Jump to content
PyroForum.nl

Korte Vragen Topic


User1

Recommended Posts

Inderdaad, wat gaat er nou om met een pot bier houtskool te stoken? :)

Het geld wat je aan houtskool verbruikt kan je naar mijn idee veel beter besteden aan chems als KNO3... heb je toch nooit genoeg van! :)

Link to comment

Geachte al wetende forum-leden,

Vraagje:
De Plastic cannister shell delen van b.v. Pyro-S***f.com welke lijm is daar handig voor? (gewone hot glue of pvc-lijm.. of seconde ....?)

Ook had ik een tijdje terug gelezen dat je met kalium-chloraat en houtskool ook een knappe flash-powder kan maken.
Weet iemand de compositie daarvan en/of hoe gevoelig voor frictie/shock deze compositie is?

Vriendelijke groeten,

B

Link to comment

Het noemt H3, en de compostitie is wijd verspreid.

"H3 is a pyrotechnic composition which is mostly used as burst charge for small diameter shells. It is friction and shock sensitive, as are most compositions containing chlorates and should not get in contact with either sulfur, sulfides, sulfates or ammonium perchlorate."

Bron: pyroguide.

[Krijgt toch stilaan lichte twijfels over de vergaande democratisering van pyro-producten. Maar dat GEHEEL terzijde.]

Edited by danny db
Link to comment

H3 is niet zo gevoelig als de meeste andere composities, er is goed mee te werken. Het heeft flinke kracht maar is niet zo sterk als flash en geeft ook geen flits.
shimizu:

Potassium chlorate bursting charge, H3
Potassium chlorate 75%
Hemp coal(or Pawlownia coal) 25%
Glutinous rice starch 2%(Additional
percent)

Or a ratio of chlorate to hemp coal of 10:3 is also popular. After many
sensitive tests it is known that this is quite unexpectedly insensitive
to shock and friction; perhaps a little more sensitive than black powder.


Maar denk eraan dat je het niet in contact met zwavelhoudende composities brengt, de gevoeligheid zal ernstig vergroten. Elke lijm die op plastic hecht is goed maar pvc-lijm zou wel is de sterkste verbinding kunnen geven.

edit: @danny db, ik neem aan dat je hier mee bedoeld dat het met die plastic shells wel heel makkelijk word om gevaarlijke salutes mee te maken? Daar is wat voor te zeggen maar ik ben altijd voor vrijheid dus ik vind het een goede zaak dat dit materiaal verkrijgbaar is. Ze zouden bij de shop kunnen overwegen wat meer controle op wie deze shells kunnen kopen in te voeren maar ik betwijfel of dat te doen is. Edited by explomaan
Link to comment

Dankje jongens!

Ze weten bij de shop natuurlijk niet welke chems (en hoeveelheden) een klant allemaal bezit natuurlijk.
Ook denk ik als het allemaal gelegaliseerd wordt en verkocht door een door 1 organisatie dat er veel beter toezicht op gehouden kan worden.
Enzo de hobbyisten en terroristen van elkaar te kunnen onderscheiden.

Maarja niet geveest ik wil het als burst gaan gebruiken.
Loop alleen nog steeds te kutten dat een hoop sterren niet aangaan.

Groete,

B

Link to comment

Nou nou, natuurlijk langs mijn kant niet anders dan lof over de winkel. Over dat heb ik (natuurlijk) een heel liberale visie.
Het gaat niet zo zeer over de terroristen ook niet, maar ja de beginnelingen kunnen naar mijn mening nu toch wel heel makkelijk aan alle spullen raken die vroeger de getrainde hobbyist nog niet had.

Het zou gewoon héél spijtig zijn als er accidenten meegebeuren uit pure onwetendheid, zo kreeg ik de vraag eens 'mag je flash rammen' :)

Maar we zullen zien hoe deze 'schaalvergroting' en 'democratisering' van de pyrowereld zich zal voltrekken.

