Jump to content
PyroForum.nl

Tyneman

Recommended Posts

Ik heb mij eens gewaagd aan het fabriceren van dandalion stars.
Dit zijn een soort dragon eggs met glitter die een effect geven als een zaadbol van een paardebloem (hence de naam :P)

Het systeem werkt in theorie zo dat een glittercompositie word aangestoken, deze gloeit alleen meer dan hij glittert. De gloeiende glittercompo steekt de DE prime aan. Vervolgens klapt de DE (Dragon Eggs) core uit elkaar en verspreid de glittercompositie. Deze zal door het plotselinge contact met de lucht ontbranden en een glitterspoor afgeven.

Gebruikte composities:

Dragon Flower Core

70g Lead Tetra Oxide
12.5g Copper Oxide (Black)
12.5g Mag/Al 200mesh
5g Atomized Al (625mesh)

Dragon Flower Prime

70g Potassium perchlorate
12g Red Gum
5g Potassium Dichromate
3g Magnalium (200 mesh)
10g Silicon powder (200 mesh)

Spark Composition

34g Potassium nitrate
6g Sulphur
5g Antimony trisulphide
15g Pine Charcoal
30g Titanium (60mesh)
20g Red Gum

(Bron: APC)

Alles is gebonden met NC lak, verdund tot ongeveer 3% met aceton.

Ja, Dit is veel giftige bagger. Niet voor beginners dus! Adembescherming en handschoenen zijn een MUST.

Als eerste de DE cores gerold. Begonnen met kleine glaspareltjes en daarop zo'n 1 á 2 mm DE compo gerold.


Vervolgens een dikke mm DE prime erop:


En als laatste een mm of 3 glittercompo:


In totaal had ik 50 nette grote dandalion stars. Tussendoor een hoop eruit gegooit wat niet voldeed kwa 'zelfde maat'. Die kunnen nog dienstdoen als losse DE.

Wisselend succes, sommige knallen in 1 keer uit elkaar en geven een hele mooie bloem. Anderen springen in meerdere stukken uiteen en geven een 'crackling ball' effect. Erg leuk effect voor 1 star, maar net niet de bedoeling.
Ook heb ik er een aantal gehad welke alleen gloeiden, maar weigerden te knallen.

Al met al een geslaagde proef en zeker waard om met O&N niets mee te gaan doen.
Ik heb (nog) geen filmpje van een werkende star, mijn afzuiginstallatie heeft de geest gegeven. Even niet binnen testen dus.

Link to comment

Kleine update.
Vanmiddag toch maar ff met de telefoon een filmpje getrokken. Kwaliteit is la crappa, maar het idee is er.


P.S.
Alvast sorry voor de geknakte nekken. :P


Ziet er goed uit,

Hoort het trouwens wel zo sloom te knetteren?.

En ja gelijk last van mijn nek hahaha

Mvg Baaz
Link to comment
  • 1 month later...

Heb vandaag ook die compo gerold met isopropanyl alcohol.
Hemels, gene geplak en binnen een dag droog!
@Tyneman
Is die 3 mm van de smoulder compo van 2mm naar 5 mm of van 2 naar 8mm?
Ik vond namelijk de tijd van smoulder een beetje kort nu ik het naar 5 mm heb gerold.

Edited by Kauyon
Link to comment
  • 3 years later...

 

Filmpje test van Dandalion ster. Close-up en slowmotion.

Dandalion - Copy.mp4

WAARSCHUWING! Onderstaande composities bevatten gevaarlijke stoffen die slecht zijn voor gezondheid en milieu. Goede PBM's en voorzorg is dus noodzakelijk.
Zoals Tyneman schreef is dit niet voor beginners.


Dandalions:

   
Cracklingcore 1.5 2 mm I 1e prime 1mm Spark Composition
Lood trioxide 70Meal powder met C populier 7534g Potassium nitrate
Koperoxide 15Parlon 12,56g Sulphur
MgAl 63 micron 19Ijzeroxide zwart 8,35g Antimony trisulphide
Al Black 4Redgum 515g Pine Charcoal
NC lack 10% NC 30g Titanium (60mesh)
  20g Red Gum
   

 

Links: Steelshot cores. Midden de geprimede crackling cores. Rechts Dandalions stars.

Edited by Rocketier
Link to comment

 

 

Voor het rollen van de sterren is het belangrijk dat je goed verstuifbare NC gebruikt. Ook moet je genoeg startermateriaal gebruiken. Ik start met een eetlepel vol Steelshotkorrels. Spray de steelshot zo nat dat ze gaan verkleven. Dan gooi je met een theelepeltje crackling compo op. Dan toucheer je met de bolle kant van een eetlepel de balletjes al rollend in je trommel weer los van elkaar. Dit proces herhaal je tot de balletjes tussen de 1 en 1,5 mm zijn. Daarna direct de eerste laag priming aanbrengen. Het gehele proces rollen met de NC als binder. Tussendoor screnen is aan te bevelen.

Daarna als de cores goed droog zijn een eetlepel crackling   cores terug brengen in je trommel. Om even een indruk te geven van de hoeveelheden. Een eetlepel steelshot vraagt om 1KG crackling compositie en om 200gram priming. Daarna vraagt 1 eetlepel crackling cores ongeveer 500gram sparkcompositie en 300gram prime en 100 gram BP.
Als je de crackling cores weer goed nat hebt gespoten met NC lack kan het aanbrengen van de sparkcompo beginnen. Rol dit op tot max 3,5mm tot 4mm. Daarna direct een laagje prime aanbrengen met als afsluiter, eerst lekker natspuiten met de NC lack, een goeie laag BP. Dit geeft een goed vuurpakkend resultaat.

De crackling cores kunnen ook goed dienen als starter cores voor andere sterren.
 

Links: Pot vol met crackling cores Rechts: Batch met unscreened Dandalions.

Edited by Rocketier
Link to comment

HD die cores knallen best hard ja :). Die delay is bewust lang. Dit testje was overigens gedaan met een van de grootste sterren die er bij zat. Ik doe ze als een dubbel petal in shell headers. Dus eerst een kleureffect en dan een crackling/vonk effect er na. Je krijgt dan ook een behoorlijk groot effect.

PEX eens een pyro altijd een pyro.

Link to comment
×
×
  • Create New...