Jump to content
PyroForum.nl

Het toevoegen van Boorzuur aan een flash samenstelling


Pyro_Freak

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik ben mede door de veiligheid geïnteresseerd geraakt in het toevoegen van Boorzuur aan Flash samenstellingen.
Ik vraag me af waar Boorzuur nou precies voor zorgt in een flash samenstelling 'Specifiek' ?
In welke mate wordt het veiliger om met een flash samenstelling te werken als je Boorzuur eraan toe hebt gevoegd ?
Brengt het toevoegen van Boorzuur ook nadelen met zich mee ?

Alvast bedankt voor alle info.


Met Vriendelijke Groet,

Pyro_Freak

Link to comment

Ik besef me dat ik verslaafd ben aan pyroforum :P

Allereerst dient de toevoeging van een boorzuur aan een pyro-compositie met Al/xNO3 alleen maar om basische condities tegen te gaan. Basische condities kunnen ervoor zorgen dat de Al gaat reageren de de xNO3 wat nogal exotherm is en dus het mengsel zou kunnen ontsteken. Verder bestaan natuurlijk lang niet alle flasch mengsels uit een nitraatzout dus ik zie niet in waarom je dit zou willen gebruiken.

Volgens mij weet je helemaal niet waar je over spreekt als je denkt dat er composities bestaan waarbij boorzuur daadwerkelijk dient als "actieve" stof. Het is in elk geval totaal niet oxiderend of sterk reducerend..

Link to comment

Hallo allemaal,

Bedankt voor de snelle antwoorden.
Als reactie op pyrobass: Ik was in eerste instantie ook niet van plan om Boorzuur toe te gaan voegen aan een flash samenstelling, ik wilde namelijk alleen weten waar het precies voor dient als je het mengt/toevoegd met andere Chemicaliën.

Met Vriendelijke Groet,

Pyro_Freak

Link to comment

Boorzuur: je gebruikt dit zoals pyrobass zei.. als stabilisator in composities waar de combinatie van magnesium of aluminium met een nitraat voorkomt. Dit inderdaad ter voorkoming dat het metaal het nitaat reduceerd tot een amide ( door oxidatie )wat dan weer terug reageerd met het metaal in een exotherme reactie.. wat het gevaar met zich meebrengt voor spontane ontbranding danwel instabiele sas.. Echter ... dit kan juist alleen in een vochtige omgeving (h2o)dus toevoeging van water in deze is wel het laatste wat je wil doen.. dus hier droog erbij mengen !! (miech bedoelde dat je boorzuur juist moet gebruiken in composities met deze combinatie van stoffen en waarbij je een deel water als oplosmiddel hebt gebruikt.)
Je gebruikt het echter ook in een droge compositie van alu of mag met nitraat, omdat het nitraat hygroscopisch is (kno3 bijna niet), dus na verloop van tijd trekt dit vocht aan waardoor deze reactie kan plaats vinden, een paar procent boorzuur voorkomt dan deze reactie. Maar flash met natrium of ammoniumnitraat is een beetje knullig dus vandaar gebruik je eigelijk nooit boorzuur bij je flash, misschien in combinatie met bariumnitraat dan bij heel lange opslag.

Boorzuur als werkzame stof, is natuurlijk voor een groene vlamkleuring in combinatie met een alcohol of iets dergelijks.

M.V.G. Jaon

Zelfde antwoord als mijn collega's alleen helder geformuleerd.
Btw boorzuur lost natuurlijk slecht op in water he, oplossen in een alcohol !

Edited by Jason
Link to comment

Nitraat based flash kan men dan ook het beste met zeer droge stoffen doen.
Je zou bijv de stoffen een nacht van te voren in een exicator kunnen plaatsten.
Zoals al gezegd er plitsen zich alleen ionen af op het moment dat er water in buurt is.

Link to comment
(...) als stabilisator in composities waar de combinatie van magnesium (...)
Fout. Magnesium wordt juist aangetast door boorzuur, dus je zult het moeten coaten met dichromaat voor gebruik in flash. Met aluminium heeft het wel zin, maar niet op macromoleculair niveau zoals in flash.
Link to comment

Nou, ik heb hier nog een kilo staan, maar gebruik het niet. Ik vind het maar een beetje onzin, boorzuur aan je flash toevoegen.
Ik neem aan dat je je knallers of flash geen jaar bewaart ofzo, en dan zou het nog niet misgaan. Ik snap niet waar al die ophef over is.

Link to comment
×
×
  • Create New...