Jump to content
PyroForum.nl

Sterren


Recommended Posts

  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Bij de reactie moeter een chloride zout van bv uw Strontiumnitraat ontstaan, door de hoge temp straalt dit dan een bepaalde lichtfrequentie uit, de ene stof heeft dit absoluut nodig, de andere niet,

Ik heb dit nu zeer simplistisch uitgelegd maar de theorie erachter is stukken ingewikkelder.

Link to comment

OK bedankt Exhile!

Ik heb ernaar zitten zoeken, maar kon niks vinden.
Weten jullie een site waar ik hier meer over kan lezen, en (zoals Exhile al zei) een site waar op staat welke stoffen deze chloordonor nodig hebben?

B.v.d. Duvel

Link to comment

Beste mensen,

Ik ga nu ook proberen mijn eigen stars te maken, omdat die uit commercieel vuurwerk bijna op zijn.
Ik heb ergens op internet iemand iets horen zeggen over ''maizena''.
Ik heb hiervan net wat van mijn moeder gekregen. Kun je dit gebruiken als bindmiddel om je compositie aan elkaar te laten hechten door het te persen in een pvc buisje ? En zo ja, moet je het dan met water doen ( wat oorspronkelijk moet met maizena ) of gewoon met spiritus, of gewoon helemaal zonder maizena en alleen spiritus ?

Ik zou het fijn vinden als jullie mij hier een beetje bij konden helpen, en teven ook bij het maken van burst charges ( want hier ben ik ook mee bezig ).

Alvast heel erg bedankt ! :D

Groetjes, yellow :wink:

Link to comment

Thanxx Exhile!

@yellowcard: Maizena kan je het beste omzetten in dextrine, door dit een paar uur in de oven te leggen (hierover is al wat verteld op dit forum).
Dextrine moet je door je comp. doen (niet te veel; weinig doet wonderen!).
Je comp. dan nat maken met spiritus, en zoals je zelf al zei: je kan het dan samenpersen in een buisje (ik gebruik een afgesneden injectiespuit), dan krijg je zogenaamde 'pumped stars'.

Onduidelijkheden?
Duvel

Link to comment
  • 7 months later...

Sry dat ik dit topic weer bovenhaal maar ik had een vraagje over binders :P

Bij de sterretjes tutorial LINK staat dit

Stijfsel is hier gebruikt in de vorm van 'Crack Free textielversteviger'. Andere vormen van stijfsel zijn maizena of aardappelzetmeel. Pyrotechnici gebruiken dextrine, een afbraakproduct van zetmeel, omdat dit zonder verwarmen als bindmiddel gebruikt kan worden.


Nu is dextrine maken voor mij een beetje lastig maar textielversteviger kan ik wel krijgen. Nu vroeg ik me alleen af of je dit overal kan gebruiken ipv dextrine dus bijv. in stars en granulated bp etc.

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee of gebruikt iedereen dextrine? :)
Link to comment
Bij bijvoorbeeld the green man staat wel hoe te maken, op meerdere plaatsen trouwens...

How to maken dexrtin---> vast wel een resultaat.



Vertel mij wat :P dat is dus ook het enige wat ik vind, maar dat is geen optie, en het is ook niet echt kant en klaar te koop dus daarom vraag ik of er iemand ervaring heeft met de textielversteviger ? :)
Link to comment
Vertel mij wat :P dat is dus ook het enige wat ik vind, maar dat is geen optie, en het is ook niet echt kant en klaar te koop dus daarom vraag ik of er iemand ervaring heeft met de textielversteviger ? :)


Sorry, ik kan je niet helpen met die textielversteviger.

Maar dan is mijn vraag weer op mijn beurt: waarom niet? je hebt maizena en een oven/(combi)magnetron nodig om het te maken, lijkt me een alledaags ding dat in elk huis staat.
Link to comment
Sorry, ik kan je niet helpen met die textielversteviger.

Maar dan is mijn vraag weer op mijn beurt: waarom niet? je hebt maizena en een oven/(combi)magnetron nodig om het te maken, lijkt me een alledaags ding dat in elk huis staat.


Klopt alleen zijn mijn ouders nou niet echt fan van vuurwerk, laat staan als ik het zelf maak :P
En mn ma is altijd thuis dus dat is niet echt makkelijk.

Als er echt geen andere optie wil ik dit ook wel proberen maar volgens mij is het veel makkelijker om dus die textielversterkter te halen, als vloeistof of in een spuitbus lijkt me ideaal :)
Link to comment

Dat koop je je een zo'n camping kookplaatje en zet je er een pan op. Moet je meteen een thermometer voor in de over kopen zodat je de temp in de gaten kan houden. Stukje moeilijker, maar als je geen andere oplossing hebt moet het kunnen. Ga je gewoon in de tuin of zo zitten.

Link to comment
Dat koop je je een zo'n camping kookplaatje en zet je er een pan op. Moet je meteen een thermometer voor in de over kopen zodat je de temp in de gaten kan houden. Stukje moeilijker, maar als je geen andere oplossing hebt moet het kunnen. Ga je gewoon in de tuin of zo zitten.



