Jump to content
PyroForum.nl

ik zoek een andere ontsteking


otterkop

Recommended Posts

Neem een stuk touw, ongeveer 7 cm (het handigst is vliegertouw dat bruin (geel) achtige touw, dus niet dat nylon touw van een vlieger) en een fles lampolie, doe de lampolie (een beetje maar) in een bakje, haal nu langzaam het touw er doorheen, doe dit 2 keer of meer. Dit is je lont. Deze lont gaat niet uit, zelfs niet als het (redelijk zacht) waait, maar wie gaat er nou ook een rookbom afsteken als het waait...

Link to comment
Neem een stuk touw, ongeveer 7 cm (het handigst is vliegertouw dat bruin (geel) achtige touw, dus niet dat nylon touw van een vlieger) en een fles lampolie, doe de lampolie (een beetje maar) in een bakje, haal nu langzaam het touw er doorheen, doe dit 2 keer of meer. Dit is je lont. Deze lont gaat niet uit, zelfs niet als het (redelijk zacht) waait, maar wie gaat er nou ook een rookbom afsteken als het waait...


Brandt dit snel dan, lijkt me meer aan aansteeklont toch?
Link to comment

Het is een vrolijk vlammetje dat rustig het lont opeet, een stukje van 7 cm moet zat zijn voor 20/30 seconden. Ik testte het laatst door eerst even te kijken of het wel rustig brandt en daarna een versie in een AP detonator, ik had 20 cm, we stonden 1.5 min te kleumen in de kou voordat het pas ontstak.

Je moet LAMPOLIE gebruiken, niet benzine, spiritus of iets dergelijks wat zeer licht ontvlambaar is, dat is veel te gevaarlijk, vooral als je het gebruikt voor explosieven, ontbrandt veel sneller, niet zo heet en gaat even (niet) snel uit als lampolie.

Link to comment

Ehmm....ammoniumnitraat geeft dan wel zuurstof af bij ontleding, maar doet dat echt niet voor een lullig vlammetje van een met lampenolie doordrenkte lont. Je hebt echt iets nodig wat zonder zuurstof van buitenaf kan branden. Sterretjes of rietjes gevuld met een compositie werken prima.

Link to comment

mmm, klopt, maar wil je het per-cé vanaf het midden ontsteken, dan moet je gewoon ook een rietje vullen met ammoniumnitraat/suiker mengsel en dat aansteken (bijv. met een aansteker of die lampolie-lont). Dit rietje brandt zekerweten wel heet genoeg.

ik weet niet helemaal wat de massaverhoudingen zijn, maar het is met kaliumnitraat: 66/34 respectievelijk KNO3/suiker verhouding. dus NH4NO3 zal wat meer suiker mogen hebben, maar ik zou als ik jou was de zelfde verhouding geven als het mengsel van je rookbom

Link to comment

ik had precies hetzelfde probleem bij mij, ik heb bij een rookbom van 400 gram gewoon 10 rotjes en 2 grondbloemen opengemaakt, en het buskruit en alles behalve natuurlijk de klei in een lijntje in het midden opgerold. Wat van de lontjes overgehouden als ontsteking. Je hebt niet erg veel tijd om weg te lopen ofzo maar dat maakt niet erg veel uit toch. Werkte perfect voor mij filmpjes post ik deze week nog wel op het forum.

Ik moet er wel even bij zeggen dat als je hem te goed dichtmaakt hij natuurlijk licht kan ontploffen, dit zal je ook zien in mijn eerste filmpje 8)

Link to comment
×
×
  • Create New...