Jump to content
PyroForum.nl

Bombettes


midge

Recommended Posts

Leuke cake, maar vind je 300 gram niet wat veel :blush: ?

Ik had met nieuwjaar meer effect met een 0.8 gram per insert, en je Ti is ook niet helemaal geschikt lijkt me.

Voor de rest was het wel een leuk werkstukje het device ziet er heel pro uit.


Die 300 gram is zo, omdat die plastic inserts die je ziet nog al ligt zijn. Als je daar 5 gram in doet komen ze een meter of 2 hoog.
En de Ti was turnings, maar heel weinig omdat het een testje was. Knallen waren echt hard trouwens.
Ik had ook wat Ti in mn lift gestopt, en bij de eerste dacht ik dat die op de grond afging zo hard met die Ti vonken er bij.
Link to comment

Dan had je een leuk filmpje gehad als de eerste op de grond afging.

Ik zou als je dit nog eens wil doen een kleiner caliber nemen, dan heb je minder grondstoffen nodig en is het effect nagenoeg hetzelfde. Natuurlijk is de knal minder hard MAAR een ervaren PYRO kan van 1 gram flash een oorverdovende salute maken. Je kan ook ipv pure flash te gebruiken sterren in je inserts doen OF betere Ti gebruiken.

En ehm als ze niet hoog genoeg komen moet je een propje papier of een afsluiting proberen.

Voorts kan je ook beter een diafragma gebruiken (dan heb je geen fail-ers)

Edited by danny db
Link to comment
Dan had je een leuk filmpje gehad als de eerste op de grond afging.

Ik zou als je dit nog eens wil doen een kleiner caliber nemen, dan heb je minder grondstoffen nodig en is het effect nagenoeg hetzelfde. Natuurlijk is de knal minder hard MAAR een ervaren PYRO kan van 1 gram flash een oorverdovende salute maken. Je kan ook ipv pure flash te gebruiken sterren in je inserts doen OF betere Ti gebruiken.

En ehm als ze niet hoog genoeg komen moet je een propje papier of een afsluiting proberen.

Voorts kan je ook beter een diafragma gebruiken (dan heb je geen fail-ers)


Dat propje papier er boven op zo als die chineesjes het doen werkt bij mij niet... heb ook het idee dat hun dat doen zo dat je je cake op zn kop kan houden zonder dat alles er uit valt.

En 1 grams salute is niet te vergelijken met dit hoor.... en dat was ook de bedoeling anders kan je net zo goed een 500 grams cake kopen. Thundering heaven ofzo... Die Ti is wel goed alleen er zit niet zo veel in.

Diafragma? Kan je daar wat meer over vertellen? Edit weet het al met dank aan Martijn :blush: Edited by Warez
Link to comment

Een schijfje karton met in het midden een gat. Dit schijfje plaats je tussen je liftcharge en je bombette. De hete gassen van de lift worden door het gaatje geconcentreerd op 1 plek op de onderkant van de bombette waardoor deze een veel grotere kans heeft om aan te gaan.
Op de afbeelding van een autopsie van een belgische crossette cake zie je helemaal rechts een restant van de koker met de lifcharge, daarnaast het geperforeerde tussendiafragma en in het midden de crossette die wordt gelanceerd. Daarboven zat nog een schijfje met een gaatje maar dat gat heeft geen nut.

Edited by explomaan
Link to comment

Natuurlijk is 1 gram niet te vergelijken maar je snapt wel dat ik het heb over de relatieve verhouding van 'het verkregen Effect' op Gebruikte tijd en Grondstof.

Bij mijn cakes kan je het op zen kop houden en zelfs goed schudden, de inserts zitten lekker stevig en er zit een stevige prop papier in. (als je een 32mm gebruikt moet het al een flinke prop zijn, je kan er ook gewoon een kartonnetje oplijmen)

Een diafragma (staat ergens te lezen op het forum), is een kartonnetje met enkele gaatjes in het midden tussen de lift en de insert. Als de lift ontsteekt gaan de hete-gas stroom door de gaatjes en krijg je op 1 plek op je insert-ontsteking een geconcentreed warmte punt (?) Dit zorgt voor een zekere ontsteking. (explomaan was me voor met een duidelijker uitleg)

Edited by danny db
Link to comment
  • 8 months later...

Vanmiddag 20mm ID bombette en 20mm ID salute gemaakt. Stoppen waren van hotglue (wat, vind ik, makkelijker en beter werkt dan bento). In de bombette zaten 8 C8 + 10% Ti sterren (8mm), geprimed, dus deze keer allemaal aangegaan zoals je ziet. :( In de salute zat ongeveer 5g 7/3 flash met wat sponge Ti erin. Doorspoelen naar 0:30. (Ik weet het, videobewerkingsprogramma etc.. :( )
Klik

Grote kaboem, die tweede. Verschil met bentoniet stop is echt enorm, bij deze waren beide stoppen van hotglue, en deze ging een stuk harder dan die salute met bento eindstop. :P

Link to comment

Nice one Shark.
Ik heb hetzelfde met hotglue, laatst had ik een 7g gemaakt van overgebleven 7/3 met een beetje Ti en dat was ook een very nice bang for my buck :(
Ik heb eens gekeken en er zijn veel verschillende soorten hotglue, er is ook een extra sterke die ik eens ga proberen wie weet werkt dat nog beter.

