Jump to content
PyroForum.nl

Verzameltopic shelltesten


Tyneman

Recommended Posts

De snellont loopt langs de rising tail zodat deze ontstoken wordt, simpelweg omdat de rising tail te groot is om onderaan geplakt te worden en door de liftcharge te worden aangestoken. Ik ga ook "echt" pasten als de shells groter worden, daarvoor is schilderstape beter...

Er komt geen quickmatch aan te pas nu ?

& waarom nog een lange weg te gaan, zijn er nog dingen buiten het pasten en de quickmatch ? Ik vond de break al zeer mooi symmetrisch voor zo een kleine shell, zeker ivg met wat je soms op youtube ziet.

Lange weg te gaan bedoel ik mee,dat je kan gaan perfectioneren in hoe je een shell maakt.

Ik weet van mezelf dat ik een perfectionistische instelling heb,zo van ik wil het maken zoals het hoort en niet anders.

Niet wat in elkaar flansen. Afschieten en op naar de volgende. (Is niet mijn werkwijze.)

Maar maakt ook niet uit verder,een ieder doet het op zijn manier.

Ga gewoon door met wat je doet,als je er zelf maar tevreden over bent. Toch.???

Wat HD al zei over je rising tail,hoef je niet te lonten.

Succes verder.

(P.s Vuurwerk maken is voor mij een Art. ;) )

Link to comment
  • 4 months later...
  • Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

2" TT.

Zeer goed gelukt vind ik.

Hij is gepast met dextrine in water opgelost ipv van wheat paste, gewoon eens om te testen.
Dit lijkt me even sterk als wheat paste... Er zit maar 2g flash (5/5 MgAl) in, ipv 2.6, maar dit merk je nauwelijks.
Een iets zachtere break mag wel bij streamers vind ik, dit is een heel klein beetje zachter dan anders... Is best wel oke.

Enig minpuntje: rising comet is er weer afgevallen (kan je net zien op het filmpje volgens mij).
Hier moet ik toch iets op vinden...

 

Edited by Andres
Link to comment

Leuk man ziet er best goed uit. Je stars kunnen iets kleiner. Je ziet dat ze afbuigen. Kniesoor die er op let.............
Om je rising comet te monteren is een klein simpel trukje. Rol je comet voor tweederde strak in gometape. Laat de gometape ongeveer een centimeter uitsteken. Ff laten drogen. Dan je gometape op het uitstekende deel inknippen en ombuigen. Dan kan je het met hotmelt op je shell plaatsen. Wel je comet even in de bpslurry dopen en beetje pulverone instrooien.

 

Edited by Rocketier
Link to comment

Dat ze een beetje afbuigen vind ik net leuk, het hoeft geen spider shell te zijn. Het boeket ziet er dan ook groter uit.
Wat me meer stoort is dat niet al mijn stars even groot zijn, bij traag brandende comps zie je dat net iets te veel voor mij.
Ik cut de meeste van mijn stars, deze ook, en krijg ze om een of andere reden nooit even groot... Tips ?

Bedankt voor de comet tip Rocketier !

Link to comment

Mooie shell hoor :)

Die komeet doe ik net als rock, alleen gebruik ik hotglue om het papier erom te rollen.

Voor die cut stars  zou je eigenlijk naar een screen moeten zoeken met de zelfde maat als je star, dan stempel je het patroon er even in, persoonlijk doe ik het op het oog.

De dikte van je plak sas kun je bepalen door er 2 latjes naast te leggen met de dikte van je star, en daaroverheen rollen 

 

Link to comment
  • 6 months later...

Opwarmer voor O&N ! 

Lekker harde break, nog nooit zo een groot boeket gehad. afstand was +- 60m.
De bedoeling was om de tapematch te testen, deze deed het dus prima en zal met O&N ingezet worden.

Witte glitter was Lentej blancoamari (zie Jopetes pdf).
In het echt was hij echter niet zo extreem wit als op film.

Jammer van de slechte kwaliteit, mijn Wiko heeft een upgrade gekregen naar android 5.0.2 en de vuurwerkmodus is verdwenen....

Link to comment

5 lagen 3 strip zoals altijd, 2.6 gr 5/5 KP/MgAl flash. Zoals elke 2 inch van mij ook, geen idee waarom deze harder breakte. Ik denk dat hij wss wat voller zat met pulverone, ik heb de shell een 2 tal maanden geleden gemaakt. Vroeger durfde er nog wel eens wat te rammelen in mijn shells....

Link to comment
  • 11 months later...

Mijn eerste cilinder shell !

Het was de bedoeling om een horsetail shell te maken, en die zijn in mijn hoofd altijd cilindervormig (al heeft Ned Gorski bewezen dat het ook in ronde shells kan, maar doet niet ter zake). Ik denk dat de timing best goed zat, lift ook, enkel de sterren mochten iets langer branden. Er is 1 sterretje dat het wel goed doet, ze mochten voor mij allemaal zo lang branden. Ga er voor nieuw jaar wel enkele van dit soort maken denk ik.

Stars zijn TT, break pure pulverone, heb het gemaakt zoals een mine (break, kartonnen schijfje, stars). Dan wat gepast en de onderkant natuurlijk sterker gemaakt dan de bovenkant.

