Jump to content
PyroForum.nl

Plastic vervangt koper.


User1

Recommended Posts

Vandaag viel mij iets op in de krant.

De naam van het artikel luid: Plastic vervangt koper.

Kort samengevat komt het erop neer dat de NS koper leidingen wilt gaan vervangen voor kunststof.
Dit ivm diefstal etc etc.
Verder staat er dat de kunststof leidingen de zelfde geleidende eigenschappen hebben als koper.
(bron: De Stentor)
Zoals we allemaal weten hebben de meeste journalisten weinig kaas gegeten van natuurkunde en chemie en zal het allemaal enigsinds overdreven zijn.
Of het nu daadwerkelijk even geleidend is als koper betwijfel ik.


Toen begon ik mij af te vragen waarom "we" dit materiaal (onbekend) niet zouden kunnen gebruiken voor electrolyse cellen.
Ik kan helaas niets zeggen over welk materiaal het gaat, dit werd er niet bij vermeld.
Wel kan ik me voorstellen dat dit een bijzonder raam is voor experimentatie.
Zeker omdat kunststoffen o.a. qua prijs veruit aantrekkelijker zijn dan menig anode.
Tevens kunnen bepaalde kunststoffen beter tegen extreme milleu's.

Electrisch geleidende kunststoffen zullen vast niet nieuw zijn, ik kende ze iig nog niet.
Allemaal erg suggestief ik weet het, maar dit kan best eens interessante mogelijkheden opleveren.



Ik ga straks op zoek naar het materiaal in kwestie, of eventueel andere.
En houd jullie op de hoogte.
Mocht iemand nog iets toe te voegen hebben dan hoor ik het graag.

User1

Edited by User1
Link to comment

Dit is wel interessante informatie, als het zou werken in elektrolyse cellen scheelt dit heel wat geld ^_^.
Maar ik vraag me af hoe je achter het materiaal wilt komen?

Bel je bijvoorbeeld de NS op om het bedrijf te vragen die het levert of dat het NS het zelf weet ?
En is het zeker dat het de zelfde (of betere) geleiding van elektriciteit heeft dan koper ?

PS: zoals je al hebt gezegd overdrijft de media heel snel en graag ^_^.

Link to comment

Nee hoor ze zijn er mee bezig.

Bron : http://www.nrk.nl/web/Pages/default.aspx

Nu zijn er inmiddels kunststoffen die niet alleen stroom kunnen geleiden, maar die ook nog licht geven. Hiermee kunnen in de toekomst beeldschermen worden gemaakt die helemaal van kunststof zijn. Ze bestaan uit verschillende laagjes speciale kunststof (filters en geleidende kunststoffen) die vrij goedkoop kunnen worden gemaakt.


Zal een hoop vertraging schelen door die randdebielen die koper moeten jatten ^_^. Edited by Kauyon
Link to comment
Kort samengevat komt het erop neer dat de NS koper leidingen wilt gaan vervangen voor kunststof.
Dit ivm diefstal etc etc.


Toen begon ik mij af te vragen waarom "we" dit materiaal (onbekend) niet zouden kunnen gebruiken voor electrolyse cellen.
Zeker omdat kunststoffen o.a. qua prijs veruit aantrekkelijker zijn dan menig anode.


Uit deze post maak ik op dat ze na vervanging alsnog met diefstal van leidingen zitten,
alleen liggen ze nu bij pyroforum users thuis ipv de metaalboer.

Om echte leidingen te maken zullen ze wel een soort kunststof/metaal hybride gebruiken. Edited by VanHout
Link to comment

Er hing bij mij op school volgens mij een foldertje over die dingen. Ze zijn nog vrij eenvoudig te maken IIRC, grote polymeren en dan knallen de elektronen gewoon door de pi-bindingen heen van een geconjugeerd systeem.

Edit: voor elektrolyse niet helemaal geweldig denk ik, zelfs wel eens een membraan gemaakt uit polymeren voor een H2/O2 brandstofcel maar die gingen niet echt lang mee. Ze waren wel (in de kortere duur) hoger in efficiëntie dan de commerciële, echter gingen de laatst genoemde langer mee.

Edited by ExplosiveCoek
Link to comment

Een klasgenoot van mij op het MLO deed 15 jaar geleden al onderzoek bij GE naar geleidende plastics. (stage) Me dunkt dat ze inmiddels wel wat verder zijn op dat gebied.
Nu nog hopen dat ze geen last krijgen van boven-leiding diefstal door amateur chemici. ^_^

Link to comment

Ik snap dat jullie het leuk vinden om allerlei onzin te spuien in een serieus topic, persoonlijk vind ik dat nogal berispelijk.

Anyway.
Electrisch geleidende kunststoffen worden schijnbaar ICP's genoemd (intrinsically conducting polymers).
Inderdaad een concept dat al veel langer speelt.

Voor de volledigheid een wiki over dit onderwerp:
KlikKlik

Er heeft zelfs nog iemand een nobelprijs voor gewonnen in 2000 ^_^
Hier over nog een aardig pdfje:
KlikKlik

Enkele zoekopdrachten op dit vlak leidt tot bergen aan info, soms is dat ook onhandig ^_^
Er is iniedergeval heel veel te doen omtrent zonnecellen en halfgeleiders.
Nederlands leesvoer:
KlikKlik

Om nog maar even een gevaarlijke aanname te doen, dan ook puur theoretisch:
Gezien het schijnbaar mogelijk is om enorme hoeveelheden electriciteit te vervoeren over kunststof leidingen zou dit opzich geen barriere hoeven te vormen.
Wie weet zijn er best mogelijkheden.


Al met al best wel interessant materiaal imo.

User1

Edited by User1
Link to comment

Het is al zeer lang geweten dat plastiek polymeren elektriciteit kunnen geleiden, zelfs supergeleidende polymeren zijn al van in de late jaren '70 bekend.

klik
of deze

klik
nu dacht ik ook ergens gelezen te hebben dat er hoge Tc (supergeleidend op +30K) supergeleidende polymeren bestaan, maar daar vind ik niet meteen iets over.

Edited by bonkers
Link to comment

Er is inderdaad een hele tak ontstaan omtrent dit onderwerp.
Supergeleiders ^_^ , gaaf.

Volgens de klassieke chemie zouden koolstofverbindingen minder goed bestand moeten zijn tegen temp/druk.
Echter zou een groot voordeel kunnen zijn dat veel organische verbindingen dus ook kunststoffen over het algemeen redelijk ongevoelig zijn voor ionische reacties.
Dat is nu juist waar het veelal om gaat in de electrochemie, en ook waar veel electrodes juist moeite mee hebben.
Vanuit dit oogpunt zie ik zeker potentie.

Edited by User1
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...