Jump to content
PyroForum.nl

PWS Vuurpijlen


Recommended Posts

Goedendag mensen,

Nu ik in mijn examenjaar zit, moet ik een profielwerkstuk maken. Ik doe het over vuurpijlen en mijn hoofdvraag is: "Wat is de beste vuurpijl?" ofwel "Met welke vuurpijl bereik ik de grootste hoogte?".

Ik bestudeer op dit moment wat de beste brandstof is: KNO3+Suiker (20-11) en Blackpowder (75-15-10) heb ik al getest. Hoe ik precies bereken welke brandstof het beste is, volg deze link: http://scholierenlab.tudelft.nl/nl/forum/t...pws-vuurpijlen/

Mijn vraag is eigenlijk of iemand nog andere alternatieve brandstoffen kent. Ik heb naast KNO3-S-C-Suiker ook nog Ammoniumnitraat tot mijn beschikking. En als ik aan andere stoffen moet komen, is dat geen probleem.

B.v.d.

Christian

Link to comment

Het ontwerp van je motor is 100x belangrijker dan welke fuel je gebruikt. Met KNO3/sorbitol is het wel veiliger en makkelijker werken als met meal, dus ik zou daar gewoon voor gaan. Prestaties van je propellant maken niet eens zoveel uit. Met een beetje rekenen en wat skills moet je de kilometer wel kunnen halen.

Link to comment

Wow, whistle en strobe rockets gaan echt te ver boven mijn niveau :lol:.

Ik weet dat het ontwerp erg belangrijk is. Ik onderzoek voor elk brandstof de "ideale" grootte van de nozzleD. En daarna kijk ik hoe hoog zo'n pijl met de ideale grootte van de nozzle kan komen.
Ik werk met tubusjes met een lengte van 6 cm, een ID van 1,7 cm en een OD van 2,3 cm.
Zo ben ik er al achter gekomen dat bij KNO3-suiker vuurpijlen uit een nozzleD van 3,4 en 5 mm; de 4 mm het beste grootte is.
En bij Blackpowder zit ik ongeveer op een ideale grootte van 6-7-8 mm.

Zijn KNO3-S, KNO3-C, AN-S, AN-C nog mogelijke brandstoffen?? Ik zou niet weten in welke verhoudingen ik ze zou moeten mengen :S.

Als je enig idee hebt of die brandstoffen gaan werken of wat de verhoudingen zijn, zou je dan een reactie kunnen achterlaten??

Gr.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Heb ik overwogen, maar ik wilde beeldmateriaal, dan is een analoge lastig af te lezen dus ik wilde een digitale weegschaal, maar die intervallen tussen meetwaarden zijn meestal te groot, zo krijg je bijna nooit bijv. de echte piekwaarde.
En t is heel kut om alle waarden met de hand in de computer te zetten om een leuke tabel te krijgen.

Link to comment

Meeste digitale weegschalen (de echte) hebben een uitgang om meetwaarden vast te leggen tegen bijv tijd.
En daarbij kan het veel makkelijker , neem gewoon een analoge weegschaal en zet de motor er op de kop op.
Zet op de wijzerplaat een camera die in staat is redelijk snel te filmen (geen mobiele telefoon of de camera van je opa).
Kleed de film uit in een bewerking programma zodat je per frame kan kijken.
Zo heb je een tijds schaal en een meetwaarde.
Voor amateur gebruikt moet dat echt nauwkeurig genoeg zijn.
Zolang je weegschaal niet heel erg nauwkeurig is kan je tabel dat ook niet zijn, men gebruikt ook geen liniaal om te meten hoe lang de huiskamer is.

Edited by User1
Link to comment

We hadden een high-speed camera met 2000 fps, kan je echt heel vette dingen mee doen, maar dan moet je alsnog met de hand meetwaarden in de computer zetten (te lui voor) en we hadden geen dergelijke digitale weegschaal, dus zelf even een opstelling in elkaar geflanst bestaande uit een karretje op een rails met een veer eraan en hoppa, daar was mn profielwerkstuk.

Link to comment

opzich is het idee niet gek.
Wat ik me af vraag is waarom je deze test niet verticaal hebt gedaan.
Dit heeft een aantal voordelen.
Waaronder dat je de zwaartekracht meeneemt in de test.
Daarbij heb ik geen idee wat de weerstand is van een de baan die je gebruikt hebt.
Om iets zinnigs te zeggen over de test zul je deze dingen toch mee moeten nemen.

Heb je een meting gedaan op een weegschaal?

Link to comment

Ahwell.
Er zijn genoeg vergelijkbare tests te vinden op het internet waarna je zou kunnen refereren.
Wat mooi materiaal zou opleveren gezien je de beschikken hebt over zo'n camera is:
een liniaal (zo'n lange van 'n meter) rechtop zetten en de pijl dan afschieten terwijl deze en naast staat.
Zo kun je de versnelling van de 'lift off' vertragen, bekijken en analyseren.
Lijkt mij tof in ieder geval.

Edited by User1
Link to comment
×
×
  • Create New...