Jump to content
PyroForum.nl

Wat zijn enkele soorten vuurwerk die eenvoudig zijn te maken, maar vooral (relatief) veilig zijn voor beginners?


Compizfox

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik ben nu al enkele jaren bezig met het maken en verfijnen van smoke devices. Dat doe ik nu met KNO3, sucrose en paraffine. Dit is relatief makkelijk en veilig, maar ik wil ook wel eens iets anders maken dan iets waar alleen rook uit komt.

 

Wat zijn enkele soorten vuurwerk die eenvoudig zijn te maken, maar vooral (relatief) veilig zijn voor beginners? Ik hoop dat jullie wat suggesties en advies hebben.

 

Ik zat zelf te denken aan die flitsende dingen die commercieel wel te koop zijn als "Flashing demons" (strobe heet dat toch?) maar ik heb geen idee of dat een goed idee is om mee te beginnen.

Link to comment

Hee, strobe maak je met bariumnitraat en de juiste grootte mgal, alles behalve makkelijk om mee te beginnen. Ga eerst lekker meal powder proberen te maken. Koop of ga een ball mill bouwen, daarna kan je c-streamer stars gaan maken en als dat allemaal een beetje lukt kun je al snel kleine shells gaan maken. Maar voordat je daar bent duurt nog wel even haha.

Link to comment

Hee, strobe maak je met bariumnitraat en de juiste grootte mgal, alles behalve makkelijk om mee te beginnen. Ga eerst lekker meal powder proberen te maken. Koop of ga een ball mill bouwen, daarna kan je c-streamer stars gaan maken en als dat allemaal een beetje lukt kun je al snel kleine shells gaan maken.

Wat zijn c-streamer stars? Kan er op Google niks over vinden :P

Maar voordat je daar bent duurt nog wel even haha.

Vandaar dat ik ook iets zocht wat redelijk makkelijk is. Veel mensen beginnen met rookbommen om die reden, maar rookbommen vind ik nu ook wel saai worden.


of je gaat kaliumnitraat suiker pijlen maken

Toevallig ben ik voor mijn PWS daar al mee bezig.
Link to comment

Om strobe composities te maken heb je al een vrij uitgebreid assortiment nodig aan chemicaliën.

Kijk zelf eens rond in de library van dit forum, hier staan een aantal leuke documenten met projecten voor beginners.

Ik vond zelf dit artikel wel leuk om te lezen toen ik begon met deze hobby.

'?do=embed' frameborder='0' data-embedContent>>

Verder zou je eens kunnen kijken op skylghter.com, hier staan ook een aantal leuke projecten om mee te beginnen.

Edited by boutnek
Link to comment

wat ik zou doen als ik jou was compiz, is zwavel kopen, je kan (met kno3) dan zo veel.

Je kan,

1. c sterren maken (bijvoorbeeld tigertails)

2. Meal maken

3. Van je meal granulated bp maken

4. Zelf charcoal maken (heb je nodig voor de sterren meal enzo), dit kan natuurlijk ook zonder dat je zwavel hebt maar dan heb je er vrij weinig aan :P

Als je hebt gedaan wat hierboven staat kan je

1. bp pijlen maken

2. starmines maken met c sterren

3. bp knallers maken (al zijn die niet echt leuk vind ik persoonlijk)

4. beginnen met shells maken (ik zou 1 inch shells maken)

Ik zit er om bovenstaande redenen zelf ook aan te denken om zwavel te kopen

Link to comment

Of je nu BP hebt of Rcandy, echt een groot verschil maakt het niet imo, tenzij je wat tegen knallers hebt in het algemeen, anders dan zou je nog een fontein kunnen proberen.

Ik zie weinig verschil tussen kleistoppen in Rcandy pijlen rammen of in fonteinen met een simpele Charcoal-mix.

Edited by High Density
Link to comment

Met wat kraft, betoniet,dextrine en meal kom je al een heel eind.

