Jump to content
PyroForum.nl

DIY kogelmolen


Dark_Hero

Recommended Posts

Na wat geëxperimenteerd te hebben met rookbommen dacht ik eens aan de slag te gaan met black powder.
En dus heb ik snel een kogelmolen in elkaar geknutseld met een oude RC auto van Nikko en een 0.5l bokaal.
Momenteel gebruik ik knikkers als media alleen ben ik nog op zoek naar een goede snelheid en juiste hoeveelheid media.
Op 3V met 0.6kg (bokaal en media inbegrepen) kan ik gemakkelijk aan 140-180rpm geraken alleen loopt het verbruik wel op tot 1.5A dus om men transformator en motortje te sparen doe ik dit in intervals van 2 uur zo kunnen de koelvinnen en vooral de eindtrap wat afkoelen.
Ik was op dit moment 150g KNO3 aan het millen.

Men volgende kogelmolen ga ik waarschijnlijk van een oude ventilator motor gebruiken op deze manier heb ik geen tranformator nodig en heb ik veel meer koppel dus kan er (normaal) niets vastlopen of warm worden.
Als er iemand in geintresseerd zou zijn dan wil ik alles wel filmen of fotograferen om er een snelle tutorial van te maken.

Hier zijn wat plaatjes en een filmpje:







Link to comment

Het motortje is aangesloten op een verstelbare transformator dus ik kan hem van 50-160rpm laten gaan.
Ik ken de optimale snelheid voor een kogelmolen niet al heb ik wel al eens gelezen dat 90rpm een goede snelheid is ik veronderstelde dat hoe sneller hij ging hoe beter, zolang de media maar over elkaar blijft rollen zonder dat ze gaan "zweven" door de centrifugale krachten.
En het is inderdaad een glazen bokaal met glazen media.
Momenteel mill ik nog geen instabiele compo's dus dit is nog niet echt een probleem dacht ik.
Ook blijf ik er nooit bij staan en ik kan hem vanop afstand uitschakelen want de atelier staat vanachter in de tuin en de transformator is aangesloten met een verlengdraad die naar buiten leidt.

Link to comment

Men 15 jaar oude transformator heeft het net begeven :P

Dus maar met de oude ventilator motor aan de slag gegaan maar deze was echt doodversleten en niet meer te redden.

Mischien toch maar even uitkijken naar een echte Lortone of Thumler alleen zijn die niet echt goedkoop.
De goedkoopste met een 0.5l trommel is al 89€.

Link to comment

Heb ik al gemerkt :P
Gisteren een bestelling gedaan wat S, AL, KClO4 en visco en ik zat meteen aan een goede 90€

Maar wat me gewoon stoorde aan Lortone is dat het zo een kleine trommels zijn en voor een iets grotere of een dual trommel betaal je meteen 200€

Morgen eens naar de ijzerwinkel en kijken of ze daar geen goede motors hebben op netspanning want met een 12v of 6v motor is het bijna niet te doen.

Edited by Dark_Hero
Link to comment

Het voltage zegt heel weinig over de kracht van de motor.
Tevens zijn ventilator motoren niet erg geschikt voor dergelijke toepassingen.

Wat mij eigenlijk ook wel mooi lijkt is een sinaasappelsap-pers motor.
De meest ideale zijn degene die niet echt snel zijn maar wel krachtig.

Edited by User1
Link to comment

Dark Hero geef niet op om er een te maken. Vanzelf lukt het wel om er 1 te maken. Het kostte bij mij ook aardig wat moeite, maar nu heb ik er een die het blijft doen.

Zoals User1 ook al zei zoek naar motors die krachtig maar langzaam draaien. Ik heb nu ook zo'n motor. Komt uit een elektrisch autoraam. Alleen deze wordt wel snel heet.

Moreno

Link to comment
Het voltage zegt heel weinig over de kracht van de motor


Het is zeer moeilijk een 6V of 12Vmotortje te vinden die genoeg koppel heeft om een 2L trommel rond te draaien.
En diegene die dat toch kunnen zijn niet gemaakt om langdurig belast te worden omdat deze een hoge stroom opwekken kijk maar bijvoorbeeld naar een boormachine.
Ik heb hier nog een 12V Thompson motortje liggen die ik jaren geleden uit een Berner boormachine heb gehaald en deze verbruikt 16A en je kunt er bij wijze van spreke gaan opstaan en hij zal je nog ronddraaien, kracht genoeg maar een gewone transformator kan dit absoluut niet draaien en een proffesionele mischien voor enkele minuten en met een batterij betekent dit dat je waarschijnlijk 30min kan draaien.

