Jump to content
PyroForum.nl

Sterretjes


Duvel

Recommended Posts

Hey iedereen.
Ik was van plan om 'super sterretjes' te maken, op de site van Dan Williams worden deze beschreven.
Link: http://www.wecreate4u.net/dwilliams/sparkl...r/sparkler.html
Maar ik had hier een vraag over; je ziet dat de compositie in een papieren tube wordt geramt.
Als je 't 'sterretje' aansteekt, worden de vonken/sterren dan naar boven 'geschoten', of branden ze gewoon door het papier heen?

Duvel

Link to comment

Maarten, ik begin je k3wle gedrag aardig zat te worden. Waarom zou je in godsnaam de sas van een sterretje willen hebben?
Leer eens wat fatsoenlijke scheikunde.

Nog over het sterretje van Dan William, ik denk dat het fontein effect wel meevalt aangezien de huls gewoon verbrand, het dient dus niet als buis om de vonken e.d. omhoog te schieten. (Het kan natuurlijk best verder dat er af en toe een vonk wegschiet.)

Link to comment

Bedankt Ananas!

Dat is het antwoord wat ik zocht..
Maar om er zeker van te zijn dat de buis doorbrand, kan ik de buis gewoon dunner maken ?

@Maarten, als je dat "kruit" verpoedert en het in heet water stopt, zullen de Barium nitraat en de binder (stijfsel) (volgens mij) oplossen in het water.
De metaal poeders zullen als een suspensie in het water blijven en na een tijd naar de bodem zakken.

Link to comment
  • 2 months later...
  • 5 months later...

Zou sparklers willen maken, maar raak door mijn K-perchloraat/nitraat heen... zou ik dat kunnen vervangen door bijv. K-chloraat?

Een paar formules waarin ik Kaliumchloraat zou willen gebruiken... alleen bij #5 wordt het waarschijnlijk trikkie vanwege de zwavel...

Sparkler #4
Source: rec.pyrotechnics, posted by Footleg <[email protected]
Comments:
Preparation:

Potassium perchlorate
Aluminum
Dextrin

Sparkler #5
Source: rec.pyrotechnics, posted by Footleg <[email protected]
Comments:
Preparation: Dextrin binder can probably be used.

Potassium nitrate
Sulfur
Charcoal
Aluminum

Link to comment

Volgens mij moet dat wel kunnen,
Kclo3 levert iets minder zuurstof dan Kclo4.
Maar laat het sneller los..

Ik weet niet of het veel zal uitmaken.

Maar volgens mij moet het wel lukken.

En zoals je zelf al aanduidt kan je voor die comp #5 beter Kclo4 of Kno3 gebruiken.
Gebruik dus geen Kclo3...

En naar mijn weten is het wat makkelijker en goedkoper om aan Kno3 te komen dan Kclo3.
Dus koop gewoon nog wat Kno3.


Lttrz

Link to comment

Wat zijn sparklers eigenlijk precies?

Want als ik #4 zie dan zie ik gewoon een zeer goede flash ( KClO4 + Al ) met een binder..
Als je KClO3 ipv KClO4 gebruikt, dan zou ik iets meer KClO3 gebruiken dan je normaal KClO4 zou gebruiken ( echt maar een klein beetje ).

Jurrrrr

PS: @ Pepcore: Zet ipv Kclo3 even KClO3 enzo, leest even makkelijker. ;)

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...