Link to comment

Thanks. :(

@ Danny: Nu je 't zegt... Eerst was ik niet zo tevreden met mijn camera, maar dit filmt hij opzich toch wel mooi. En don't worry, met oud en nieuw gaan er o.a. 22 achter elkaar dus....:P (In een iets van 600-grams cake, hehe)

@ Sjeef: Echt? Nooit geweten. Als ik het tegenkom ook maar eens proberen dan.
Ik had er trouwens op het laatste moment nog wat Ti bovenop de flash gegooid, vandaar dat de vonken wat meer naar rechts gaan (denk ik). Maar vond het wel een leuk effect hebben. :(

Edited by Sharkie
Link to comment
  • 2 weeks later...

Ik wel. Ik heb 2 5grams salutes gemaakt, één met een bento eindstop, de andere hotglue, en een met beide hotglue eindstoppen. Die met beide hotglue eindstoppen ging veel harder, ik denk dat hotglue zich beter aan de tube/casing hecht, dus wordt het meer een groot geheel. Bentoniet knalt er denk ik wat sneller uit, maar dat ligt er natuurlijk ook aan hoe goed je bento is en hoe hard je het erin ramt.

Dat met die risingtails daarbij ga ik trouwens nog een keer uitproberen, er zal dan inderdaad wel een laagje hotglue smelten maar ik ga dus nog een keer testen of dat wel van grote invloed is op de uiteindelijke knal.

Risingtails met bento eindstoppen is trouwens ook niet ideaal, ik heb in de vakantie alvast 20 casings gemaakt met risingtail erin, maar bij allemaal was de bento eindstop vochtig geworden en dus helemaal zacht, waardoor je de stop.. niet echt meer een stop kon noemen, het brokkelde gewoon af. Ik ga denk ik ook nog een keer proberen of dat te voorkomen is door door je bento wat kaarsvet te mengen (blijkbaar neemt het dan geen vocht meer op).

Edited by Sharkie
Link to comment

Wat voor een rising tail heb je gebruikt?
Als je de eerder genoemde compositie door Mich gebruikt:

Ik zie mogelijkheden voor parlon gebonden composities onder de bombette. Bijvoorbeeld de volgende compositie is hier heel geschikt voor:

60 Bariumnitraat
20 Parlon
15 Magnalium (-325# granular)
05 Rode gom

Binden met aceton, dan krijg je een mooie soort plakrubber.

Lijkt het me raar dat je bento eindstop nog vochtig wordt en afbrokkelt.
Link to comment

TT gebonden met dex, en bevochtigd met 75/25 water/alc. Ik denk inderdaad dat die compo van Miech wel wat beter zal werken voor bombettes, ik heb alleen nog geen.. alles van die compositie tot mijn beschikking. :( Maar er kroop dus inderdaad wat vocht uit mijn sterrencompo in mijn bento eindstop dusja.. dan wordt hij al snel een stuk minder sterk. Toen ik mijn bombettes ging testen knalde de eindstop er steeds uit, dus kreeg ik een flowerpot.. Ook een keer een bombette zonder risingtail gemaakt, met bento eindstop, en die deed het gewoon goed.

Link to comment

Oke, ik denk dat een met water en dextrine gebonden tail het bentoniet wat zal aantasten. Plak anders boven de stop van bentoniet een kartonnetje zodat het bentoniet niet te veel water meer opneemt.
Gebruik je voor de break in je bombettes flash? Dan lijkt me het niet dat er een eindstop uit knalt.

*Offtopic*
Geeft het nou verschil als je de eindstoppen van een knaller van snelcement of hot glue maat qua knal?

Edited by midge
Link to comment

Ik zat laatst te denken en ik bedacht me dat er eigenlijk helemaal geen complete tut over het maken van bombette's is.
Ik zelf ben heel lang bezig geweest met het maken van shells.
Bombette's trekken meer mijn aandacht.
Ik kan niet uit het forum opmaken hoe het nou precies allemaal werkt.
De gehele opbouw van de bombette is een vraag voor mij,
De eindstoppen, het doorlonten van de verschillende lanceerbuizen , hoeveel speling de bombette nodig heeft in de lanceerbuis enzovoort.
Ik zoek een leuk en uitdagende tut over de gehele opbouw van zowel bombette als cake om hier mee aan de slag te kunnen.

Spendeer a.u.b. iets meer tijd aan de opmaak van jouw post. Een apostrof is niet hetzelfde als een komma. Tussen elke zin een witregel laten verhoogt de leesbaarheid ook niet echt. Daarbij lijkt dat laatste heel hard op vragen om spoonfeeding. (Prophet)

Link to comment
*Offtopic*
Geeft het nou verschil als je de eindstoppen van een knaller van snelcement of hot glue maat qua knal?

Ik gebruikte voorheen snelcement en tegenwoordig hotglue en ik moet zeggen het maakt qua knal geen klap (pun intended) uit. Hotglue is sneller en makelijker IMO. En je hebt geen kans dat vocht tijdens drogen doortrekt ergens naartoe zoals bijv met snelcement.
Link to comment

Welke hulzen gebruiken jullie eigenlijk voor je cake mortiertjes?
Ik tot nu toe altijd uit gebruikte cakes maar daar wil ik vanaf. Ik heb niet een goede winkel kunnen voor deze grootte mortiertjes (als iemand weet waar je dit kan krijgen graag pm) dus ben ik maar begonnen aan het zelf rollen van hulzen. Ik heb wat filmpjes bekeken van de manier van hulzen rollen in china zoals hier en ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met het op deze manier rollen van hulzen?

Na nog meer zoeken ben ik hier terecht gekomen:
Klik
Dit is de goedkoopste die ik kan vinden en verstuurd over de hele wereld.

Edited by midge
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...