Jump to content
PyroForum.nl

KNO3:Suiker:Kaarsvet rookbom 1064 gram totaal


yellowcard

Recommended Posts

Mensen,

Aangezien ik sinds een tijdje in het bezit ben van Onzuivere KNO3 en een oude keukmachine heb gekregen van mijn moeder heb ik maar eens een rookbom gemaakt.
Het mengel is dus gemengt in de machine. Draaien 2 scherpe messen super snel rond, waardoor alles fijn ge''snede'' word als het goed is, en uiteraard goed gemengt.
Kijk naar de foto's.

Ik heb een aantal kaarsen gesmolten, ik weet niet of dit nu die goede paraffine is maarja we zullen zien of hij het doet.
Totaal is het 400g KNO3, 400g Suiker, en 1%, 8g, Fe2O3 als katalysator voor een snellere en beter ontbranding, waardoor er meer rook zal ontstaan. In iedergeval dat is wat ik heb gelezen.

Prime is ong. 8g Mp:Al = 8:2 . Meal powder met 1/5 deel Aluminium dus. Door het metaalpoeder is het lekker heet en zal de hele zooi beter ontstoken worden. Hierin gaat gewoon een stuk visco van 3mm dik.

Filmpje komt hopelijk binnekort. Zodra ik 'm heb afgestoken zal ik 'm gelijk posten.

Groetjes, Yellowcard :)

Link to comment

Mooi hoor! :D
Ik waag me niet aan grote rookbommen aangezien ik alleen zuivere KNO3 heb, da's zonde. :)
Maar ik heb nog een 250g exemplaar staan.

En je moet inderdaad het deksel erop knopen met ijzerdraad, dan blijft hij er tenminste opzitten.
Het wordt namelijk erg heet, soms zelfs boven het smeltpunt van aluminium (+-650*C), de reden waarom mijn aluminium blikje de vorrige keer smolt.
Als je een plaatje wilt van wat je dan krijgt moet je het maar ff zeggen. :P
(Het komt neer op een metershoge steekvlam doordat er opeens veel zuurstof bij kan.)

Erg leuk inderdaad om bij deze rookbommen kleine gaten te hebben waardoor veel druk opgebouwd wordt. Dan spuit de rook echt eruit.

Link to comment

Het deksel zit zo als op de foto inderdaad nog niet vast genoeg, zeker niet met zo'n grote rookbom die een hele hoop druk kan opbouwen en die door die paar kleine gaatjes moet. :) Hou er zeker rekening mee dat als er iets misgaat je een zeer grote steekvlam gaat krijgen, met die hoeveelheid is het zeker niet te verwaarlozen. Hou dus een backup plan bij. :/

Verder ben ik zeer benieuwd naar de rookontwikkeling van deze reusachtige rookbom. :P

Link to comment

Hier is het filmpje.
Al met al niet echt geslaagt, ook al rookte ie wel lekker. Het kaarsvet maakte het volgens mij alleen maar moeilijker om te brandden. Hij rookte erg lang. Het waaide erg hard. Ontsteking ging wel erg oed met de Mp:Al = 8:2.

Ik had gewoon diner kaarsen gebruitk, misschien moet ik volgende keer maar lampenolie gebruiken.

Let niet op die gast in het filmpje.

Groetjes, Yellowcard :)

ps. Ja het is op een hockeyclub.

Dichtbij.mpg

Link to comment

Nja, de meeste kaarsen nu bestaan voor een heel groot deel uit stearinezuur, dit moet je dus inderdaad niet helpen. Zuivere paraffine werkt echt fantastisch! Het is een zeer kort filmpje en ik kan er dus ook niet veel uit opmaken maar blijkbaar werkte hij inderdaad niet zo goed. Ik had een vele dikkere en grotere rookkolom verwacht met die hoeveelheid.

Je kan beter gewoon bij de hobbywinkel een hoop paraffine gaan halen, kost geen zak en werkt vele beter!

Link to comment
×
×
  • Create New...