Jump to content
PyroForum.nl

Undercover in Nederland infiltreert in de illegale vuurwerkhandel


Warez

Recommended Posts

Undercover in Nederland infiltreert in de illegale vuurwerkhandel

Zwaar verboden vuurwerk opgeslagen in woonwijken

Aanstaande zondag in 'Undercover in Nederland', vier dagen voor Oud & Nieuw, duikt onderzoeksjournalist Alberto Stegeman in de wereld van het illegale vuurwerk. Met de verborgen camera laat hij zien wie er achter deze omvangrijke handel zitten. Hij confronteert de groothandelaren in deze extreem gevaarlijke business en ontdekt dat zij onschuldige mensen in een levensgevaarlijke situatie brengen. 'Undercover in Nederland' is aanstaande zondag om 21.30 uur te zien bij SBS 6.

Undercover als klant koopt Alberto het meest gevaarlijke en explosieve vuurwerk dat op deze illegale markt verkrijgbaar is: van lawinepijlen tot de grootste vuurwerkbommen. De handel begint vaak met 'vrienden maken op internet' en eindigt met 'afspraken op schimmige parkeerplaatsen'. De handelaren leveren het vuurwerk in gigantische hoeveelheden aan en gaan vaak zeer laks om met de gevaren. "Een handelaar reed met zoveel explosieven rond in zijn auto dat het een rijdende bom was. Ook zijn vrouw en kind zaten in de auto", aldus Stegeman.

In de uitzending wordt duidelijk hoe de illegale vuurwerkhandel verhardt. Handelaren leggen voor de verborgen camera's uit hoe ze de controles al jarenlang weten te omzeilen en daardoor bakken met geld verdienen. Ook het gebruik van wapens wordt niet meer geschuwd en er vinden zelfs roofpartijen tussen de handelaren onderling plaats. De grootste zorg is echter dat de opslagplaatsen zich bevinden in woonwijken, met alle mogelijke gevolgen van dien. Wat de gevolgen van deze snel groeiende handel kunnen zijn, laat Alberto Stegeman zien door de zware explosieven te testen en hij spreekt met een jongen die slachtoffer is geworden van illegaal vuurwerk en nu voor zijn leven is getekend.

Alberto Stegeman: "Er is de komende dagen gigantisch veel en gevaarlijk illegaal vuurwerk in omloop. Ik heb de afgelopen tijd gezien wat dit zwaar verboden vuurwerk voor schade kan aanrichten. Het was lastig om in deze illegale handel te infiltreren. De handelaren werken voorzichtig en zijn erg op hun hoede voor politie en Justitie. Met verschillende namen, meerdere telefoontjes en huurauto's hebben we de grootste handelaren opgespoord. We krijgen daardoor een goed inzicht hoe deze handel werkt."


Kijken dus..

Link to comment

Ik kan het niet uitstaan hoe ze devices daar een bom durven te noemen, een 1 of andere "expert" die noemde het militair materieel...
No offence maar je hebt er toch echt weinig verstand van als je het verschil niet weet tussen een LE en een HE.

Als het echt zo belangrijk is los het dan op de Darwin manier op.

Link to comment

laat ze eerst de juiste termen leren of zo, ik wil niet weten hoevaak er 'bom' wordt genoemt terwijl het toch echt bedoeld is voor vermaak lijkt me. Maargoed. Van die rijdende bom etc hebben ze wel gelijk in opzich. En zo'n gast vertelde dat hij eens wat te wild had gefietst en wat gesis hoorde.. Maar als je te hard schud met dat spul gaat het lontje niet aan? Beetje slap.. Maarja, als je nadenkt wel eng, het kan zo zijn dat je buurman een paar dozen vuurwerk in huis heeft..

Link to comment
Ik kan het niet uitstaan hoe ze devices daar een bom durven te noemen, een 1 of andere "expert" die noemde het militair materieel...
No offence maar je hebt er toch echt weinig verstand van als je het verschil niet weet tussen een LE en een HE.

