Jump to content
PyroForum.nl

AN fontein


Guest wolkje

Recommended Posts

Dit is je eerste Fontein ? Hij is wel leuk :( alleen hij gaat niet echt hoog, wat is het, 30 cm ? Verder brand het niet echt super snel, dan kun je beter KNO3 i.p.v. AN gebruiken in je fonteienen. Hoe groot was je nozzle ( dat gaatje waardoor je vuur naar buiten komt ) en wat was de ID van de huls ?
Maar wel leuk gedaan voor een eerste keer :wink: . Bij de volgende fontein die je maakt kan ik je wel wat tipg geven als je wilt. Stuur maar een PM'tje :wink:

Link to comment
Guest wolkje

Deze spoot zo een 40cm hoog.

Nozze was 4mm en ID van de hulz 16mm.
Het probleem is dat ik geen KNO3 vind en daarom maar het AN.

Dit was eigelijk niet mijn eerste fontein :( .
daarvoor had ik er nog gemaakt maar daar kwam aleen maar wat geluid en een vlam uit. 8)

Link to comment

ja ziet er goed uit hoor!! Hoe fijn is jouw ammoniumnitraat+koolstof??? En hoe heb je dit fijner gemaakt? Uit wat is je eindstop gemaakt?
Is geen hoog of een echt super effect maar is wel lekker lang hoor!!

nice :(

Link to comment
Guest wolkje

BOOM, hier zijn de antwoorden op je vragen:==========>>>>

het ammoniumnitraat en koolstof mengsel was een vrij fijn poedertje omdat ik tegelijkertijd gemalen heb met het ijzervijlsel en de stukjes ijzer het megsel verpoederde.

de nozzle heb ik gemaakt van Al folie en de eindstop is een opgefromelde krantenprop.
ik had een compo gemaakt maar dat ging niet allemaal in mn fontein ====> heb ik het dus maar goed aangestampt vandaar dat langdurig effect denk ik :?

Link to comment

Aluminiumfolie gaat het inderdaad niet meer houden bij de wat grotere fonteinen. Ik zou eens wat kattenkorrels fijn gaan malen als ik jou was ! Als je dit ( fijngemalen ) in je huls doet, en je ramt dit goed aan, is dit een hele stevige eindstop. Ook kun je in dit soort eindstoppen van kattenkorrels mooie nozzle's maken.
Zorg wel dat je het echt goed aanstampt, met een stok die bijna precies in je huls past, en je huls moet van onder vlak zijn. Zo gaan het het makkelijkst en het best :wink:

Voor vragen kun je altijd PM'en !

Groetjes, Yellow :wink:

Link to comment
Guest wolkje

Oke volgende keer eens kattenkorrels proberen.

Maar hoe krijg je daar dan een gat in voor de nozzle?
Gewoon een gaatje boren met boormachine??

Link to comment

Ja, gewoon met de boormachine. Zo kun je ook heel makkelijk heel precies boren, dankzij de verschillende boortjes die je er op kunt zetten. bv. 3 mm , 3.5 mm, 4 mm . Wij hebben zo'n heel mooi doosjes waat ze vanaf 2 mm allemaal in zitten :( .

Je kunt dus de eindstop rammen met kattenkorrels, dan nozzle broren, kruit er in, beetje aanduwen, dan weer kattenkorrels en rammen. Je kunt ook pas op het eind de nozzle boren, als je alles al hebt gedaan.

En ja, je ramt dus inderdaad alles. De bovenste eindstop met de nozzle, je lading die je er in doet, en de onderste eindstop. En dat werkt hardstikke goed :D !

Succes Wolkje, ik ben benieuwt naar je volgende fontein !

Link to comment

Dat valt best mee hoor..
Als je een ongevoelige compositie gebruikt, (wat hier het geval is) en je zet hem niet op de hoogste stand, en laat hem ook niet een minuut draaien, dan zal er niets heet worden.

Het is totaal geen last voor je boor om door de compo heen te komen, weinig wrijving, dus ook niet veel hitte.

Ik boor regelmatig met een boormachine, en ik heb er nooit problemen mee gehad. Je nozzle wordt ook mooier dan met een fretboortje of zo.

Edit: Yellow, waarom posten wij altijd tegelijk? :(

Link to comment

In dit soort compositie's is er inderdaad weinig gevoeligheid, en er is inderdaad niet echt veel vrijwing dus warmte. Stel je zou Aluminiumfolie
( gramt ) gebruiken, dan moet je wel oppassen. Kattenkorrels is echter geen probleem. Beetje overbezorgt :wink:

@ mr Stijtje, Haha ja daar lijkt het wel op :( !

Link to comment
×
×
  • Create New...