Waarom denk je dat de meeste klopboormachines of elektrische zagen op 24V draaien, omdat je er met je gewicht op leunt en dus heeft deze meer koppel nodig en dus een hoger vermogen.

Daarom is een 220V motor veel beter geschikt omdat deze minder stroom nodig heeft om een hoger vermogen te verkrijgen en dus meer koppel te halen al is vermogen niet altijd rechtstreeks evenredig met koppel bij elektrische motoren maar in 90% van de motoren geldt hoe hoger het vermogen hoe krachtiger de motor.

Om het ff duidelijker te maken (200W / 12V = 16,7A) -> (200W / 220V= 0,9A). Zelfde vermogen maar met een fractie van de stroom.

Tevens zijn ventilator motoren niet erg geschikt voor dergelijke toepassingen

Een ventilator motor is stil, zuinig, en het heeft meer dan genoeg kracht om een 2L trommel rond te draaien.
Ook is de as van een ventilator ideaal om een riemoverbrenging te maken. Er zit al een spie en schroefdraad op en de as steekt zeer ver uit.

En een ventilator motor is al regelbaar omdat er verschillende draden op verschillende lengtes aan de spoel zijn bevestigd.

Een sinaasappel pers zou mischien ook wel haalbaar zijn alleen weet ik niet of men ma daar mee gaat kunnen lachen :P

Edit: wat vlaamse termen naar een iets meer algemeen nederlands vertaald Edited by Dark_Hero
Link to comment
Gisteren een bestelling gedaan wat S, AL, KClO4 en visco en ik zat meteen aan een goede 90€


O_o

Dude, ik zou eerlijk gezegd maar eens beginnen met goeie Meal Powder maken. Ik moet mezelf redelijk dwingen om ook niet meteen die-hard voor fast-flash te gaan, maar zonder lekker gepruts met Black Powder mis je toch een beetje basis en nodige ervaring. Mijn broeder is (in mijn opinie) wel te vroeg met flash begonnen en toen in de devastating kracht daarvan zag... was ik toch blij met mijn beslissing. Sowieso mis je een boel lol als je de Meal-powder stap overslaat en meteen doorgaat met flash. Gewoon even een tip! (Okay, genoeg gezeikt ^_-).

Morgen eens naar de ijzerwinkel en kijken of ze daar geen goede motors hebben op netspanning want met een 12v of 6v motor is het bijna niet te doen.


Nee klopt. Ga eens opzoek naar een witgoed-dump of andere wasmachine leverancier. Wasmachine en centrifuge motoren zijn namelijk heerlijk. Die kunnen het aan lekker lang achtereenvolgens te draaien, en je hebt niet alle capaciteit van zo'n ding nodig zodat ie ook niet te warm wordt. Ook zijn veel wasmachine motoren (vooral oude) Universeelmotoren. Deze zijn zo belachelijk simpel dat je ze zelfs op gelijkspanning kunt aansluiten. Ik heb een oude lab-transformator die van 10 tot 40 V kan met 40 A. Mijn wasmachienmonster draait op 25 V. Pas met witgoed motoren wel op dat je geen Stappenmotoren zonder bedieningspaneel koopt, want daar kun je zonder veel electro-ervaring niets mee.
Link to comment
Dude, ik zou eerlijk gezegd maar eens beginnen met goeie Meal Powder maken. Gewoon even een tip!


Dat apprecieer ik zeker en vast. Maar ik had al een bestelling van meer dan 2kg.
Dus waren de verzendingskosten al redelijk hoog en omdat ik geen zin heb om later nog eens zo een hoge verzendkosten te betalen heb ik direct alle chems gekocht.
Ik ben niet meteen van plan om zware flash compo's te gaan gebruiken maar om alles langzaam op te bouwen.

Ook ben ik 20 jaar en al op een leeftijd gekomen om niet onbezonnen tewerk tegaan of risicos te nemen.
Dus de hele k3wl fase heb ik overgeslagen al heb ik vroeger ook wel met vuur gespeeld.
Ook doe ik alles waar men vader en een kameraad bij is en als ik hoor wat zij in hun jonge apenjaren al hebben gemaakt :P

Ik zou graag ongeveer in deze volgorde tewerk gaan: Rookbommen, green powder, meal powder, kleine raketjes (meal en KNO3/suiker) en dan langzaam aan naar flash gaan en mischien ooit eens een shell maken.
En ik bedoel niet alles 1 keer uitproberen, echt de tijd nemen om niet overhaast tewerk te gaan.

