Jump to content
PyroForum.nl

Exicator


Moloch

Recommended Posts

Goedendag!

Mensen als Tyneman en NG hebben het nog wel eens over een exicator. Ik ben toch wel bijzonder benieuwd wat het is eigenlijk. Ik heb op internet (lees:google) al gezocht, maar daar staat er eigenlijk niks over.

Alle reacties zijn welkom!

Link to comment

Hier heb je hem, een excicator:


In het onderste gedeelte ligt een droogmiddel (CaCl2, CoCl2, H2SO4). Dan op de verdikking een porceleinen plaat met gaatjes erin. Daarop leg je je te drogen stof en dan schuif je het deksel erop. Het is luchtdicht, dan zal het droogmiddel al het vocht uit de lucht aantrekken. Ook het vocht wat dan weer uit je stof ontsnapt verdwijnt zo.

Hopelijk is dit duidelijk :P
Gr33tZ

Link to comment
Helemaal duidelijk! Lijkt me een fijn apparaat. Eens kijken waar ze die verkopen...(labstuff?)


Je hoeft niet per se zo een glazen ding te hebben. Met een luchtdicht plastic bakje kom je ook al een heel eind. Vullen met droogmiddel, schaaltje erop en klaar, je eigen exicator (hoewel het volgens mij wel werd aangeraden je schaaltje op een verhoging te zetten).
Commerciele vochtvreters bevatten meestal CaCl2, dat werkt opzich goed genoeg voor een home-made geval.
Worden die dingen ook niet dessicators genoemd, of is een exicator de speciefieke naam voor zo een glazen bak?
Tevens bestaan er dacht ik ook nog exicators die je vacuüm kan trekken.
Link to comment

Ikzelf gebruik gewoon een doos met daarin CaCl2, een potje voor de te drogen stof en klaar. :P Werkt echt heel goed.
@ Ananas: inderdaad, ik weet ook niet waar die namen juist vandaan komen, maar ik gebruik ze alletwee. :S Ik zal het toch eens moeten nagaan.

Link to comment

Ik heb een glazen pot/bak, die gebruik ik als ik zure stoffen moet drogen(TNP) of met zuren droog. Zo niet gebruik ik een leeg, luchtdicht bakje vla. De reden dat ik er twee heb is omdat ik de glazen to onhandig vind. Het bakje vla is van "van de zuivelhoeve", perfect om te gebruiken, luchtdicht en niet te groot.

Link to comment
  • 9 months later...

Ik denk dat ik dit hier moet plaatsen.

Ik heb een aantal kilo's heel fijn bentoniet poeder gekocht, en nou heb ik nog een halve zak kattenbakkorrels over (ook van bentoniet). Aangezien deze dikke klonten vormen als ze lang in een vochtige kelder oid staan vroeg ik me af of dit te gebruiken is om iets droog te trekken. Of is het niet hygroscopisch genoeg?

Wat is trouwens het beste om iets droog te maken? H2SO4, Silicagel, CaCl2, NH4NO3?

Link to comment

Ik denk niet dat bentoniet echt hygroscopisch genoeg is om fatsoenlijk te werken voor in een exicator. Er zijn in ieder geval simpele en goedkope andere materialen die veel gebruikt worden. :P

Silicagel wordt heel veel gebruikt in de industrie e.d. De doorsnee hobbyist gebruikt meestal CaCl2, ik gebruik dit ook. Het werkt erg goed, gaat lang mee en als het helemaal "opgebruikt" is kan je het makkelijk terug droog maken door in de oven te leggen. (en die natuurlijk opzetten :( )

Zwavelzuur lijkt mij niet praktisch. Je zit met een vloeistof dat nog eens flink zuur is, bovendien denk ik dat CaCl2 hygroscopischer is. NH4NO3 zou theoretisch gezien het beste zijn, aangezien het zowat de meest hygroscopische stof is die je zal hebben. Maar dat kan ook ten nadele zijn. Het zal teveel vocht opnemen en te snel heel nat worden waardoor de kwaliteit van je exicator snel afneemt.

Mijn conclusie: calciumchloride ftw! ;)

Link to comment

Wij gebruiken in het lab ook inderdaad altijd silicagel, die roze is als hij droog is en blauw als het nat is geloof ik. Heel praktisch! Ik heb nog nooit een pot van dit spul gehad dus gebruik ik zelf ook altijd CaCl2 omdat het heel goedkoop is. Maar ammoniumnitraat is dus praktisch niet droog te krijgen? Tenzij je het op een warme droge dag lekker in de zon legt? Hoe krijg je NH4NO3 dan in het lab droog?

Link to comment
  • 5 years later...

Ik denk dat als je het geheel dus de emmer luchtdicht afsluit, de benzoaat alsnog wat moet roeren of iets in die richting. Want ik denk dat het water eerst in de lucht moet verdampen en dan weer uit de lucht word getrokken door de CaCl2, en ik weet niet of de benzoaat op de bodem van de emmer bij de lucht kan waar ook de calciumchloride mee in aanraking is.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...