Als het echt zo belangrijk is los het dan op de Darwin manier op.


Nou dat is bij 90% van alle "vuurwerk" dingen op tv, en ik wil overigens niet weten hoe vaak ze hebben gezegd dat het levens gevaarlijk is, ze hebben er wel gelijk is maar wie gaat nou een lawinepijl Zink 901 aan zijn buik plakken? ^_^
Vuurwerk is gevaarlijk als je het gevaarlijk gebruikt, normaal gebruik en er gebeurd niks.
Link to comment

Ik zeg niet dat het zonder risico's is, het lijkt me slechts een interessante uitdaging.

/ontopic

Wat probeert hij nou eigenlijk te bereiken met dat "confronteren"*? Gratis vuurwerk? xD Dat is hem in ieder geval WEL gelukt.

*Naar hem toerennen uit de bosjes waardoor hij uit paniek wegrijd. ^_^

Edited by Hardcore Bob
Link to comment
  • 2 weeks later...

Die kerel is x aantal jaren geleden nog in mekaar geslagen omdat hij ging "infiltreren" in de wereld van de harddrugs, mogen ze naar mijn mening wel vaker doen met zo'n populistische paniekzaaiers. (klinkt wel politiek)

Link to comment
  • 1 month later...

ZUTPHEN – Tegen de directeur van een vuurwerkhandel uit Wapenveld is dinsdag in Zutphen een jaar cel geëist wegens de verkoop van 4000 kilo vuurwerk aan een particulier.
Tegen het bedrijf van de 40-jarige J. W. W., Wagenvoort Vuurwerk BV, werd 27.000 euro boete geëist. Het bedrijf overtrad ook de Wet milieubeheer, omdat een partij van 283 flowerbeds niet voldeed aan de regels. Het vuurwerk was volgens het openbaar ministerie te zwaar. Er zaten twee lonten aan in plaats van één en de ontbranding deugde niet.

W. werd op 6 december 2008 met een vrachtwagen vol vuurwerk aangehouden in het Belgische Halle. Daar zou hij volgens het OM de 4000 kilo vuurwerk hebben willen overdragen aan een inwoner van Doetinchem, die vaak vuurwerkshows geeft en volgens justitie bekendstaat als de grootste handelaar in illegaal vuurwerk.

W. ontkent dat hij de zeven pallets vuurwerk in zijn vrachtwagen in Halle wilde uitladen. Volgens hem was de afspraak dat hij met de Doetinchemmer naar Emmerich zou rijden om daar het vuurwerk op te slaan. De man zou hem daar helpen met uitladen en ter plekke uitkiezen welk deel van het vuurwerk hij wilde hebben om met de jaarwisseling uit te proberen.

Volgens de advocaat van W., mr. B. J. Sanders, moet zijn cliënt helemaal geen straf krijgen. Hij noemde de dagvaarding nietig, omdat er allerlei tegenstrijdigheden in staan. Zo wordt het vuurwerk de ene keer als consumentenvuurwerk omschreven en de andere keer als professioneel vuurwerk.

De rechtbank doet uitspraak op 16 maart.



Wat zei ik ook al weer laatst over deze mensen...... :blush:

Die gasten van Wagenvoort pakken ook wel hier en daar een snabbeltje mee voor de dorst, wees maar niet bang :blush: Staan ze daar een beetje heilige boontje te spelen. Net als of ze niet weten wat Atomic 6 is ofzo... :s


dusssss Edited by Warez
Link to comment
Ok dat bovenstaande krantenbericht speelt voor mij best wel naast de deur :blush:.

Btw. sinds wanneer mag vuurwerk niet meer dan één lont bevatten?


Meeste vuurwerkt met 2 lontjes is Prof spul... dus 1.3 of 1.1 vuurwerk. 1 rode en 1 groene, rood om aan te steken en groen voor doorlonten naar volgende blok Edited by Warez
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...