Jump to content
PyroForum.nl

Sterretjes


Duvel

Recommended Posts

Wat was ookal weer veiliger voor het maken van flash ?

Kclo3 of Kclo4 ?

http://forum.scholieren.com/fotoboek/?p=en...8P65v9&id=55056
Is dit poeder fijn genoeg ? wat denken jullie :--)

is een heeeleeee lange tijd geleden dat ik hier rondhing, is weer bijna oudjaar dus dingen beginnen weer te kriebelen ;) Heb gekeken wat ik nog aan chems heb, en is niet veel... Saltpeter en Zwavel, plus nog al poeder en houtskool.

Toch wil ik weer eens zilverkruit maken, weet nog dat ik destijds spul gebruikte waarmee ze karperbakken schoonmaakte (als ik het goed herinder) maar weet niet meer de naam van dat spul, wie kan me helpen :D

Link to comment

KClO4 is veel veiliger

Is dit poeder fijn genoeg ?
Ja!

Karperspul is waarschijnlijk KMnO4. Kijk je wel erg uit met dit soort flash in combinatie met S??
Verder vraag ik me heel erg af wat dit iGn te maken heeft met strerretjes. Post in het goede topic, of niet. Voor nu, warning.


Gr33tZ
Link to comment

Predjee, ik ken dat spul zo te zien aan het etiket.
Het is doodgewone 250 mesh Al-poeder, werkt wel lekker met KMnO4 en S als flashpoeder.

Dat is dezelfde als die van experimenten.nl, kijk maar beneden bij GK er staat: Bron: experimenten.nl

Jurrrrr


OH Jaa .. ;)
Link to comment
  • 1 year later...

Even dit lang vergeten topic weer herstarten...

Weten jullie nog van vroeger die gekleurde sterretjes?
Dat waren gewoon sterretjes, zoals nu, op zo'n ijzeren staafje, maar dan met kleuren zoals blauw, groen en rood i.p.v. die goude kleur van nu.

Weet iemand of deze sterretjes überhaupt nog wel verkocht worden??
Of zijn ze helemaal niet meer in omloop? :huh:

Link to comment

Gekleurde sterretjes die zijn uit de handel gehaald omdat ze konden ontploffen , niet met een luide knal ofzo ,maar eerder volledig gingen branden als je er meerdere bij elkaar had.
Als je daar een traditionele rookbom met pvc buis van maakte kreeg je een geweldige steekvlam.
Dat is toch al gauw weer 20 jaar geleden volgens mij.

Dus totaaal onveilig voor kids. IK durf niet te zeggen of ze nog in een of andere achterstands land nog verkocht worden , maar in nederland belgie niet dus. Ik heb toevallig contact met china waar je ook je naam enzo in sterretjes kunt bestellen ,maar die gaan ook niet verder dan goud of zilver.

Aldus enige optie is zelf maken. En daarbij in de gaten houden dat niet elke sparker mix geschikt is om op een draad te rijpen , sommige gaan alleen goed in een dun buisje wat mee op brandt.

Jason

Edited by Jason
Link to comment

Voor zo iets kun je gewoon een star compositie gebruiken. Ik denk dat schellak en NC gebonden beter blijft zitten, omdat dat veel kleveriger te maken is dan dextrine. Eventueel kun je er nog wat extra aluminium, titanium, magnalium of ijzerpoeder bij doen om ook nog vonken te creëren.
Natuurlijk kun je ook gewoon saté prikkers gebruiken, die hebben een veel betere hechting dan ijzeren draad.

Link to comment

Wat trouwens een hele goede manier is om sterretjes te maken:
Je maakt een papje van je mix, zoals je ook doet bij blackmatch, maar dan dikker. (Kan wel met NC lak als je wilt, maar dan sterk verdunde lak.. Anders kost het zoveel NC.)
Dan doop je je satéstokjes daar in, en hang je ze op. Bakje mix-pap gaat in de koelkast met een dekseltje erop. Als de stokjes droog zijn doe je dit nog een keer, totdat je ze dik genoeg vindt. (De halve centimeter van commerciële sterretjes zie ik als minimum. :huh: )

Zo krijg je best makkelijk mooie sterretjes.
Als je beschikt over schellak of rode gom, dan zou ik het hiermee binden. Dit lost op in alcohol, wat nagenoeg gratis is (spiritus) en sneller droogt dan water.

