Jump to content
PyroForum.nl

mealpowder knallers


blackjezus

Recommended Posts

Hallo ,

sinds kort heb ik weer mijn chemicaliën om buskruit te maken!
Deze zijn niet ballmilled , maar wel met een vijzel gemengd ( intensief arbeid :blush:;) ).
Het verbrandt dus niet supersnel..
Ik maak mijn hulzen van karton , zijn echt superhard.Als eindstoppen gebruik ik een kartonnetje & smeltlijm .
Maar telkens ik ze afsteek ontploft de huls niet , enkel de eindstoppen vliegen eruit!
De knal is dof , wat wel een mooie klinkt trouwens..
Maar volgens mij zal de knal veel luider zijn als de huls ook ontploft!
Ik heb het al geprobeerd met een dunnere huls ( want mijn huls was echt hard!)
Hierbij ontplofte alles , de knal wel scherp maar niet echt luid.
Hoe komt het dat deze zo stil zijn ?
Dempt smetlijm het geluid of .. :blush:
Groeten

Edited by blackjezus
Link to comment

Is best lastig met meal echt goede knallers te maken, althans dat is mijn ervaring. Maar je moet wel zorgen voor hele goede eindstoppen. Ik gebruik bentoniet van de klei winkel gemengd met bentoniet van kattengrid (Vind ik prettig omdt het niet zo stoft als klei winkel bentoniet alleen en kattengrid alleen krijg ik niet goed genoeg geramd) en dan rammen met ijzeren rammer.
Dan gaatje boren voor lont. Aan de andere kant, na vullen gebruik ik een houten plug die precies past en lijm 'm vast met houtlijm. Maar zo hard als een simpele flash knaller heb ik ze niet gekregen mijn meal knallers. Denk ook als je de koker te dik maakt en de pluggen houden de koker meer open scheurt of zo dan echt knalt.

Link to comment

Hier een knaller van redelijk langzame pulverone, 3 gram. Het beeld is een beetje vaag maar het gaat tenslotte om het geluid.
En let niet op het gepiep van de hond...
3grPulver.wmv
Dit was een knaller met kattengrind eindstop aan de ene kant, en aan de andere kant een hotglue-eindstop. Beiden ongeveer 2 cm diep in de huls.
De huls was gerold van fotokarton van de hobbywinkel.
En ik heb 2 keer heel strak in de lengte gespiked met naaigaren.

Link to comment
Is best lastig met meal echt goede knallers te maken, althans dat is mijn ervaring. Maar je moet wel zorgen voor hele goede eindstoppen. Ik gebruik bentoniet van de klei winkel gemengd met bentoniet van kattengrid (Vind ik prettig omdt het niet zo stoft als klei winkel bentoniet alleen en kattengrid alleen krijg ik niet goed genoeg geramd) en dan rammen met ijzeren rammer.
Dan gaatje boren voor lont. Aan de andere kant, na vullen gebruik ik een houten plug die precies past en lijm 'm vast met houtlijm. Maar zo hard als een simpele flash knaller heb ik ze niet gekregen mijn meal knallers. Denk ook als je de koker te dik maakt en de pluggen houden de koker meer open scheurt of zo dan echt knalt.


Hoe sterker je omhulsel des hoger de druk binnenin kan oplopen, des te sneller de verbranding en des te harder de knal.

Dit gaat zelfs op voor ammonpulver, hier werd vroeger ook mee geschoten. Met traag brandende sassen kun je knallen zo hard maken als je wilt zo lang er maar voldoende druk opgebouwd kan worden alvorens je verpakking het begeeft. Met een bolvormige(shell) verpakking lukt dat het beste. Je hebt dan niets met eindstoppen te maken.
  • Upvote 1
Link to comment
Hoe sterker je omhulsel des hoger de druk binnenin kan oplopen, des te sneller de verbranding en des te harder de knal.
Daar zit toch een soort optimale verhouding in. Ik bedoel met drie gram meal krijg je toch, hoe dicht je de boel ook maakt, geen 3 cm dik gerolde koker aan flarden. Je verbranding zal wel super snel zijn maar er ontstaat op het zwakste punt een gat en daar blaast alles door naar buiten. Wat je wilt is dat je hele koker aan flarden gaat en daar heb je meer energie (meal) voor nodig als je de koker dikker maakt. Edited by pdfbq
Link to comment

Het probleem met kokers is vaak dat eindstoppen toch een stuk zwakker zijn als de koker zelf , zeker wanneer die 3 cm dik is gerold. In zo'n geval vliegen je eindstoppen er gewoon uit. Wanneer het zou lukken deze toch net zo sterk te krijgen als de koker zou de boel toch aan flarden moeten gaan . Echter met meal powder is het nog lastiger , dat brand al snel te traag waardoor de druk onvoldoende snel oploopt en zelfs via het lont gat zijn uitweg zou kunnen vinden. Gelukkig is het simpel om je meal powder om te zetten in kleine korrels die veel sneller verbranden en waarbij het vlamfront zich razendsnel door de hele batch verspreid. Met meal powder krijg je al snel de situatie dat de verbranding van boven naar beneden /van links naar rechts verplaatst (zoals fontijn ) en dat wil je met een knal als doel liever niet hebben, dat maakt de kans van slagen kleiner.

Het hangt dus ook allemaal in hoge mate af van de brandsnelheid van je KNO3 /S/ C mengsel

Wetenschappers hebbe ooit een kleine hoeveelheid buskruit in een totaal afgesloten ruimte(dikke stalen cilinder) laten verbranden om te kijken hoe hoog de druk dan oploopt . Er kon dus nergens gas ontsnappen en de koker bleef in tact .
De druk liep op tot enkele kilobars ! Dat is veelzeggend ,lijkt mij.

Link to comment

Ben ik niet helemaal met je eens. (Is wel laatste wat ik erover ga zeggen anders krijgen we zo'n eindeloze discussie) Het gaat hier denk ik om de wet van behoud van energie. Een telefoonboek doormidden scheuren kost veel meer energie dan één velletje scheuren (hele dikke/dunne koker)
De energie die dit scheuren kost komt uit de druk die de meal/pulverone gemaakt heeft en gaat over in warmte in het papier. Deze energie (druk) is dus niet meer beschikbaar voor de knal. Volgens mij zoek je toch echt een optimale verhouding zodat eerst de druk heel hoog kan oplopen en dan in een keer vrij kan komen (zo'n papiersnipper resultaat). Met een paar gram meal/pulverone heb je gewoon te weinig brandstof in huis om een heel telefoonboek te versnipperen.

Link to comment

Zo zagen ze er uit , je kon er met je volle gewicht op gaan staan, de bol bleef heel .
De wand was ongeveer een halve centimeter dik en bestond uit heel veel lagen gom-tape welke strak sluitend tegen elkaar aan geplakt waren . Het was een behoorlijke klus om het zo te krijgen

Link to comment
En wat was de knalbeleving van zo'n apparaat, veel dieper dan een flashknaller? En heb je de device wel is vergeleken met een zelfde device alleen dan met een (gelijke) hoeveelheid flashpowder erin?


Heb nooit precies zo één gemaakt met flash powder, dus vergelijken gaat lastig.
Duidelijk was wel dat het een stuk dieper en luider geluid gaf als alle verschillende soorten 'nitraten'. een licht effect was overigens nauwelijks waarneembaar .
Met 50 gram goede flash verwacht ik overigens wel een indrukwekkender effect, ook qua geluid . Edited by Atmosphere1
Link to comment
×
×
  • Create New...