2inch horsetail (Correcte) (Skip gerust naar de actie, ik gok ergens vanaf 00:17)

Edited by Andres
Foute filmpje upgeload
Link to comment
  • 1 month later...

ID 19 mm bombette test ging goed! Ben blij! Dat gaan ze worden!:rolleyes:
De sterren zouden purple moeten zijn maar op filmpje lijken ze blauw.
Lift 5,4 gram fijne pulv.
0,5 gram slow flash voor de break, stuk of 18 sterren ik heb ze niet geteld.

purple: micro stars

ratio 2:1 
2= blauwe comp vermengd met 1 rode compo micro stars

 

Link to comment

Gingen idd vrij snel behoorlijk hoog. Dat was mijn bedoeling ook, omdat mijn eerste test wat te soft leek.
Maar ik vind de de break mooi zo! Grotere break terwijl de sterren al uitgebrand zijn lijkt me niet nodig toch?

Ze wegen rond de 25 gram.
Lift rond de  5,4 gram is wellicht iets te veel van het goede.

Ik rol de tubes met recycle papier om een alu staaf van 19/20 mm doorsnee tot een wanddikte van +/- 2 mm. Niet te dik.
Want ze moeten net in een mortiertje passen met een ID van 25,6 mm
Lengte bombette tubes 75 mm (vrij lang, kan korter)
Dan pers ik een stuk extra dik blackmatch met kattegrid in de huls m.b.v. tools, ongeveer 3/4 van ID huls
Totdat de huls iets begint uit te zetten

Brand na +/- 3 seconden door

Eindstop kan met kattegrid na een disk aangebracht te hebben op de vulling, alleen het persen gaat dan niet of nauwelijks.
Daarom  heb ik een Eindstop van een paar disks genomen en afvullen met hotglue.

 

Edited by de.leeuw62
correctie
Link to comment
  • 2 weeks later...
11 hours ago, ExplosiveCoek said:

Waar heb je het over...?

Minder vonken = je houtskool langer millen zodat het fijner wordt. Je buskruit wordt dan ook nog eens sneller.

 

Ik bedoelde de "fallout" zoals te zien op de tekening, kort na de lancering van de bombette. Ik krijg de houtskool echt niet fijner... Minder houtskool?

Link to comment

Nee, dan brand je mix minder optimaal.

Er komt overigens altijd een steekvlam vrij bij de lancering van een bombette of shell. 

Heb je een ball mill? Zo ja, dan wil ik aanbevelen het toch langer te millen. Ik dacht laatst ook iets goed gemalen te hebben, bleek niet zo te zijn. Indien je geen mill hebt, dan heb je hierbij een nieuw project om op te starten ;).

Link to comment
2 hours ago, ExplosiveCoek said:

Nee, dan brand je mix minder optimaal.

Er komt overigens altijd een steekvlam vrij bij de lancering van een bombette of shell. 

Heb je een ball mill? Zo ja, dan wil ik aanbevelen het toch langer te millen. Ik dacht laatst ook iets goed gemalen te hebben, bleek niet zo te zijn. Indien je geen mill hebt, dan heb je hierbij een nieuw project om op te starten ;).

BP was 12 uur gemild. Halverwege volgend jaar begin ik met nieuwe testen. :)

Link to comment
  • 3 weeks later...
On ‎1‎-‎1‎-‎2017 at 11:13 AM, FascinatedFire said:

De lift charge was 6 gram pulverone (75/15/10 +5). Kan ik andere verhoudingen gebruiken om de "vonken" te verminderen?

Hoe groot waren je individuele korrels van de pulverone? Te groot betekent langere brandtijd per korrel wat je ziet als pluim na lancering buiten je tube. Het moet zo snel mogelijk in de tube ontbranden voor een goede lift. Maar je ziet altijd wel een wolk vonken zoals EC zegt.  Ik gebruikte ongeveer 12 - 20 mesh pulv. en dat bestaat uit 1 uur geballmillde meal. (zie https://pyroforum.nl/gallery/image/460-id19bombette-testmp4 )

Werkt je balmill wel goed? 

Na millen bevochtigen en door zeef drukken, drogen.:rolleyes:

Link to comment
12 hours ago, de.leeuw62 said:

Hoe groot waren je individuele korrels van de pulverone? Te groot betekent langere brandtijd per korrel wat je ziet als pluim na lancering buiten je tube. Het moet zo snel mogelijk in de tube ontbranden voor een goede lift. Maar je ziet altijd wel een wolk vonken zoals EC zegt.  Ik gebruikte ongeveer 12 - 20 mesh pulv. en dat bestaat uit 1 uur geballmillde meal. (zie https://pyroforum.nl/gallery/image/460-id19bombette-testmp4 )

Werkt je balmill wel goed? 

Na millen bevochtigen en door zeef drukken, drogen.:rolleyes:

De korrels van de pulverone waren best wel groot. Ik denk dat je gelijk hebt dat de pluim daardoor komt.

Meal was ok en ook goed droog. Ik heb wel moeite om de "mesh-groottes" te bepalen. Enig suggesties?

Link to comment
  • 2 weeks later...

×
×
  • Create New...