Gr,
Stijn

Edited by mr.stijntje
Link to comment

Ik snap niet dat als je zelf sterretjes maakt dat je dan het formaat sate stokje doet .. Pak een stevig ijzerdraad of koperdraad . Een kant tussen de bankschroef of aan een klink de andere kant aan je schroefmachine .. beetje trekkken en een tijdje opdraaien. dan krijg je een stevige draad.
Ikzelf gebruik gewoon lange dunne stokjes. Net als die stokken die je bij je 901 pijl kreeg.

Ook sop ik ze niet meer, ik laat gewoon met een lepel de sas langs de stok lopen aan alle kanten en dan ben je in 5 minuten klaar .. dan heb je een flinke laag erop zitten. Het is echter wel een bobbelig oppervlak , dus niet mooi glad , maar dat mag de pret niet drukken.

Dan nog iets , ik maak die voor mijn kids van 4 en 8 wat is jullie excuus ???

Waarom vouwen jullie je draad niet tot je naam of 2008 en schep die lekker vol , eventueel nat soppen in buskruitmengsel zodat het over de hele lengte ontstoken word. En dan op basis van een mooie trage starmix amber of rood ofiets. Met of zonder wat metaal vijlsel.

En flinke kokers maak ik voor mezelf als sparker met waterval/rain vulling erin. 80 cm lengte 2.8 cm i.d en een vulling van ongeveer 600 gram. In mijn hand aan een stok van een meter of 3 4 . of aan de lantaarnpaal op een meter of 6 hoog. duur.... 2 tot 4 minuten met mijn mix . maar je kunt die ook makkelijk vertragen naar 6 tot 8 minuten is maar net wat je wil.

Groetjes Jason.

Link to comment

IK vrees ook dat mijn zoontje van 8 al iets langer bezig is met pyro dan waarschijnlijk dieselpower zelf. Ik denk wel dat ik in eerste instantie ook zo zou reageren als dieselpower!!

Maar enig uitleg is gepast. Het is gevaarlijker om op je zelf dingen te testen en uit te gaan vinden, dan samen met de leraar zullen we maar zeggen he . Mijn zoontje staat naast de grootmeester himself he :huh:
En een papje maken voor sterretjes is absoluut niet gevaarlijk , dan het samenstellen van een fontein ook niet als papa alle afzonderlijke grondstoffen en sassen kant en klaar aanbied . Ik zelf vindt het belangrijker dat ie niet gaat knutselen met bestaand vuurwerk wat veel gevaarlijker is . Toen hij drie was heeft ie zijn eerste fontein al gemaakt . Dus hij is nu 5 jaar bezig met pyro, wel nooit alleen, altijd samen met papa en intussen met mijn ander zoontje.
Ja en de appel valt gewoon niet ver van de boom helaas voor mama. Verder heeft ie twee lab experimenteer dozen en doet ie wat aan kristalgroei. Ik denk dat het hetzelfde is als een 8 jarig zoontje van een bakker die brood mee mag maken en dan bij een levensgevaarlijke oven staat.

Terug on topic , Heeft al iemand zijn naam of 2008 gemaakt zoals ik beschreven had. Dat is echt een publieks trekker.

Jason

Link to comment

No offence hoor...
Ik kan er best begrip voor op brengen dat jij je zoontje wilt inleiden in de pyrotechniek... (had ik maar zo een vader als ik jong was...)
Over sterretjes dan.
Ik had gisteren een leuk idee, je neemt wat lange bamboe draaden, van die dunne redelijk plooibare, je vormt ze in een woord of zo en "plakt" er de mix op...
Gisteren een uitgevoerd, daarnet aangestoken zeer leuk effect (sorry niet gefilmt)

Gr33tzz

Edited by dieselpower
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...