Verbaast me eigenlijk dat er geen fonteinen topic is. Een goede vette genozzlede fontein met tiger tail sterretjes.

Af en toe een vleugje aluminium door de sterrenmix. :) Vind ik persoonlijk indrukwekkender als een cake.

Edited by pyrohiero
Link to comment

Bedankt voor de vele reacties allen! Ik ben nu de handleiding "De klap op de vuurpijl" aan het lezen, dit ziet er behulpzaam uit. (Bedankt voor de tip!)

Ik hoor veel mensen over BP. Is dat niet gevaarlijk? Of valt dat best mee, en zijn de risico's ongeveer vergelijkbaar met die van r-candy en zo?

Wat vraagjes:

  • Wat wordt er bedoeld met "kraft" en wat is een "cake"?
  • Een fontein is dus ook makkelijk om mee te beginnen? (of begrijp ik dat verkeerd uit pyrohiero's post)
Edited by Compizfox
Link to comment

Bp is niet gevaarlijk en het meest essentiele onderdeel van pyro! Ik zou me focussen op die spullen halen en zo snel mogelijk een ball mill bouwen. Dan heb je de basis in huis en kan je al zo goed als alle basis dingen maken en vooral ook aan de slag met testen en leren.

Kraft is een papiersoort die veel gebruikt wordt in pyro, maar ook als pakpapier of tekenpapier. En cakes zijn de devices die je het meest met o&n ziet ofwel potten. Maar dit soort dingen moet je echt zelf opzoeken.

Fonteinen zijn ook makkelijk mja, het is maar een fontein.

Edited by midge
Link to comment

Ik ben ook een absolute beginner wat praktiseren betreft. Afgelopen tijd begonnen met het samenstellen van een ballmill. Geloof me, het hele ontwerpproces en het maken van de ballmill is al super. Laat staan het optimaliseren van meal en liftpowder. Daar heb ik me afgelopen tijd mee beziggehouden. Voor komende Oud en Nieuw wil ik nog geen concrete devices maken, daar wacht ik nog een tijdje mee.

Link to comment

Bp is niet gevaarlijk en het meest essentiele onderdeel van pyro! Ik zou me focussen op die spullen halen en zo snel mogelijk een ball mill bouwen. Dan heb je de basis in huis en kan je al zo goed als alle basis dingen maken en vooral ook aan de slag met testen en leren.

Kraft is een papiersoort die veel gebruikt wordt in pyro, maar ook als pakpapier of tekenpapier. En cakes zijn de devices die je het meest met o&n ziet ofwel potten. Maar dit soort dingen moet je echt zelf opzoeken.

Bedankt, dit helpt me ontzettend :)

Je moet weten dat dit soort begrippen voor jullie basiskennis zijn, maar juist wel erg lastig op te zoeken zijn omdat ze meerdere betekenissen hebben. Bijvoorbeeld als ik zoek op "cake" vind ik niet de cake die jullie bedoelen, maar een cake die je op kunt eten. Als ik zoek op "cake pyro" vind ik een taart met als versiering de Pyro uit TF2 erop...

Fonteinen zijn ook makkelijk mja, het is maar een fontein.

Toch lijkt het mij al ontzettend leuk om zoiets te maken. Edited by Compizfox
Link to comment
  • 1 year later...

Goed, we zijn weer een jaar verder. Naast de rookbommen (waar in ondertussen al erg bekend mee ben) ben ik dit jaar van plan eens wat fonteinen (proberen) te produceren. Hier hoort uiteraard het maken van green meal bij.

Ik heb nu de handleiding "De klap op de vuurpijl" en de PyroGuide goed doorgelezen maar heb toch een paar vragen, vooral op de punten waar deze twee bronnen het niet helemaal met elkaar eens zijn.

Ten eerste: Kan ik wel een fontein maken zonder ball mill? Veel topic die ik hier doorlees vertellen me toch dat ik een ball mill nodig heb, en die heb ik niet. Volgens de methode uit "De klap op de vuurpijl" moeten de drie componenten eerst los van elkaar gemaald worden in een elektrische koffiemolen, en daarna moet het (licht vochtige) mengsel van KNO3, houtskool en zwavel met de hand worden gemixed en fijngewreven (ik neem aan dat je dit het beste met een vijzel kunt doen als je die hebt).