Jaaaaaaaaaaahaaaaaaaaaaaaa MAAR Heeft er nou iemand ervaring met textielversteviger :P
WIe heeft die tut anders geschreven ? Die moet er dan toch wel iets van weten. :)
Link to comment
Ik heb het met textielversteviger geprobeert, dat gaat klote, wordt allemaal kleverig, stinkt, en wordt nog niet goed stevig ook. :D
Dus zoek ff door naar Dextrine zou ik zeggen. Vraag erom bij de drogist ofzo. Als ze willen weten waarvoor je het nodig hebt zeg je gewoon 'als binder' of zo.



Kijk daar hebben we wat aan :P
Ookal is het helaas niet het goede nieuws wat ik wou horen :)

Had je dat spul uit een fles of uit een spuitbus ?
Link to comment
  • 3 weeks later...

Ik heb pas ongeveer 40 sterren gemaakt waar ik nu een paar testjes mee doe om te kijken hoe ik ze nou tot redelijk hoogte kan krijgen.. het hoogste wat mij tot nu toe gelukt is, is maar 5m ofzo.
Gisteravond weer een test, ster van 0,9gram proberen te lanceren met 0,25gram whistle.. bwaf, huls kapot (WC-rolletje) en ster brandde uit op de grond (dingen zijn erg hard).
De ster zat er gewoon aardig in (beetje aanduwen, gleed er niet vanzelf in). En als ik een iets bredere huls maak, komt hij er wel uit, maar dan is het 1,5m ofzo.
Zou het beter gaan met pulverone of een of andere flash?
Probleem bij pulverone is dat ik geen kogelmolen heb.. iemand tips?
Voor oud en nieuw wil ik namelijk best wel wat in de lucht hebben :) alleen op de grond is ook zo saai...
Owja, het is trouwens een chloraatster (blauw) dus vandaar mijn keuze voor whistle

Link to comment

WCrol? dan maak je best grote stars! :)
Whistle is wat te krachtig voor stars, maar daarnaast zijn wc-rollen érg zwak. Die combi zal het 'm gedaan hebben.

Twee dingen die je kunt doen:
- Een stevigere huls regelen, die kun je dan natuurlijk gewoon elke keer hergebruiken.
- H3 korrels maken, als je houtskool airfloat is, en goed gemengd met KClO3, dan voeg je 5% dex toe, maak je het vochtig, en druk je het door een zeef. Laten drogen, en klaar ben je. :P
Gaat minder snel dan Whistle, maar sneller dan Meal.

En ik zou sowiso zorgen dat de star losjes in je huls zit, dan knalt hij ook minder makkelijk. Als je lift charge niet los ligt maar in een papieren zakje zit onder de star dan zal hij dan alsnog mooie hoogte bereiken.

Tot zo ver mijn ervaring hiermee. :D

gr,
Stijn

Link to comment

Nee WC-rol knippen en oprollen :) ster was 0,9gram
H3, ja inderdaad die keuze was ik vergeten, 1 probleem: ik maak mijn houtskool door bbq-blokken fijn te slaan, te zeven en daarna nog fijner in de vijzel.. niet airfloat dus.
Maargoed, ik zal eens H3 proberen, kijken hoe dat werkt!

Link to comment
En ik zou sowiso zorgen dat de star losjes in je huls zit, dan knalt hij ook minder makkelijk. Als je lift charge niet los ligt maar in een papieren zakje zit onder de star dan zal hij dan alsnog mooie hoogte bereiken.


Waarom doe je het in een zakje? Maakt dat veel uit ? En doen jullie trouwens nog iets boven de star/shell, om druk op te bouwen.
Link to comment

Ik heb nogal een dom vraagje, namelijk: Hoe gebruik je dextrine nu eigenlijk om stars te maken? Moet je de dextrine door het kruit mixen en dan binden met water of eerst dextrine en water en dat dan door het kruit? Ik heb het allebei geprobeert maar met verschillende resultaten per mix. Ook zou ik graag horen wat nu de preciese kruit/dextrine-water verhouding is.
Mvg, Pjee

Link to comment

Dit kon je volgens mij gewoon overal vinden hoor. :)
Maar goed, je mixt Dextrine door je mix heen. Meestal iets van 5% van je totale gewicht. Dan maak je dat vochtig, niet papperig, alleen dat het klontert, en dan pump je ze.

Of bij rolled en cut stars werkt het weer anders, bij cut moet het een soort deeg zijn, en bij rolled is je compositie droog en je star core vochtig, waardoor het eraan blijft plakken.

Link to comment
Maar goed, je mixt Dextrine door je mix heen. Meestal iets van 5% van je totale gewicht. Dan maak je dat vochtig, niet papperig, alleen dat het klontert, en dan pump je ze.


Vochtig met water of spiritus/ethanol ? Dit staat ook op iedere site anders maar water kan toch nooit echt goed zijn voor je kruit
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...