Jump to content
PyroForum.nl

Oranje composities


Recommended Posts

Geïnspireerd door het ..... spel van onze mannen wil ik morgen lekker toepasselijk een paar oranje fakkels produceren, maar ik mis nog calciumcarbonaat. Nu weet ik dat dit het hoofdbestanddeel van tuinkalk is. Na wat zoeken blijkt dat coccolietenkrijt de hoogste concentratie CaCO3 bevat. Heeft iemand hier ervaring mee?
Wellicht is dit een uitgelezen moment om alle oranje compo's hier te dumpen en veilig te stellen voor een eventuele finale;-) en volgende wk's.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Torch:

Title:

Weingart Orange Torch Author: George W. Weingart Reference: Text: Pyrotechnics Revision: 2nd Edition Author: George W. Weingart Chapter: Part III: Products of Manufacture Page: 66

Composition percent parts component 63.16% 36 Strontium Nitrate 14.04% 8 Sodium Oxalate 8.77% 5 Potassium Perchlorate 8.77% 5 Shellac 5.26% 3 Sulfur

Smoke:

CWS Orange #1 Identity Title: CWS Orange #1 Author: Chemical Warfare Service Reference: Text: Pyrotechnics Revision: 2nd Edition Author: George W. Weingart Chapter: Part III: Products of Manufacture Page: 196 Composition percent component 39.00% 1-Amino-8-Chloroanthraquinone 24.00% Sodium Bicarbonate 22.30% Potassium Chlorate 8.70% Sulfur 6.00% Auramine O

Flare (geloof ik)

Identity Title: Degn Orange Fire Author: Ralph Degn Reference: Text: Westech Fireworks Manual Author: Ralph Degn Chapter: L-104: Basic Ground Displays Page: 45 Composition percent parts component 60.00% 6 Strontium Nitrate 15.00% 1.5 Sodium Oxalate 10.00% 1 Potassium Perchlorate 10.00% 1 Shellac 5.00% 0.5 Sulfur

Coccolietenkrijt nog nooit van gehoord. Maar als ik kalk nodig heb gebruik ik gewoon zuivere CaCO3.

[edit] Daamn, daar ging de opmaak :( [edit]

Link to comment

Ik heb wel wat ervaring met Calcium carbonaat.

Calcium nitraat (kunstmest) is hygroscopisch als de pest en dus weinig bruikbaar.

Ik kwam met onderstaand comp. aardig uit de voeten, Ontbrand goed, Oranje kleur.

Natrium nitraat 50% ( ook hygroscopisch maar kleine hoeveelheden blijven droog op kamer temp.)

Strontium nitraat 10 %

Suiker 15 %

Houtskool 10 %

Zwavel 5%

Calcium Carbonaat 3 %

Arabische gom 5%

Met deze comp. kun je nog wat verder expirimenteren. (Zie film)

Link to comment

Ik heb inmiddels de volgende compo gemaakt:

Name: Veline Orange

Potassium Perchlorate - 55
Calcium Carbonate - 15
Parlon - 15
Red Gum - 9
Magnalium, granular, -200 mesh - 6

Ik vervang hier de 15 Parlon met 18 PVC en doe er ook 18 Calcium carbonaat in omdat deze kalk korrels 15% Magnesiumoxide bevatten.

De kleur neigt helaas erg veel naar het gele (Lijkt bijna op een conventionele vlam), dus dit is een teleurstellend resultaat.

Het lijkt erop dat ik toch met natriumoxalaat of natriumnitraat moet gaan werken om een echte oranje kleur te krijgen.

Denk niet dat me dit nog gaat lukken voor de eventuele finale a.s. zondag.

Link to comment
  • 1 month later...

Hallo allemaal

Vakantie betekent veel vrije tijd, en zo heb ik eens wat star compos gemaakt. Nu heb ik problemen met mijn Veline Orange.

Deze brandt bijna rood ipv oranje. Op de grond aangestoken brand deze oranje, maar de puntjes van de vlammen rood. Getest in een stargun is het echter bijna volledig rood. Niet zo een fel en intens rood als men Buell red natuurlijk, maar veel te rood om van oranje te spreken.

Aan wat kan dit liggen ? Ik ben niet van het originele recept afgeweken, maar men CaCO3 komt wel van gecrusht stoepkrijt... Ik dacht dat dit relatief zuiver CaCO3 was. Kan het daar aan liggen ?

Groeten
Andres

Link to comment

Nja, jammer maar ik schiet ze wel es af in een mine ofzo :P.

De meningen over het Veline systeem lopen inderdaad zeer uiteen, sommigen vinden ze fantastisch, anderen te veel naar pastel neigend of te flets.

Ik zal mezelf gelukkig prijzen dat ik maar 50 gr heb gemaakt.

De compo van Rock ziet er inderdaad goed uit, maar ik heb geen natriumoxalaat of cryoliet....

Zal eens kijken of ik daar makkelijk aan kan komen, maar anders is oranje geen prioritaire kleur voor mij.

Mijn MgAl is 200 mesh, zou dit een probleem zijn of verandert dat enkel de brandsnelheid ?

Hartelijk dank voor de snelle reacties !

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...