@Leander het opwarmen van de ventilator motor kan je mischien verhelpen door er een kleiner schoepenrad op de as te plaatsen net voor de riemoverbrenging.
Bijvoorbeeld een schoepenrad van een computerventilator.
Al is het best mogelijk dat deze gewoon wat turbulentie veroorzaakt omdat het moeilijk is zoiets uit te balanceren maar dat kan al genoeg zijn.


Ik denk dat ik eens dezer dagen in de doe-het-zelf zaak of ijzerwinkel binnenwip en een degelijke pvc buis met 2 stoppen, wat 'roulementen' en een luchtgekoelde motor koop. (weet de juiste benaming voor een roulement niet)
Zo kan ik een deftige trommelmolen maken zonder gepruts met oude onderdelen. En dit waarschijnlijk allemaal voor minder dan 50€.
Ik hoop juist dat ik PVC op korte lengtes kan kopen zodat ik niet met 3m buizen naar huis kom.
Hier is een voorbeeld van wat in gedachte heb:

En als ik geen motor met laag toerental vindt zal ik waarschijnlijk toch een met een riemoverbrenging moeten werken.

Off topic: Vandaag naar Nederland geweest! We zijn gaan krabben vangen aan de kattendijk ben wel goed verbrand maar het was leuk B) Edited by Dark_Hero
Link to comment

Direct drive is voor een kogelmolen niet erg aan te raden. Je kunt beter lopen prutsen met een overbrenging dan een motor vertragen met frequentieregelaars, omdat je in het eerste geval voldoende kracht overhoudt om de niet-constante belasting op te vangen.

Er zijn wat mensen die succes hebben gehad met ventilatormotoren, maar ik zou je toch echt aanraden een andere te nemen. Ideaal zou een borstelloze motor zijn die rond de 150 watt verstookt en grofweg 900 tot 1500 toeren draait. Je hebt dan inderdaad een overbrenging nodig en een kleine fan voor de motor, maar ik heb nog nooit zo'n motor stuk zien gaan. Die 150 watt kun je makkelijk 4 kilo lood mee ronddraaien (batches van 300 gram meal).

Link to comment

Kan je daar mischien wat foto's van plaatsen?


Zo heb ik een beter idee wat je bedoelt.

Ik heb hier ook een ~230V~16V spoel liggen en een heavy-duty gelijkrichter.
Daar dacht ik men thompson motortje eens op aan te sluiten en enkele minuten laten draaien zo heb ik een idee hoe warm deze worden.
De motor heeft geen koolstof borstels dus in theorie zou deze niet te warm mogen worden omdat er geen rakende onderdelen zijn.
Wel kan de spoel mischien door inductie heet worden.
En met deze motor kan ik met gemak 10kg ronddraaien al ga ik hem toch niet te veel belasten.
Het gaat me wel een pak geld aan stroom kosten.

Ook heb ik hier nu een 1500W ~230v motor liggen met koel vinnen en ventilator die oorspronkelijk op een compressor stond.
Met 10 tandwielen en wel 20 aandrijfriemen dus er zal wel 1 combo zijn die ongeveer 90rpm haalt.

Nu nog even men hoofd breken en een goede manier bedenken om dit alles op een veilige manier te laten werken want zou niet willen dat men vingers tussen de riemen geraken of dat de hele motor onder spanning komt te staan.
Tis nog zo een model van toen aarding niet verplicht was op toestellen met een metalen casing.
Dus zal ik waarschijnlijk ook een aarding aan 1 van de koelvinnen bevestigen.

En als dit alles niet werkt heb ik al zeker voor 300€ aan versleten toestellen gesloopt dus dan ga ik me gewoon een Lortone of Thumler aanschaffen. :P

Link to comment

Net de compressor motor eens goed gereinigd,doorgesmeerd en even geprobeerd zonder hem te demonteren.
Men vader kwam ook net binnen en die stond er stom van dat deze nog zo goed draaide dus hebben we maar besloten de compressor niet te slopen.

Dus dan maar de kleine 12V motor proberen.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...