In de PyroGuide wordt die methode van "Hand grinding" zoals ze dat daar noemen juist streng afgeraden omdat het slecht zou werken en onveilig zou zijn.

Dus wat is nou wijsheid? Ik ben op dit moment niet meer zo zeker van wat ik moet gaan doen om op een veilige manier een simpel fonteintje te maken (voor de beginner).

Edited by Compizfox
Link to comment

Ik heb nog nooit een fontein compo in mijn ball mill gestoken. Volgens mij zou dit zelf een negatief effect veroorzaken, aangezien het nog meer verkleinen van je houtskool (ik neem aan dat dat voor de vonken gaat zorgen) de vonken alleen maar sneller gaat doen uitdoven.

Wel was mijn kaliumnitraat en houtskool op voorhand voldoende fijn gemilld (past door 120mesh screen) maar dat kan je ook met een koffiemolen doen. (Gebruik wel een andere koffiemolen voor je oxidatoren als voor je fuels !)

Ik gebuik een basismix van 65/25/10 KNO3/C/S voor men fonteintjes, gewoon de fijne chems bij elkaar screenen en in een buisje rammen. Later kan je ook nog metalen of microstars aan deze mix toevoegen.

Hier komt geen hand grinding aan te pas, evenmin als het bevochtigen van je mengsel.

Persoonlijk: tube van 3/4" ID, geen core, nozzle 6mm, lengte 125mm.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, voel je vrij vragen te stellen.

Edited by Andres
Link to comment

Bedankt voor je reply!

Ik ben zojuist bezig geweest met het fijnmaken van een houtskoolbriket (eerst afvijlen met een vijl, daarna in een vijzel vermalen). Voor mijn kaliumnitraat gebruik in een koffiemolen. Mijn zwavelbloem is gelukkig al erg fijn, dus dat hoef ik niet meer in een koffiemolen te malen.

De mix van fijne componenten (droog) mengen en rammen zou dus genoeg moeten zijn! Ga ik proberen dan! Maar eerst eens bezig met buizen rollen ;)

Edited by Compizfox
Link to comment

Probeer voor houtskool echte houtskool te gebruiken, voor je bbq bijvoorbeeld, en geen briketten. Deze bevatten immers veel klei en binders die de brandsnelheid vertragen.

Dit staat ook op de zak normaal.

Voor het handmatig fijnmalen van houtskool: doe het in een diepvrieszakje, bind het af, daarover nog een diepvrieszakje voor de zekerheid en sla het fijn met een hamer. Daarna in de vijzel, gaat makkelijker gaan.

Link to comment

Hmmm, dat kan ik niet zomaar op het zicht zeggen, maar het ziet er wel wat onnatuurlijjk vierkant uit, ik vrees er voor.

Kijk eens op de zak, dan staat er wel op of er klei in zit of niet. Je hebt de zuivere houtskool nodig, die is ook zeer broos (geen vijl nodig...).

Link to comment

Hmm, dat is jammer. Ik heb nog even op de zak gekeken, maar daar staat enkel op dat het inderdaad houtskoolbriketten zijn van puur koolstof uit land x en zo. Er staat niet dat er (laat staan welke) toevoegingen zoals klei in zitten.

Ik heb het maar gewoon gebruikt, want ik had al zo'n 100 gram gevijzeld houtskool klaar en ik heb hier niks anders liggen.

Dit is het resultaat:

2014-12-27_15.33.33.thumb.jpg.1d0b9c401b


Voor mijn gevoel is het houtskool toch nog te grof. Het brandt ook niet goed (erg langzaam). Ik weet niet of dit een groot probleem is voor in een fontein, of of dat wel prima werkt. We zullen het zien.

Edited by gamekeeper
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...