Hm, volgens mij word ik een oude zak die te veel nadenkt :)

Edited by danny db
Link to comment

Het lijkt mij dat lijm makkelijker werkt dan een oplosmiddel. Ik heb dit weekend zelf een plastic 2 inch geschoten en ik heb het deksel gewoon met papiertape gefixeerd. Ik kan me voorstellen dat dit voor een siershell niet afdoende is. Ik ben echter niet van plan om met die plastic shells siershells te maken.
Ja ik ben ook zeer gelukkig met de shop, anders had ik waarschijnlijk nog steeds geen hemis en starplate..

Edited by explomaan
Link to comment

rare jongens die chinezen :)

***

Er werd mij verteld (in de 2" glitter shell topic) dat je voor een 2"shell een 50cm lange mortier moet gebruiken en voor 3" 75cm maar dit is wel erg lang, ik heb eens gezocht naar de lengte die de mortieren moeten hebben en veel verkopen ze in 15" voor 2"shells en 18" voor 3"shells (dus 37.5cm en 45cm) wat is nou het best? 50 en 75cm lijkt me wel erg lang eigenlijk

***

Link to comment
De buislengte

De correcte buislengte zorgt ervoor dat de mortierbom op de juiste hoogte explodeerd. Daarom speelt zij ook een zeer belangrijke rol. De fabricant van een mortierbom berekent de hoeveelheid liftcharge zo dat de mortierbom bij de juiste mortierlengte op het hoogste punt ontploft, dus eigenlijk op het punt dat de bom even stilstaat in de lucht, voordat hij weer naar beneden valt. Maak de buis daarom nooit te kort, dan kan de bom veel te laag ontploffen, wat behoorlijk gevaar kan opleveren. Hieronder een lijst van de aanbevolen buislengtes van de volgende kalibers. Let er wel op dat de buislengte exclusief stop zijn Dus mocht er nog geen stop in de buis zitten, moet je bij het kopen de dikte van de stop nog bij de aangegeven waardes rekenen.

2.5'' = 50 cm
3'' = 50 cm
4'' = 58 cm
5'' = 77 cm
6'' = 93 cm
8'' = 123 cm
10'' = 130 cm
12'' = 140 cm

Een voorbeeld: Als je een buis hebt van een 3'' moet de lengte 50 cm zijn. De dikte van de stop moet 75 mm zijn, dus wordt de totale lengte van de buis 57.5 cm.


http://members.pyroforum.nl/gamekeeper/het_schieten_van...tierbommen.html
Link to comment

is het normaal dat 3" shell hemi's maar 6.8cm doorsnede hebben? ik snap dar er nog een lont en een laagje tape omheen moet kunnen maar ik heb dan nog zeker nog 0.5 cm speling als ik de shell tegen de wand aan druk.

EDIT: srry ik heb het antwoord al gevonden :) er mag idd iets van 4mm speling tussenzitten. exuses

Edited by Pyromaniak
Link to comment
is het normaal dat 3" shell hemi's maar 6.8cm doorsnede hebben? ik snap dar er nog een lont en een laagje tape omheen moet kunnen maar ik heb dan nog zeker nog 0.5 cm speling als ik de shell tegen de wand aan druk.

EDIT: srry ik heb het antwoord al gevonden :) er mag idd iets van 4mm speling tussenzitten. exuses



Ach, ik vind ze ook net 2 mm te klein. Maarja, doe je niks aan.
Link to comment

Vandaag eens een testje gedaan door een 2 en 3" shell gevuld met zand af te schieten met 1/10 van het totale gewicht lift. de 2" paste precies in de mortier en de 3" had nog iets van 4mm speling, maar dat maakt echt een groot verschil. De 3" ging veel minder hoog dan de 2" (2" had 5.5g lift 3" 16g)
Als je al die overige ruimte dicht wil maken moet je wel erg veel pasten, heeft dit geen invloed op je break?? ik zou denken dat je hemi dan veel te dik word je verdubbeld de dikte dan zowat.

Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...