen buskruit maken voor hun parachute..

Ik snap niet waarom niet, buskruit lijkt mij wel wat makkelijker maken.
Best logisch eigenlijk, die rocketry-fanaten hebben best een paar kilo KNO3, en vitamine C is overal te krijgen

Zwavel en Houtskool zijn niet OTC :mellow: ?

Moest er ff uit (is geen flamen :S hoor) , en het lijkt me wel logisch dat ze Crimson Powder gebruiken voor de parachute omdat het zo'n lage verbrandingstemperatuur heeft.

Jurrrrr
Link to comment

Is het niet mogelijk om de KNO3 en vit-C in een bepaald (vluchtig) oplosmiddel op te lossen, en dit vervolgens te laten verdampen. Dit kost je misschien iets meer, maar de oxidatie van de reductor tijdens het indampen zal op deze manier wel minimaal zijn, die bruine kleur staat me gewoon niet aan.. :mellow: Iemand enig idee welke eenvoudige oplosmiddelen zouden werken?

Link to comment
  • 2 months later...
Guest Rico

@Stijntje
Ik ben net Vitamine C gaan halen bij de plaatselijke Apotheek, maar bij mij is het wit, en die pillen van jou zijn geel? Zit er bij jou ook nog wat anders in dan? Of heb ik gewoon het verkeerde? 5 euro per 100 gram :)

Btw, Ijzeroxide heb ik op het moment niet, dus als ik het zonder doe moet ik het dan wat anders doen? En heet het dan nog steeds Crimson of krijgt het dan een andere naam? ;)

Bedankt :P

Link to comment

Jij hebt waarschijnlijk zuivere ascorbinezuur, terwijl Mr. stijntje tabletten gebruikt met allemaal additieven erin, zoals bindmiddelen, vulmiddel smaak & kleurstoffen ed. Dit betekend ook dat je je batch niet hoeft te filteren, aangezien er geen onzuiverheden in zitten. Zonder Fe2O3 als catalist brand het nog steeds uitstekend, maar met oxides is de mix denk ik wel een stukje sneller.

Ijzeroxide is trouwens vrij eenvoudig zelf te bereiden dvm. electrolyse en/of een neerslagreactie tussen ijzerchloride en natriumhydroxide, wat ik ijzerhydroxide resulteert, wat je vervolgend vrij eenvoudig kunt de-hydreren. Zie www.frogfot.com, daar staat ie volgens mij nog wel ergens tussen.
Daarnaast zijn er veel en veel meer metaaloxides die ook een catalystische werking hebben, zoals vanadium en mangaan(di)oxiden.

Link to comment
Guest Rico

Bedankt :)

Heb het net gemaakt, bij mij is het licht gelig, ook omdat ik geen ijzeroxide heb gebruikt en omdat ik zuivere vitamine C heb ;)

Echt leuk spul, heb net wat brokjes los aangestoken, moesten nog een beetje drogen, maar schoten helemaal door de lucht heen :) Zou dit spul in een knaller werken? Volgens mij krijg je hier wel een rakketje mee de lucht in :P Of zou het daarvoor net wat TE snel zijn?

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...